Tack för ett fantastiskt forum! Köpte mig ett radhus förra året och nu vill jag likt många andra bygga en altan med tillhörande avskärmning mot grannar. Grunden är stenplattor som legat där i säkert 20 år. Läst många forum och trådar på hur man på bästa/enklaste gör men har svårt att bestämma mig. Bifogar 2 bilder för att ge en ide om hur jag tänkt.

Bred 750cm
Längd 370cm

Tänkt att använda 170x45 reglar med 120x28 trall. Altanen skall höjas ca 35-40 cm från mark. På vänstersidan finns en gammal avskiljare som går ut ca 15cm (Den vita där dynboxen står. På höger finns ej stenplattor sista 25 cm. Min försa tanke var att köpa terassfot i plast från typ bitema (800kg) och köra 3st per regel. Dvs 17cm +17cm +2.8cm. Denna lösningen känns enligt mig som den enklaste.

Alt 2 är att göra en bärlina av 170x45 reglar. Bygger ungefär samma höjd dvs 17cm + 17cm + 2.8cm Dvs reglar med tjärpapp direkt på plattorna. Känns som mer stabilt men mer jobb för att få allt i våg.

Till skiljeväggar tänkte jag använda 95x95 reglar som stolpar med någon lämplig mindre regel att använda mellan dom. Höjden kommer ungefär 220cm på vänstra sidan och 160 cm på högra.

Andra funderingar. Skall man fästa den i husgrunden? (Betong med träfasad) eller fristående? Tips och inputs mottages gärna, Kommer ej ha uterum/vattentunna på altanen.

Mvh Martin

• Skitsteckning för planering av altan med dimensioner och regelstorlekar noterade på rutigt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanprojekt på radhus med stenplattor och existerande vit avskiljare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.