Som jag har förstått det så blir det ju träet ljusgrått när du har såpat altanen. Om det är så att du vill ha ännu ljusare än så, så kanske det kan vara en idé att prova med pigmenterad såpa. Tanken är att jag ska slipa mitt nybyggda trädäck på fredag för att sedan såpskura det. Det är kärnfuru 45x195 och förhoppningen är att det ska bli grått och fint till hösten. Trädäcket byggdes ifjol och virket har blivit grått under förra hösten och vintern vilket bådar gott för att det ska bli grått även efter att jag har såpat det. Jag kommer använda en överfettad talloljesåpa för övrigt.