Altan & Uteplats
jonaserik: Är det öppet på sidorna kommer du inte att få varmt, infra förutsätter 3 täta väggar för att få varmt, klart det strålar värme från dom som avsätter sig till en del i fasta materiel, men du kommer att frysa om fötterna då strålningen inte går igenom bordet. Så en form av väggar behövs, tex gardiner som inte fladdrar, men svåra att vara spända. Någon form av fläktelement
bozze4evigt: [citat] spot on! Fraktfritt gormas det om, men vi döper om avgiften till expeditionsavgift istället och tar pengarna den vägen istället :-) 32mm anses det räcka? Bor i västra Götaland
Dan_Johansson: Terassfoten finns i två storlekar tror jag, men den är ju inte livsnödvändig heller .. Är stenläggningen jämn går det ju lika bra utan, det finns ju plastkilar man kan använda att justera små höjdskillnader med...
EasyCash: [citat] Tack för ditt svar! Vi kommer ha WG 62 Eco från Willab Garden som skjutpartier och två vädringsfönster på den fasta panelväggen. https://www.willabgarden.se/produkter/bygg/glaspartier/var-host/wg-62-econeo/ Skulle helst av allt slippa att riva allt såklart för plastens skull. Alla möbler kommer ju vara i konstrotting etc. så det känns som att det är bara o bygga
TorpAnders: Kvistfri furu håller + 20 år. Målat eller oljat. Impat skulle jag passa mig för, nästan utan undantag det sämsta virket ur stocken.
ChrisBergman: Tydligen tål inte solskyddet tvättmaskin utan det är att skrubba som gäller. Då är det bara möbelidentifieringen kvar.
Prettuchaos: Tänkte gräva ur hela ytan och fylla med makadamm etc. men frågan är om det behövs när det redan är plattor där? Går det att gräva små gropar och fylla ned makadamm istället på de punkter där det behövs stöd och idag bara är gräs?
Fara: [citat] Det är verkligen farligt. Vi hoppas att denna kris kommer att sluta bra för alla.
maah: Det är svårt att ge en utförlig beskrivning på detta utan att se det på plats. Jag tror det blir enklast att förlänga verandan ut en bit först så du tar bort hörnet. T.ex. att du bygger en platå ca 170mm nedanför befintlig nivå som är ca 500mm djup. Därefter kan du använda dig av färdiga vangstycken, 5 eller 6 sex steg borde bli lagom i höjd.
MetteKson: [citat] Fönsterfärg/snickerifärg anser jag. Tåligare för mekaniskt slitage än färg avsedd för fasad.
Fred vom Jupiter: Inte svar på din fråga men tänk också på att det brukar vara betydligt stabilare känsla i glaspartier med dubbla rutor, d v s isolerglas. Enkelglas är skrangligare, flexar mer och skramlar när det kör förbi en lastbil eller när ett barn hoppar på uterumsgolvet.
VALK: [citat] Ändarna lär bli nåt sånt här, bilden från "hus och hem" [bild]
MariaiÖstergötland: Senaste tillskottet till uteplatsen blev 2 korgar på den vita väggen in till grannen. Längre fram ska vi sätta ett par klematis som får växa upp på den högra delen av väggen. [bild]
Umma01: Hej! Vi har typ 7 år gamla trallrutor på balkongen. De som är längst ute har ju utsatts för väder och vind och blivit grådaskiga. Vi skulle vilja göra dem fina på ett enkelt sätt. Vi har plockat in dem för att torka och köpt Ikeas Vårda trälasyr för utomhusbruk. På Bauhaus sa de att det räckte med att köra med ett fint sandpapper och bara rugga upp ytan lite innan man laserar.
Tobias Carlén: Vi har testat många olika saker, de senaste åren har vi kört Sioo + gulsåpa. När altanen var ganska ny oljade vi den, vilket sög till sig så mycket skit att jag till slut gav upp och bytte alla brädor; det gick helt enkelt inte att få rent utan att skada ytan. För några år sedan rengjorde vi hela altanen grundligt, slipade den med golvslip och impregnerade med de olika Sioo-medlen
Isakf: Har precis flyttat in i ett nyproducerat hus och skall anlägga altanen inom en månad och behöver råd då marken är något speciell. Vi har kört ut cirka 7-800 ton jord och lera på vår baksida för att höja tomten och här skall det nu anläggas en altan och jag undrar hur man skall gå till väga. Den nya marknivån är mellan 1-2,5 meter ovan den gamla marknivån. Massorna har i dagens
Harmagedon: Ja skulle ha valt att lägga den i samma riktning som på den stora ytan under balkongen. Allt med samma riktning upplevs som ett rum och jag tänker att det är på den stora ytan ni vill ha en umgängesdel? Det vid ytterdörren blir ett eget rum som ytterligare kan avgränsas med en rad stora krukor vid hörnet.
Anonymiserad 433451: Jag skulle borra ett hål i änden på sprickan. Sedan limma med puritanlim.. Eller expoxy..
gustaf23: Vi har byggt till vårt befintliga altangolv (ca 10 är gammalt) med nya bräder. Färgskillnaden är tydlig och vi har försökt med Trallskydd och Ytförsegling för att göra de nya bräderna mörkare. Men vi gjorde fel! Rengöring av de nya bräderna gjordes, därefter ett lager Trallskydd och sist Ytförsegling. Vi skulle ha lagt på två lager Trallskydd och väntat några timmar med
Mazen: [citat] Se där ja, nyss så sålde dom ut Hecos fasta modell .. riktigt bra pris !
SwiftD: [citat] Alla plintar har en stolpe, vissa är bara korta och syns inte på bilden. Dessa kommer ha en regel på vart sida och låses med två 12x200mm vagnsbult. Alla golvbjälkar kommer fästas i alla bärlinor med antingen ett vinkeljärn eller annan typ av järn så som universalbeslag eller liknande. Beroende på hur grundstenarna sticker ut från huset så finns det risk att jag måste
Benji4: Någon som provat Fast Decktool? https://m.facebook.com/watch/?v=210897067010128&_rdr Erfarenheter? Bättre eller sämre än camo? Gillar att det funkar till de de flesta bredderna. ska ha både 120 och 145 trall och känns onödigt att köpa två olika camo-verktyg.
myrstack: I vilken ordning kommer sprängstenen, stenarna jorden och leran? Om de förstnämnda är underst är det ju inget som orsakar tjälskott utan snarare ett bra underlag att gjuta en plint på förutsatt att du kommer ner till någon hyfsad botten en bit ner. Ligger allt däremot med leran underst är det en annan sak
maah: Beror lite på marken, men jag hade satsat på plintar att fästa stolparna i