Någon som har erfarenhet av ett inglasat uterum i söderläge? Vår befintliga altan sedan 80-talet ska rivas/ eller renoveras och vi har gått i valet och kvalet om vi vågar oss på ett inglasat uterum. Detta kommer isåfall vara antingen förlängd sommar eller vår/höst. Anledningen till att vi tvekar är varma sommardagar och att det blir för varmt att vistas där.
Någon som har detta som vill delge med tankar?
Någon som har detta som vill delge med tankar?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Efter att bara haft ett inglasat uterum/altan i 2 sommrar säger jag att jag 1000gånger hellre hade bara hade en öppen altan än bara en inglasad, men båda är såklart bäst. Våran blir påtok för varm då vi har sol hela dagarna på våran(Norrland).
Tack för svar. Ja det var det vi befarade.. Vi ska ha trädäck bredvid med rum för parasoll etc men ändå! Mycket pengar att lägga om man inte kan använda det så mycket.. Denna sommar var ju extrem men har ni kunnat använda fjolårets sommar något? Kvällar?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Inglasad alla ggr, men givets måste man ha altan kvar att kunna vara ute på, uterum förlänger säsongen otroligt, och föregående sommar, kommer aldrig mera tillbaka, och då menar jag tempen vi hade..
Ja,förra sommaren var extrem på alla sätt och vis men vi har haft problem med värmen ”vanliga” soliga sommardagar också då vi inte har haft möjlighet att sitta ute på altanen. Men eftersom vi även ska ha ett öppet trädäck så finns ju möjligheten att nyttja detta med parasoll/markis.
Vi har ett uterum med bra isolering i väggar och tak, det har varit härligt där trots riktigt varmt ute, men vi kan öppna upp hela långsidan (skjutdörrar) och fönster på andra gaveln så det blir rejält drag om man önskar.
Vi har golvvärme men tyvärr bara 3-säsong fönster, ett uterum tycker jag helst man ska ha som en förlängning av huset, men då behöver man en vanlig altan också.
Vi har golvvärme men tyvärr bara 3-säsong fönster, ett uterum tycker jag helst man ska ha som en förlängning av huset, men då behöver man en vanlig altan också.
Får jag fråga vilket tak ni har?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
J Josephine79 skrev:
Mitt i sommaren så har vi säkert minst 12 timmar sol på våran så förra året var det rätt outhärdigt. Men har ni möjlighet att bygga båda så är det såklart det optimala. Helst en inglasad med lite isolering så den kan användas sent på hösten. Vi har helt oisolerat med ir värmare och det funkar väl ok men inget mer när det börjar bli kallt.
Om det är värt pengarna är såklart omöjligt att svara på, det handlar om vardagslyx så då får man känna själv vad man vill lägga ned. Jag tänker då i mån av tid isolera bort en del av värme genom taket och bygga mig en riktigt altan bredvid.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Tycker uterum med plåttak och golvvärme känns som att sitta inne i soffan, räcker gått med vår/sommar/höst..
Vi har uterum i söderläge, 32mm kanalplast i taket och isolerglas i dörrarna.
Beroende på sommar så brukar det vara mellan 1-15 dagar man inte kan sitta där för att det blir för
varmt, men å andra sidan så har 100-tals andra dagar vi kan sitta där som inte hade gått utan inglasningen.
Så jag tycker det är guld värt, klart ni ska ha ett uterum.
Beroende på sommar så brukar det vara mellan 1-15 dagar man inte kan sitta där för att det blir för
varmt, men å andra sidan så har 100-tals andra dagar vi kan sitta där som inte hade gått utan inglasningen.
Så jag tycker det är guld värt, klart ni ska ha ett uterum.
Vi har uterum 32mm kanalplast WillabGarden vår-höst 4partier dörrar 3 partier fönster som kan öppnas, gjuten platta med golvvärme alla springer tätade med expanderande tätlist.
Om utetemperaturen är över 0˚C är det 21˚ i uterummet så här i Skåne nyttjar vi det nästan året runt.
Vist blir det varmt på sommaren om man stänger dörrar o fönster när man är borta även om ventilationsrutan är öppen i det brutna hörnet. Men så fort man får tvärdrag så försvinner värmen.
Minipoolen i förgrunden håller 40˚C
Om utetemperaturen är över 0˚C är det 21˚ i uterummet så här i Skåne nyttjar vi det nästan året runt.
Vist blir det varmt på sommaren om man stänger dörrar o fönster när man är borta även om ventilationsrutan är öppen i det brutna hörnet. Men så fort man får tvärdrag så försvinner värmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minipoolen i förgrunden håller 40˚C
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
25 kvm uterum, 50 mm kanalplasttak, söderläge, ca 40 till 45 grader i somras, men den var ju extrem.
Skaffade faktiskt takmarkis, och det sänkte tempen betydligt.
Skaffade faktiskt takmarkis, och det sänkte tempen betydligt.
Så fint ni har det! Vi hade tänkt ha något liknande. Känns ju hoppfullt att man kan utnyttja rummet såpass mycket här i Skåne