5 907 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Mindre altanprojekt - hjälp och tips
När jag la trädäcket använde jag ett 2,0 mm tjockt järn mellan varje bräda för att jämna ut de 6 cm som blev kvar i slutet av trädäcket. Nu efter att trädäcket stått klart i 5-6 veckor är springorna 5-7 mm redan (se bilder). Krymper/torkar det så fort alltså? Och hur mycket mer krymper det? Har ju knappt haft någon värme heller.
Brädorna var "blöta" när jag skruvade de, kom ut vatten när skruvskrallen gick ner. Jag trodde att de torkade och krympte över betydligt längre tid än såhär, men om det värsta sker de första veckorna så kanske det är bra att såga allt, lägga ut trädäcket och vänta på att det krymper innan man skruvar. Eller lägga de dikt an om möjligt. Nu i efterhand som det ser ut så känner jag att man skulle stängt den där springan på 6 cm med en 28x70 som man kantfräser till 60 mm eller en 28x45 och justerat kvarvarande 1,5 cm mellan brädorna.
Brädorna var "blöta" när jag skruvade de, kom ut vatten när skruvskrallen gick ner. Jag trodde att de torkade och krympte över betydligt längre tid än såhär, men om det värsta sker de första veckorna så kanske det är bra att såga allt, lägga ut trädäcket och vänta på att det krymper innan man skruvar. Eller lägga de dikt an om möjligt. Nu i efterhand som det ser ut så känner jag att man skulle stängt den där springan på 6 cm med en 28x70 som man kantfräser till 60 mm eller en 28x45 och justerat kvarvarande 1,5 cm mellan brädorna.
Om trallen är blöt så lägger man den utan springa. Nu blir springorna kanske 10-12 mm när det är som torrast, slutet av maj. Tror du kan leva med det. Om du skall torka virket kan det inte vara utlagt då skruvar det sig.M Mjolnir skrev:När jag la trädäcket använde jag ett 2,0 mm tjockt järn mellan varje bräda för att jämna ut de 6 cm som blev kvar i slutet av trädäcket. Nu efter att trädäcket stått klart i 5-6 veckor är springorna 5-7 mm redan (se bilder). Krymper/torkar det så fort alltså? Och hur mycket mer krymper det? Har ju knappt haft någon värme heller.
Tack, det går nog att leva med. Hur torkar man virke då?D Dr Jumping Jack skrev:
Några brädor har rest sig över inramningen på ena sidan som ni ser på bilden. Antar att det har att göra med att skruvarna jag dragit är för långt från änden av brädorna och att den delen inte fixeras av skruv så de rör sig lättare? Nån som kna konstatera orsaken? Så lär man sig nått till nästa gång. Såg ju inte ut så från början. Se bilder
Helt rätt. Trots att det är korta bitar som är ofixerade så kan dom skruva sig märkbart. Precis som du konstaterar så kan man inte lämna så långa bitar ofixerade. På bilden ser du hur nära jag ligger ( med dold skruvning)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för snabbt svar. Får väl byta dem fula och skruva närmare, eller köpa 120x34 ist för 120x28 brädor till ramen för att höja något.D Dr Jumping Jack skrev:
Det där blev ju mycket bättre. När man bygger altan lönar det sig alltid att mäta och markera skruvhålet innan man skruvar. En jämn skruvrad ger alltid ett proffsigt intryckM Mjolnir skrev:
Jag trodde inte det skulle göra så mycket att det saknas skruv sista 15-20 cm men uppenbarligen. Därför som jag inte la en extra regel närmast kanten på dessa. Bra man lär sig något nyttD Dr Jumping Jack skrev:
Klicka här för att svara