När jag la trädäcket använde jag ett 2,0 mm tjockt järn mellan varje bräda för att jämna ut de 6 cm som blev kvar i slutet av trädäcket. Nu efter att trädäcket stått klart i 5-6 veckor är springorna 5-7 mm redan (se bilder). Krymper/torkar det så fort alltså? Och hur mycket mer krymper det? Har ju knappt haft någon värme heller.

Brädorna var "blöta" när jag skruvade de, kom ut vatten när skruvskrallen gick ner. Jag trodde att de torkade och krympte över betydligt längre tid än såhär, men om det värsta sker de första veckorna så kanske det är bra att såga allt, lägga ut trädäcket och vänta på att det krymper innan man skruvar. Eller lägga de dikt an om möjligt. Nu i efterhand som det ser ut så känner jag att man skulle stängt den där springan på 6 cm med en 28x70 som man kantfräser till 60 mm eller en 28x45 och justerat kvarvarande 1,5 cm mellan brädorna.

• Ett nylagt trädäck med våta träbrädor som visar varierande springor mellan plankorna efter torkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trädäck med varierande bredd på springorna mellan brädorna.
    Skapa konto
M Mjolnir skrev:
När jag la trädäcket använde jag ett 2,0 mm tjockt järn mellan varje bräda för att jämna ut de 6 cm som blev kvar i slutet av trädäcket. Nu efter att trädäcket stått klart i 5-6 veckor är springorna 5-7 mm redan (se bilder). Krymper/torkar det så fort alltså? Och hur mycket mer krymper det? Har ju knappt haft någon värme heller.

Brädorna var "blöta" när jag skruvade de, kom ut vatten när skruvskrallen gick ner. Jag trodde att de torkade och krympte över betydligt längre tid än såhär, men om det värsta sker de första veckorna så kanske det är bra att såga allt, lägga ut trädäcket och vänta på att det krymper innan man skruvar. Eller lägga de dikt an om möjligt. Nu i efterhand som det ser ut så känner jag att man skulle stängt den där springan på 6 cm med en 28x70 som man kantfräser till 60 mm eller en 28x45 och justerat kvarvarande 1,5 cm mellan brädorna.
Om trallen är blöt så lägger man den utan springa. Nu blir springorna kanske 10-12 mm när det är som torrast, slutet av maj. Tror du kan leva med det. Om du skall torka virket kan det inte vara utlagt då skruvar det sig.

D Dr Jumping Jack skrev:
Om trallen är blöt så lägger man den utan springa. Nu blir springorna kanske 10-12 mm när det är som torrast, slutet av maj. Tror du kan leva med det. Om du skall torka virket kan det inte vara utlagt då skruvar det sig.
Tack, det går nog att leva med. Hur torkar man virke då?

Några brädor har rest sig över inramningen på ena sidan som ni ser på bilden. Antar att det har att göra med att skruvarna jag dragit är för långt från änden av brädorna och att den delen inte fixeras av skruv så de rör sig lättare? Nån som kna konstatera orsaken? Så lär man sig nått till nästa gång. Såg ju inte ut så från början. Se bilder

• Trädäck med brädor som rest sig ovanför inramningen, markerat med röd ring.
    Skapa konto
  • Trägolv med uppresade brädor och skruvar synliga, indikerar eventuell konstruktionsfråga.
    Skapa konto
Helt rätt. Trots att det är korta bitar som är ofixerade så kan dom skruva sig märkbart. Precis som du konstaterar så kan man inte lämna så långa bitar ofixerade. På bilden ser du hur nära jag ligger ( med dold skruvning) Närbild av trätrall där två brädor möts, den ena med synlig skruvfixering.
Skapa konto

D Dr Jumping Jack skrev:
Helt rätt. Trots att det är korta bitar som är ofixerade så kan dom skruva sig märkbart. Precis som du konstaterar så kan man inte lämna så långa bitar ofixerade. På bilden ser du hur nära jag ligger ( med dold skruvning)[bild]
Tack för snabbt svar. Får väl byta dem fula och skruva närmare, eller köpa 120x34 ist för 120x28 brädor till ramen för att höja något.

Drog en rad med skruv på varje sida så nära ramen som möjligt, blev mkt bättre men skruvhålen är inte så vackra tyvärr haha. Smälter nog in bättre när trädäcket slitits lite och åldrats.

• Trätrall med en rad skruvar på varje sida nära träramen, synliga skruvhål i träet.
    Skapa konto
M Mjolnir skrev:
Drog en rad med skruv på varje sida så nära ramen som möjligt, blev mkt bättre men skruvhålen är inte så vackra tyvärr haha. Smälter nog in bättre när trädäcket slitits lite och åldrats.
Det där blev ju mycket bättre. När man bygger altan lönar det sig alltid att mäta och markera skruvhålet innan man skruvar. En jämn skruvrad ger alltid ett proffsigt intryck

D Dr Jumping Jack skrev:
Det där blev ju mycket bättre. När man bygger altan lönar det sig alltid att mäta och markera skruvhålet innan man skruvar. En jämn skruvrad ger alltid ett proffsigt intryck
Jag trodde inte det skulle göra så mycket att det saknas skruv sista 15-20 cm men uppenbarligen. Därför som jag inte la en extra regel närmast kanten på dessa. Bra man lär sig något nytt:rofl:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.