Hej,

30 kvm trädäck på stenplattor direkt på marken, markduk mot gräset, stenplattorna längs gången ska behållas.

a) Bild 1 & 2: ful, mossig, ojämnväxande gräsplätt, händer att det vill växa några skott från häcken genom gräset. Markduk direkt mot gräset för att förhindra växtligheter, dvs. ingen grävning och fyllning av stengrus. Förstås mindre bra men hur illa är det egentligen?

b) Bild 3: Hyfsat jämnt överallt med undantag för vissa ställen, kapa bitar av samma dimension som reglarna för att skruva fast och justera höjden enligt bilden, istället för att bygga på höjden med flera markstenar. Godkänd lösning?

c) Bild 4: Vid entrén är marken högre och lutar mer, kommer behöva gräva där vilket innebär att reglarna kommer hamna något under och mot jorden, är det bara att skydda med syllpapp?

d) Bild 5: Skiss och materiallista, har jag glömt något?

e) Hemleverans via Byggmax.se, lägger antal meter virke i kundvagnen men framgår ingenstans hur långa dessa är. Någon som beställt via nätet och vet hur det funkar, blir man uppringd?

f) Skillnad på markduk och markduk? Och vilken ska man ha i så fall?

g)
Övriga tips och tricks?

Tacksam för alla svar :)

• Ojämnväxande gräsplätt med mossig yta, stenplattor längs gång och häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsplätt med mossig yta och viss död vegetation, flankerad av levande häck och stenplattor.
    Skapa konto
  • Skiss som visar uppbyggnaden av en trädäckskonstruktion med reglar och höjdjustering.
    Skapa konto
  • Enkelritad illustration av ett hus med entré, fönster, stenplattor och en gräsplätt.
    Skapa konto
  • Handritad skiss och materiallista för trädäcksprojekt med måttangivelser och beräkningar.
    Skapa konto
Bump :)

Det blir viktigt att reglarna blir stabilt sammanfogade så att du får ”flytande” konstruktion. Jag skulle nog välja lite grövre reglar än 45x145 om det finns plats. Då bli problemet med tjälskjutande mark mindre. Bäst blir att lägga en sån konstruktion på grus så rör det sig mindre. Bättre än på plattor. Om jag var tvungen att lägga på plattor skulle jag ha många stödpunkter. Reglarna får absolut inte ligga mot jord, det räcker inte med papp emellan.

D Dr Jumping Jack skrev:
Det blir viktigt att reglarna blir stabilt sammanfogade så att du får ”flytande” konstruktion. Jag skulle nog välja lite grövre reglar än 45x145 om det finns plats. Då bli problemet med tjälskjutande mark mindre. Bäst blir att lägga en sån konstruktion på grus så rör det sig mindre. Bättre än på plattor. Om jag var tvungen att lägga på plattor skulle jag ha många stödpunkter. Reglarna får absolut inte ligga mot jord, det räcker inte med papp emellan.
Amatörfrågor här då:
Med flytande konstruktion, vad menar du då exakt?
Vad är tjälskjutande mark?

Rekommenderat c/c mellan plattorna verkar vara max 180 cm, jag tänkte köra max 120 cm, kan lägga ännu mer stöd om så behövs genom att minska avståndet ytterligare.

De reglar som hamnar under marknivå mot jord får jag gräva och lägga grus intill då antar jag? Alternativt såga,och anpassa eller välja mindre dimension så de hamnar längs marknivå.

Om man bygger ett hus på plintar så gräver man ner dom så djupt att tjälen ( minusgrader/frost) inte når ner till botten av plintarna. Lite olika djup beroende på var i landet du bor. Då kan inte plintarna röra sig. Gräver man ner dom ytligare så riskerar man att dom rör sig när marken tinar upp på våren (tjälskjutning) Det är därför det blir hål och bulor i vägbanan. Nu kan man bygga en ”stel”och riktigt stadig altan som ligger ”löst” på marken (flytande) och lämpligen på många stödpunkter så att om någon rör sig så betyder det rätt lite. Allra bäst liggande löst på grus, men kan nog funka på plattor (har bara erfarenhet av grus). Reglarna får aldrig ligga i kontakt med fukt och därför finkar grus bra. Där du ligger under marknivå måste du gräva ut, helst hela ytan men om du bara gräver under reglarna måste du se till att vatten inte blir stående utan rinner undan genom dränering som du gräver

Redigerat:
D Dr Jumping Jack skrev:
Om man bygger ett hus på plintar så gräver man ner dom så djupt att tjälen ( minusgrader/frost) inte når ner till botten av plintarna. Lite olika djup beroende på var i landet du bor. Då kan inte plintarna röra sig. Gräver man ner dom ytligare så riskerar man att dom rör sig när marken tinar upp på våren (tjälskjutning) Det är därför det blir hål och bulor i vägbanan. Nu kan man bygga en ”stel”och riktigt stadig altan som ligger ”löst” på marken (flytande) och lämpligen på många stödpunkter så att om någon rör sig så betyder det rätt lite. Allra bäst liggande löst på grus, men kan nog funka på plattor (har bara erfarenhet av grus). Reglarna får aldrig ligga i kontakt med fukt och därför finkar grus bra. Där du ligger under marknivå måste du gräva ut, helst hela ytan men om du bara gräver under reglarna måste du se till att vatten inte blir stående utan rinner undan genom dränering som du gräver
Superstort tack för förklaringen. Jag kommer nog köra dubbla antalet stenplattor då för att få mer stabilitet (35x35x4 eller 40x40x4). Blir ca 6 kvm stenplattor under trädäcket (20% av trädäcket yta). Och om alla reglar vilar vågrätt mot alla plattor så vikten fördelas jämnt över samtliga, så känns det som att det ska mycket till för att det ska röra sig så pass mycket att något blir problematiskt.

Jag läste nånstans om att trädäck ska luta 10-20mm/meter från fasaden, kan väl inte stämma med tanke på att vattnet ändå rinner av mellan trall brädorna? Själv tänker jag mig ett vågrätt trägolv.

A
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Bra att redan på planeringsstadiet anpassa altanens längd el bredd till de brädor du avser använda/får tag i. Din altan blir 640x400. 640 är för långt, då får du skarva, lägg hellre på 400 hållet utan skarv, försök anpassa måttet till trallens längd. 420 brukar finnas, kanske du kan få plats med 418 (du måste kapa lite trallen är inte exakt lika lång) eller korta ner till 390 (dock lite svårare att få tag i). Då får du minsta spill

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Bra att redan på planeringsstadiet anpassa altanens längd el bredd till de brädor du avser använda/får tag i. Din altan blir 640x400. 640 är för långt, då får du skarva, lägg hellre på 400 hållet utan skarv, försök anpassa måttet till trallens längd. 420 brukar finnas, kanske du kan få plats med 418 (du måste kapa lite trallen är inte exakt lika lång) eller korta ner till 390 (dock lite svårare att få tag i). Då får du minsta spill
Tänkte bygga som två ramar/rutor i det stora däcket med brädor däremellan. Frågade Byggmax kundtjänst som sa att man anger längder i kommentarsfältet, antar att de ringer om det önskade inte skulle finnas :)

A Alfons3301 skrev:
E): har inte köpt från Byggmax med hemleverans, men när jag var där så hade dom virke i löpande längder, dvs inga fasta längder som tex Hornbach eller Bauhaus.
F): om jag minns rätt köpte jag markduk klass N2 från Byggmax. Står lite info här
[länk]
Utifrån länken verkar n2 mest lämpligt då.

Har inte påbörjat bygget än men fick tips av en bekant angående underarbetet. Han sa att jag kan gräva ut 20 cm under stenplattorna bara och packa 16/32 makadam under dem, bara för att få bort det mjukaste, matjorden. Så slipper man göra det under hela trädäcket.

Sen sa han att trädäcket kan vara vågrätt, att det inte behövs lutning från huset då regn åker ner i springorna på trädäcket och dräneras genom fiberduken och jorden.

Vad tror ni om detta, håller ni med? Det är ju så pass milt såhär års att jag funderar på att lägga stommen nu och däcket till våren.

M Cameltoe skrev:
Har inte påbörjat bygget än men fick tips av en bekant angående underarbetet. Han sa att jag kan gräva ut 20 cm under stenplattorna bara och packa 16/32 makadam under dem, bara för att få bort det mjukaste, matjorden. Så slipper man göra det under hela trädäcket.

Sen sa han att trädäcket kan vara vågrätt, att det inte behövs lutning från huset då regn åker ner i springorna på trädäcket och dräneras genom fiberduken och jorden.

Vad tror ni om detta, håller ni med? Det är ju så pass milt såhär års att jag funderar på att lägga stommen nu och däcket till våren.
Funkar fint. Tror dock att du kan lägga gruset direkt på marken, tror inte det ger något extra att gräva 20 cm.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Funkar fint. Tror dock att du kan lägga gruset direkt på marken, tror inte det ger något extra att gräva 20 cm.
Jag provade gräva idag och det var mjukt typ 40 cm ner.... Frågan är om man inte ska ha några jordankare eller betongplintar som stödjer stommen? Om ja, hur många bör man ha? Givet att trädäcket på 30 kvm också kommer vila mot cirka 30 stenplattor.

Såhär blev slutresultatet:

• Nybyggd träterrass med integrerat staket av träribbor längs en betongväg.
  • Träaltan med belysning i räcken och inbyggda lampor i kvällsljus, möbler delvis synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
Drefviken och 5 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Såhär blev slutresultatet:
Bra jobbat!

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.