2 053 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Uteplats, avstånd till grannar?
4,5m från tomtgräns har man hört många gånger. Hur vida gäller detta om jag lägger marksten istället för att bygga ett trädäck? Då många bygger sina uppfarter med marksten ända fram till tomtgränsen så måste det ändå vara tillåtet?
Hur blir det då om jag istället bygger ett trädäck som jag sänker ner i marken så den hamnar på samma marknivå, räknas 4,5 meter då också? Det skulle vara samma sak som att lägga trall på gräsmattan vilket jag inte heller skulle se några problem med men vart dras gränsen?
Vad får jag bygga en uteplats av utan bygglov eller grannes tillstånd? Marksten? Trall? Trädäck? Grus? Asfalt?
Kan det vara så att 4,5 meter omfattar allt som räknas som en konstruktion och inte markarbete?
Vill bara ha klarhet här för jag råkar ha lite smågriniga grannar som gör allt för att förhindra att man får en solig mysig sommar
Hur blir det då om jag istället bygger ett trädäck som jag sänker ner i marken så den hamnar på samma marknivå, räknas 4,5 meter då också? Det skulle vara samma sak som att lägga trall på gräsmattan vilket jag inte heller skulle se några problem med men vart dras gränsen?
Vad får jag bygga en uteplats av utan bygglov eller grannes tillstånd? Marksten? Trall? Trädäck? Grus? Asfalt?
Kan det vara så att 4,5 meter omfattar allt som räknas som en konstruktion och inte markarbete?
Vill bara ha klarhet här för jag råkar ha lite smågriniga grannar som gör allt för att förhindra att man får en solig mysig sommar
Du får bygga trädäck fram till gränsen. Max höjden som anges brukar ligga mellan 50cm och 140cm.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Marksten kan du lägga ända fram till tomtgräns. Tänk bara på vattenavrinning. Det får inte rinna vatten från din hårda yta in på granntomten.
För altaner utan godkännande är det 4,5m. Men trädäck har ingen gräns.
Klicka här för att svara