Jag har hela tiden tänkt att det blir väldigt snyggt med spots i takfoten på uterummet. När jag nu ska spika dit takfotsbrädorna så inser jag att jag bommat att tänka på hur jag ska få fram kablarna til varje spot på ett snyggt och bra sätt. Det är tak av kanalplast med reglar som vilar på en yttre bärlina vilket kommer att göra att varje spot hamnar i en "kasett" när vattbräda och takfot är klar. El dras från husväggen längs en av takreglarna. Men sen? Kan man borra genom takreglarna för dragning till varje spot utan att förstöra regeln? Reglarna är 45x220 med spännvidd på 3,6 meter. Utskjutet är 20 cm. Andra lösningar?

Myrstacken
Jag föreslår att du kontaktar en elektriker för detta

Myrstacken Myrstacken skrev:
Jag föreslår att du kontaktar en elektriker för detta
Det var ett märkligt svar på en fråga som handlade om ifall takreglarna överlever ett borrhål.

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Myrstacken
C crillux skrev:
Det var ett märkligt svar på en fråga som handlade om ifall takreglarna överlever ett borrhål.
Ja okej förlåt jag visste inte att du var elektriker själv

Bästa svaret

Rickard.
Ja du kan borra, vill du göra det helt rätt(och överkurs) så borrar du mitt i reglarna. Där kan du borra ett hål för elrör utan att det försvagar överhuvudtaget.

Redigerat:
optimum
Det behövs ingen elektriker om man som jag gjorde använde 12V däckbelysning som takspottar.
12V får man dra själv.

optimum
Jag har använt dessa från Jula
12V och fukttåliga.
Minimal påverkan på konstruktionen.
Sitter i en panelbräda i takfoten på uterummet.

Edit, jag har den mindre modellen

[ 10-pack fukttåliga decklights LED för utomhusbruk, 30 mm i diameter, visas tända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
optimum optimum skrev:
Jag har använt dessa från Jula
12V och fukttåliga.
Minimal påverkan på konstruktionen.
Sitter i en panelbräda i takfoten på uterummet.

Edit, jag har den mindre modellen

[[bild]
Funkar de bra? Lyser de "gult" eller "vitt, dvs vilken Kelvin har de?

• Gilla
Nahoj068
  • Laddar…
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Funkar de bra? Lyser de "gult" eller "vitt, dvs vilken Kelvin har de?
Funkat bra och är drygt 2 år sedan de monterades.
Då de är gjorda för att sitta i trallgolv klarar de fukten bra där de nu sitter.
3000K enligt spec.
Lite gulaktigt ser det ut i dagsljus men behagligt vitt på kvällen.
Tog ett par bilder nu en på sidan av takfoten och en på främre del av takfot.
De ser betydligt vitare ut i mörkret.
Fick tipset av jobbarkompis som gjort liknande ett par år före mig.
LED-decklights inbyggda i takfot, ljus på dagtid, gulaktig 3000K färgtemperatur.
Skapa konto

LED-spottar integrerade i takfoten på ett hus i dagsljus.
Skapa konto

Specifikationstabell för LED-decklights med varmvitt ljus, 3000K färgtemperatur och IP44-klassning.
Skapa konto
¨
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ing/tradgardsbelysning/decklights-led-002601/

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Kanske inte applicerbart i just detta fallet men jag har har byggt och placerat mycket diverse belysning i mina dagar och en lösning som jag använder när man endera inte kan komma åt att borra hur som helst eller dra kabel hur som helst är att bygga "kassetter" som på bild med färdigdragna lågvolts ( eller strömmatade) spotar:

Träkassetter med förmonterade spotlights och elkablar på ett arbetsbord i en verkstad med diverse verktyg.
Skapa konto

/Göran

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Kanske inte applicerbart i just detta fallet men jag har har byggt och placerat mycket diverse belysning i mina dagar och en lösning som jag använder när man endera inte kan komma åt att borra hur som helst eller dra kabel hur som helst är att bygga "kassetter" som på bild med färdigdragna lågvolts ( eller strömmatade) spotar:

[bild]

/Göran
Snyggt! Ska klura på om jag kan göra något liknande.

Myrstacken Myrstacken skrev:
Ja okej förlåt jag visste inte att du var elektriker själv
Det är jag inte. Men frågan handlade om hur man vettigast borrar. Dessutom blir det ev lågvoltssystem som jag drar själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.