Byggahus.se

Knepigt hustak, hur bygger jag tak på uteplatsen

1. M
    Medlem · 9 inlägg

MiaMartini

Medlem
    Tack snälla ni för alla svar. Det ljusnar :giggle:

2. M
    Medlem · Stockholm · 489 inlägg

Maximarcus

Medlem
    Det enda alternativet kommer att vara att sätta altantaket ovanför/högre än befintligt tak, även om du skulle lyckas klämma in ett tak i kanalplast mellan dörr och taktegel. Eftersom altantaket måste luta några grader så kommer ytterkanten på det att hamna så lågt att du inte kan gå under det.

• Laddar…
  3. D
    Medlem · 1 870 inlägg
    Nej, det blir ju inget bekymmer, tror inte du kan lösa det på något annat sätt.

• Laddar…
  4. makhno_
    Medlem · 218 inlägg

makhno_

Medlem
    Varför är du orolig för läckage vid dörren? Om altantaket hänger över befintligt tak så åker regn ner i hängrännan annat än vid extremt väder och väldigt specifika vindriktningar. I det läget tror jag inte du har dörren öppen hursomhelst.

Jag tycker dock att platsen är fin och att ett krångligt och illa anslutande tak skulle förstöra det fina du har. Ska du göra något borde främsta målet vara att det skall bli så nätt och litet som möjligt. Alternativt skulle ett baldakin liknande tak på fyra pelare kunna funka. Helst stomme i metall eller fint dimensionerat trä.

Typ nedan utan väggar och med kanalplast tak (vissa typer går att böja lite) OBS! menar principen inte det dyra och spektakulära utförandet.

Koppartälten i Hagaparken

5. M
    Medlem · 9 inlägg

MiaMartini

Medlem
    Tack igen, det får helt enkelt bli ett fristående tak, som föreslaget ☺

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.