Som överskriften säger har jag fått ett stort problem. Ett abrupt fått stopp i bygget av min altan och nu står vi mest och kliar oss i skallen, hur fan ska vi komma vidare. Taket på mitt hus är så knepigt och mina byggare (bröder) har inte riktigt den kunskapen hur man enklast får till ett altantak här.

Som ni ser på bilderna sluttar taket olika, och över dörren är det för tajt, har man sagt mig, för att bygga altantaket under hustaket.
Jag har ofta letat tips här på sidan och sett att här finns mycket gedigen kunskap.
Så nu hoppas jag på bra tips och råd hur, och om vi över huvudtaget kan bygga det förbaskade taket.
Tack på förhand.

Säg till om det behövs mer bilder.

• Knepig takvinkel över en altandörr, med utmaningar för byggnation av ett altantak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan framför hus med ojämnt sluttande tak och litet utrymme ovanför dörren, en hund på altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpar?

Mugmaz Mugmaz skrev:
Stolpar?
Vad och hur menar du med stolpar?

Düsseldorff
Vad är det för typ av tak du tänker dig?

M MiaMartini skrev:
Vad och hur menar du med stolpar?
Ett fristående tak med stolpar.

• Gilla
MiaMartini
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Vad är det för typ av tak du tänker dig?
Ett tak med kanalplast vore det bästa.

Düsseldorff
M MiaMartini skrev:
Ett tak med kanalplast vore det bästa.
Ok. Är det viktigt att det ansluter till fasaden? Annars tror jag att Mugmaz är något på spåren. Det blir ju ändå stolpar i ytterkant om du ska taka in hela altanen, så då kan du ju ha några längst in också.

• Gilla
MiaMartini
  • Laddar…
Bästa möjligheten trot jag blir att bygga ett separat tak som inte hänger ihop med befintligt tak. Detta tak får då sticka in över befintligt tak t ex 30 cm. Taket kan då sitta på vilken höjd du vvill och luta åt vilket håll som helst.och med vilken lutning du önskar. Vad hade du tänkt dig för typ av tak?

• Gilla
MiaMartini
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Ett fristående tak med stolpar.
Aha, ja det har vi funderat på, det hade varit enkelt. Men det behöver sluta så tätt det går, så det inte läcker in över dörren med regn och snö.

väldigt fin altan! du har inte funderat på något enklare i stil med ett solsegel istället?

• Gilla
MiaMartini
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Ok. Är det viktigt att det ansluter till fasaden? Annars tror jag att Mugmaz är något på spåren. Det blir ju ändå stolpar i ytterkant om du ska taka in hela altanen, så då kan du ju ha några längst in också.
Precis, då kan du välja valfri höjd på taket

• Gilla
MiaMartini
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Bästa möjligheten trot jag blir att bygga ett separat tak som inte hänger ihop med befintligt tak. Detta tak får då sticka in över befintligt tak t ex 30 cm. Taket kan då sitta på vilken höjd du vvill och luta åt vilket håll som helst.och med vilken lutning du önskar. Vad hade du tänkt dig för typ av tak?
Det är en fiffig lösning, lutning behöver det ju vara. Men problemet är då läckage ner vid dörren. Kan man lösa det på något bra sätt?

M MiaMartini skrev:
Aha, ja det har vi funderat på, det hade varit enkelt. Men det behöver sluta så tätt det går, så det inte läcker in över dörren med regn och snö.
Det gör det inte om taket överlappar ordentligt. Regn rinner från altantaket ner på tegeltaket och sen ner i rännan

• Gilla
MiaMartini
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
väldigt fin altan! du har inte funderat på något enklare i stil med ett solsegel istället?
Tack :) Jodå, det har jag ett. Men jag har fler anledningar till varför jag behöver ett tak som behöver täcka större yta än så. Barr och lövträd som skräpar förskräckligt och när det regnar kan jag inte vara ute alls. När det blir vinter skulle jag vilja skydda altanen från snö och slippa skotta just där.

D Dr Jumping Jack skrev:
Det gör det inte om taket överlappar ordentligt. Regn rinner från altantaket ner på tegeltaket och sen ner i rännan
Du har en poäng där. Då skulle det alltså inte påverkas av att hustaket sluttar olika? :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.