6 762 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Trä i botten av stolpskon
Ska bygga altan delvis på berg. Ska man sätta stolpen (som man sedan skruvar bärlinan i) i botten av stolpskon eller ska man låta franska skruv bära upp den? Känns ju som att det blir mkt stabilare att ställa stolpen i bott, å andra sidan torkar inte ändträt lika bra...
njä det är väll inte mer utsatt än att det är utomhus
Är lite inne på att lägga bärlinan direkt i balkskor då ja kommer bygga nära berget då blir det ju iaf inte ändträ som ligger mot skons botten så det kanske är mer ok?
Tror också det är bra att få stöd från botten av stolpskon. Om de inte är ställbara så kan det vara enklare att få det i våg genom att fästa med franska skruv när du vägt av, för att sen slå in en bit av lämplig tjocklek under som stöd om det finns ett mellanrum när bärlinan är på plats.
Redigerat:
Spontant hade jag lagt syllpapp i botten och ställt stolpen på pappen. Men å andra sidan, varför skulle syllpappen vara bättre än varmförzinkat stål ? Syllpapp har man ju för att isolera trä från ett material som leder fukt. ( betong) Stål leder inte fukt.
Möjligtvis om det regnar så rinner vattnet längs stålet och sugs upp i träet, men det hade inte varit nån större skillnad med syllpapp. Lägg typ en varmförzinkad bricka mellan stål och trä så minimeras kontaktytan och ventilationen förbättras..
Möjligtvis om det regnar så rinner vattnet längs stålet och sugs upp i träet, men det hade inte varit nån större skillnad med syllpapp. Lägg typ en varmförzinkad bricka mellan stål och trä så minimeras kontaktytan och ventilationen förbättras..
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Denna tråd var till storhjälp i mitt bygge nu.
Står med ntr/A och funderar om reglarna kan ligga i skon. Svar enl. tråd=JA
känns tryggt
Står med ntr/A och funderar om reglarna kan ligga i skon. Svar enl. tråd=JA
Det är så man brukar göra. Reglar som ligger i balkskor tycks hålla hur länge som helst. Problemet brukar vara att det stöd du satt balkskon i under åren glider och flyttar sigD Daniel Larsson skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Unk.. Har just lagt i värsta distansklossarna. Plast 10mm. X 4st.
Bäst att skruva fast dem i regeln. Tack
Bäst att skruva fast dem i regeln. Tack
Klicka här för att svara