Fick hjälp av en snickare att bygga en liten trall med tak utanför vår ytterdörr i höstas. Han tyckte 50 cm färdig betongplint borde räcka så jag grävde ner dem. Ytterdörren är i ett omnejden så en plint invid husvägg och en i ytterhörnet. Mått ca 1.5x2,3m.

Vi hann inte få på tak så halvfärdig trapp med två stolpar för tak blev det. Upptäckte dock i vintras att plinten i ytterhörnet lyfts ca 3-4 cm. Snickarn tyckte att man kunde se om plinten gick tillbaka vid tjällossning och att man då kunde leva med höjningen. Det tycker jag inte lät bra eftersom vi ska på med ett tak och att vi då kommer få problem.

Jag grävde hålet till plinten bara lite större än plinten och placerade stolpen och tänkte att snickaren får fylla igen hur han vill. Vi har lerjord och grundvatten på 60-70 cm djup så att gräva djupare kändes som det skulle ge med problem.

Men hur ska jag nu lösa att plinten lyfts vid tjäle? Ska jag gräva större grop runtom och fylla med isolering? Sand? Ska jag isolera ytan?

Finns det nåt bra sätt? Att riva hela skiten och gjuta frostfritt är jag grymt osugen på då vi ska hinna byta panel och måla och en massa annat i sommar… allt på en gång som vanligt.

Tar gärna emot tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.