72 320 läst ·
23 svar
72k läst
23 svar
Kan jag ansluta altantak till hustaket så här?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är ingen bärlina, bara en regel för att takregeln inte ska kana nerför taket. Spikar man ordentligt så håller det ändå, eller skruvar.
Protte
Protte
hej.
så som du visar på din första bild blir kanon. inget fel alls, men måste vara på en takstol.
OM inte den hamnar på en takstol så lägger man en planka typ en 2"9" på platten å sen sågar du din 2"8" i samma takvinkel som du gjort i din första bild.
plankan drar du fast med 4 st 5" spik i varje takstol..
dina nya drar du fast med långa spaxskruv lr 5" spik.
ovanför dina takstolar typ 30 cm upp skär du av din takpapp å lägger under din nya papp.
mvh
estwing
så som du visar på din första bild blir kanon. inget fel alls, men måste vara på en takstol.
OM inte den hamnar på en takstol så lägger man en planka typ en 2"9" på platten å sen sågar du din 2"8" i samma takvinkel som du gjort i din första bild.
plankan drar du fast med 4 st 5" spik i varje takstol..
dina nya drar du fast med långa spaxskruv lr 5" spik.
ovanför dina takstolar typ 30 cm upp skär du av din takpapp å lägger under din nya papp.
mvh
estwing
Om altantakets takstolar precis matchar underliggande husets takstolar tillför inte en "bärlina" i sig någon vertikal lastförstärkning.
Möjligen en viss förstyvning i sidled samt något att fästa i.
Möjligen en viss förstyvning i sidled samt något att fästa i.
Detta funkar väl bra där takstolarna är men hur blir det mitt emellan dom ? Takstolarna har cc 120cm och mellan dom finns inget stöd sätter du en takregel i mitten av dom så finns det inget stöd neråt till hammarbandet kommer du åt från insidan att sätta en kort regel där eller måste du ta bort den nedersta råsponten för att komma åt detta ?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Bra med lite färska tips men borde inte "ancr" vara färdig med bygget nu sex år senare? 
Hur gjorde ni övergången med plåt??
A ancr skrev:Hej alla och tack för alla tips!
Jag missförstod kanske alla råd jag fick här, jag tolkade råden som om bärlinan var ett måste, och att jag inte kunde lägga takreglarna direkt på hustaket ovanför takstolarna i hustaket...
Jag har nu haft en snickare som kikat på det mitt projekt, och han säger att jag kan bygga som jag ursprungligen hade tänkt mig (och som även JOW föreslår) och som jag försökte visa med mitt urspungliga foto överst i tråden, jag snedsågar takbjälkarna till altantaket efter lutningen på hustaket och monterar takreglarna rakt ovanför takstolarna till hustaket.
Det som gjorde mig osäker från början var nedastående bilder som jag hittade i en annan tråd här på forumet, däm man lagt en bärlina platt mot taket...men i mitt projekt verkar det alltså lite överdrivet...
Klicka här för att svara