Hej,

Vi ska bygga uterum och det lutar åt ett WillabGarden med vårhöst+ eller kanske till och med vinter - dvs relativt välisolerat. Vi överväger två alternativ:
A) gjuta platta, någon form av uppvärmning, vinterisolerat glas
B) isolera under golvet med cellplast, trall som golv, på med en matta eller så, vår-höst-variant av glasen och då ställa ut typ en gasolkamin och/eller infravärmare om vi vill sitta ute på senhösten eller milda vinterdagar.

Vi har ett Smålandsvillan-hus med vattenburna element invändigt - inte golvvärme. Vi har en krypgrund på huset (eller isolergrund som Smålandsvillan kallar det).

Vi har idag ett trädäck där vi tänkt att bygga uterummet och vi siktar på att ha ca 15-18 kvm uterum. Trädäcket står på 70cm-plintar och på lite betongplattor närmast husgrunden. Det är ca 40-50 cm utrymme mellan nuvarande mark under trädäcket och ovansida trall. Detta äts upp av plint + bärlinor 195mm + reglar 145mm + trall 34mm. Jag har tänkt att sätta sänksågen i trädäcket och helt enkelt såga upp ett hål där uterummet ska stå. och sen får jag peta in nya reglar vid snittytorna så att de kapade trallbrädorna har någonting att luta sig på. Då kommer jag alltså ha kvar ett stabilt trädäck med hål ner där uterummet står. Men i hålet kommer det gå reglar (CC 600mm) och bärlinor (ca CC 1900mm). Jag tror att jag kan göra samma sak med bärlinor + reglar om så behövs, dvs såga av dem i utkanten av "hålet" och stärka upp med nya bärlinor och reglar. Då skulle jag i så fall ha ett stabilt trädäck hela fram till "hålet" för uterummet och där ha ca 40-50cm utrymme rakt ner till ojämn mark - men sen då? :)

Alternativ B är väl både billigast och enklast. Då gissar jag att kan kan peta in så mycket cellplast jag vill mellan bärlinor och reglar så att jag inte behöver såga av dem. Hur går jag tillväga här? Lägger jag cellplasten på marken, skär ut för bärlinor/reglar och bygger upp så högt jag behöver. Sen lägger jag tillbaka trallen? Jag tänker på fukt t ex. När det regnar blir det blött under trädäcket och sen när det blir varmt åker det in i uterummet? Men det kanske inte är något problem då både trall och husfasad ska klara det. Tänker dock lite på möbler och annat i uterummet, vill ju gärna kunna ha en soffa eller fåtölj och inte vara låst till "utemöbler".

Sen är det alternativ A då. Är det ens möjligt att gjuta en platta givet ett "hål" i befintligt trädäck? Det kan tilläggas att detta är på baksidan på tomten och det är svårt att få in lastbilar dit så det blir nog att skyffla det mesta för hand från gatan ca 15m-20m bort men det ska inte hindra mig. Jag tänker nåt sånt här: såga upp hålet, säkra upp trallen runt om med nya reglar (precis som det andra alternativet). Kapa reglarna längs hålets kanter och säkra upp efter behov. Därefter fylla upp marken med makadam så att vi kommer ca 30cm från färdig golvhöjd. På med isolering och sen gjuta en platta på vadå, 10-15cm? Går det ens att göra i "hål" på det här sättet? Givet att jag kommer dit så blir nästa fråga - hur ska jag värma upp detta? Vattenburen golvvärme blir svårt eftersom jag har element i huset där vattnet är för varmt för golvvärme. Jag vet att det går att lösa men det känns overkill för ett uterum. Är elektrisk golvvärme ett vettigt alternativ och bara ha den igång till sen höst och sen vid behov på vintern? Givet platta tänker jag att vi skulle slänga på ett enklare trägolv eller så - dvs att det blir vinterbonat och jag antar att det också räknas som boyta i det fallet även om det varken gör till eller från i min bok.

Har inga bilder här och nu men tänkte komplettera med det senare. Ville mest få ut frågan för att se om jag tänker helt tokigt.

Tacksam för alla tips och råd.

Så här ett tag efter, hur gick du tillväga med bygget?
Står också med ett hus från Smv och vill bygga uterum på en altan. Dock är väl mitt största bekymmer det låga taket som hänger ut över altanen.

Jag valde alternativ B och det blev riktigt bra (tycker jag själv i alla fall). Vi får se hur det håller i vinter. Jag byggde en botten med brädor på undersidan av reglarna och la cellplasten på dessa brädor (jag hade lite spillbitar jag använde). Sen på med en markduk och sen tillbaka med trallen. Jag lämnade ett snitt under skenorna på kortsidorna för att vattnet ska rinna ner genom snittet snarare än in i uterummet när det regnar kraftigt.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.