offlarjon
Har ett antal trallskruvar som gått av & skulle behöva ersätta dessa, men skulle helst vilja få upp dem utan att behöva lyfta upp varenda bräda. Finns det något bra sätt/redskap för detta ändamål?

Lite oklart men hur vet du att de gått av? Har skallen hoppat ur brädan?

offlarjon
Cruzze Cruzze skrev:
Lite oklart men hur vet du att de gått av? Har skallen hoppat ur brädan?
De flesta har rest sig någon mm (dock ej tillräckligt för att man med t ex skruvmejsel ska kunna hjälpa till att pressa upp skallen underifrån) & de drar bara runt när jag försöker skruva upp dem.

offlarjon offlarjon skrev:
De flesta har rest sig någon mm (dock ej tillräckligt för att man med t ex skruvmejsel ska kunna hjälpa till att pressa upp skallen underifrån) & de drar bara runt när jag försöker skruva upp dem.
Är det inte bara så att "gängorna" i balken under har trasats sönder? Skruven brukar sakna gängor där den går genom trallbrädan och biter därför inte så att den kan skruvas upp... Så att den bara snurrar runt vill säga...

offlarjon
Cruzze Cruzze skrev:
Är det inte bara så att "gängorna" i balken under har trasats sönder? Skruven brukar sakna gängor där den går genom trallbrädan och biter därför inte så att den kan skruvas upp... Så att den bara snurrar runt vill säga...
Nej jag lyfte på ett par brädor i fjol & såg då att nästan hälften gått av precis i linje med regeln. Antar att det är en kombo av dålig kvalitet på trallskruven & rörelser i trädäcket.

Det brukar gå att pressa upp skruvskallen med kniv medan man backar med skruvdragaren. Se till att rensa torx-spåret så du knappt pressar nerdåt

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.