harry73
Jag vidhåller att markduk inte gör någon skillnad här. Antingen har TS bra dränerande jord som morän eller sand, och då spelar det inte någon roll vad han gör, altanen kommer att hålla oavsett.
Eller så har han lerjord, lermorän eller siltig sand och då kommer TS konstruktion bara skapa problem.

Låt oss nu anta att TS har lerjord hemma. Då har han grävt ett hål för att lägga makadam i. Leran är vattentät, så all vatten som hamnar på altanen (regn eller städvatten) hamnar i makadamen och kommer inte att dräneras bort. Vattnet kommer istället över tid att mjuka upp leran som försämrar bärigheten. Leran (eller ännu värre om det är silt) kommer att ha hög vattenhalt, så när vintern ock tjälen kommer, kommer att altanen lyfta sig.
Detta kommer att hända (eller inte hända) oavsett om TS har geoduk eller inte.

Det går inte heller att ge bra råd så länge vi inte vet mer om situationen hos TS och den tänkta konstruktionen.

Men de som haft en studsmatta på gräset vet, att man behöver flytta den flera gånger per säsong eller acceptera att gräset dör under den. Därför tror jag inte att ogräset kommer att ha någon chans under TS altan, och skulle ogräset trivas där, kommer efter ett tag ogräset växa på geoduken.

Det är möjligt att jag missförstår TS på flera sätt och att hela konstruktionen ändå är vettigt, men just nu ser jag inte hur.

harry73 harry73 skrev:
Jag vidhåller att markduk inte gör någon skillnad här.
Jag resonerade helt enkelt så att eftersom jag ändå har införskaffat duken kan jag lika gärna lägga den? Jag har främst tänkt att den ska vara till för att föhindra att gräs/ogräs växer under altanen.

harry73 harry73 skrev:
Detta kommer att hända (eller inte hända) oavsett om TS har geoduk eller inte.
Hur stabil konstruktionen blir och om det du beskriver kommer hända eller ej, får förbli en chansning antar jag men jag får väl hoppas att det är dränerande jord/morän, eller finns det något sätt att avgöra enkelt? jag har själv ingen erfarenhet men den hantverkare som var här för att ge lite råd påstår att det blir stabilt om jag gör på det här sättet så jag litar helt enkelt på det eftersom han har koll på omständigheterna (har sett platsen/marken/jorden, ritningarna, osv).

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Då hade jag helt klart gjort det ja. Vill man bevara det dränerande så får man ha markduk runt om. Annars kommer ju jord från sidorna leta sig in mellan stenarna. Men det spelar nog mindre roll i ditt fall, är ju inte fukt du är rädd för.
Jag började skyffla upp makadamen men det var jobbigare än jag hade anat och det blev blandat med jord, vill ju gärna förhindra att jord hamnar ovanför duken så det inte lättare gror där. Det handlar faktiskt om ett ganska tunt lager makadam, det är väl 3-4 cm vi pratar om, så eftesom det inte är särskilt tjockt lager och att det är samma i varje grop, kanske det trots allt inte är så illa om jag låter det vara under duken trots allt?

Jorden kommer ju även som du säger från sidorna och borde väl därmed bara "packa" madakamen snarare än att sänka hela konstruktionen?

harry73
R reta skrev:
Jag började skyffla upp makadamen men det var jobbigare än jag hade anat och det blev blandat med jord,
Och där har vi geotextilens användningsområde: Materialskiljande lager, dvs har man det mellan terrass och makadam, kan man ta bort makadamen utan att det har förorenats med jord.

harry73 harry73 skrev:
Och där har vi geotextilens användningsområde: Materialskiljande lager, dvs har man det mellan terrass och makadam, kan man ta bort makadamen utan att det har förorenats med jord.
Jo jag förstår det och jag misslyckades ju totalt med det tyvärr... så givet min situation är det väl rätt poänglöst att försöka få ut jordblandad makadam och lägga på duken... duken som du dessutom menar inte gör någon nytta, så jag tänker helt enkelt att jag låter mitt misstag vara (makadam på jord), lägger på duken (som redan är inköpt, och hoppas på att den åtminstone förhindrar lite ogräs) och fortsätter med bygget

E
Du får samla upp det så gott det går och låta resten ligga. Sen på med duken, ut med vad du har samt komplettera.

Jo, det är lite tungt att skyffla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.