Hej! Min tanke är att altanen jag planerar ska ha ramen ytterst, alltså ingen kjol, och sedan sätta bärlinor och stödlinor 28mm lägre än ramen så att trallen enklare passas in och man automatiskt får en kant runt altanen. Ramen blir med andra ord "kjolen"/väldigt synlig.
Min fråga är om ni rekommendera eller inte att kapa 45 grader vinklar i hörnen på ramen (45x170), blir så mycket snyggare men kanske det av någon anledning är en dum idé? (t.ex. svårt att få det att passa, eller dumt att kapa 45 grader på en så rejäl regel, ska ju kapas längst 170 sidan, eller liknande?)
Min fråga är om ni rekommendera eller inte att kapa 45 grader vinklar i hörnen på ramen (45x170), blir så mycket snyggare men kanske det av någon anledning är en dum idé? (t.ex. svårt att få det att passa, eller dumt att kapa 45 grader på en så rejäl regel, ska ju kapas längst 170 sidan, eller liknande?)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Knepet är att få hörnet att se snyggt ut även när det tryckimpregnerade virket har torkat. I praktiken omöjligt. Lägger du trallvirket ovanpå ramen blir det i längden snyggare. Du kan lägga en frisbräda längst fram, men undvik gerade hörn som är synliga.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag gjorde sådär på vår altan, fräste in 3 st 10mm dominobrickor och PU-lim, det har hållit ihop sig hyfsat bra ändå. Jag kompletterade även med lite skruv för att få det tight.
Men så här i efterhand önskar jag att jag gjutit altanen istället
Men så här i efterhand önskar jag att jag gjutit altanen istället
Finns det inget man kan göra för att förhindra att det blir så fult när det torkat då? Kan det här stödet som syns på bild hjälpa? (källa https://www.brunzell.com/projekt/altan/)
Annars, blir det avsevärt lättare och snyggare efter torkning om man gör en sväng istället? så att endast ena regeln blir kapad i 45 grader, som på nästa bild (källa https://www.byggahus.se/forum/threads/vinklar-brutet-hoern.384081/)
)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars, blir det avsevärt lättare och snyggare efter torkning om man gör en sväng istället? så att endast ena regeln blir kapad i 45 grader, som på nästa bild (källa https://www.byggahus.se/forum/threads/vinklar-brutet-hoern.384081/)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Grundproblemet är att tryckimpregnerat virke är fuktigt när man köper det. Kan man köpa det tillräckligt många månader i förväg och lagra det på rätt sätt för torkning skulle problemen vara betydligt mindre. Trä krymper på bredden inte på längden (obetydligt). Lösningen på den sista bilden har därför bättre förutsättningar att se snygg ut.
Så du föreslår att undvika gerade hörn även på frisbräda? Är inte det väldigt vanligt?J justusandersson skrev:
edit: har införskaffat ny modell kap- och gersåg för det här bygget, så vid själva gerningstillfället bordet det bli bra, frågan är väl precis som du säger, hur det ser ut när det torkat
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tyvärr är det så att ju bredare bräda desto större problem får man. Det spelar ingen roll om det är 22, 28 eller 34 mm tjockt virke, däremot om det är 95, 120 eller 145 mm brett. Vad man kan göra är att såga till frisbrädorna med lite marginal och bara fästa dem på några punkter. Sedan kan man slutjustera nästa år.
men om konsekvensen är att det inte blir snyggt får man väl oavsett överväga det med alternativet som i mitt fall (om jag kör trallen nedsänkt under ramen, alltså utan fris) blir ett riktigt fult hörn där två 170x45 reglar möts… vilket innebär att både ändtra expsoneras och att det blir fult uppifrån, eller finns det nån annan snygg lösning för 90 graders hörn?J justusandersson skrev:Tyvärr är det så att ju bredare bräda desto större problem får man. Det spelar ingen roll om det är 22, 28 eller 34 mm tjockt virke, däremot om det är 95, 120 eller 145 mm brett. Vad man kan göra är att såga till frisbrädorna med lite marginal och bara fästa dem på några punkter. Sedan kan man slutjustera nästa år.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Undvik 45° geringar om du har bråttom.
Klicka här för att svara