Shirack skrev:
Japp och jag har det måttet du nämnt vilket jag även nämnde ovan, så ingen behöver hetsa upp sig.

Att ha 126 på blöt trall kommer göra att trallen ser ut som skit på sommaren, barnen ska inte kunna trilla igenom.
Då har du inte förstått. Det spelar ingen roll om du mäter på torr el blöt trall, 126 blir rätt i båda fallen. Det innebär i praktiken att med torr trall blir springan 6 mm.

P
D Dr Jumping Jack skrev:
Då har du inte förstått. Det spelar ingen roll om du mäter på torr el blöt trall, 126 blir rätt i båda fallen. Det innebär i praktiken att med torr trall blir springan 6 mm.
Det har en stor betydelse, lägger du plaskblöta med ditt 126 mått så har du en färist till altan sen när den torkat.

hur snyggt är det?

Shirack skrev:
Det har en stor betydelse, lägger du plaskblöta med ditt 126 mått så har du en färist till altan sen när den torkat.

hur snyggt är det?
Nej det har ingen betydelse, om trallen sväller eller krymper påverkar inte måttet 126, springan blir däremot större el mindre. Lägger du en blöt med 126 så kommer dom ligga helt ihop. Det är därför det är smart, du behöver inte bry dig om hur blöt trallen är. Titta noga på bilden ovan och tänk efter så förstår du

P
D Dr Jumping Jack skrev:
Nej det har ingen betydelse, om trallen sväller eller krymper påverkar inte måttet 126, springan blir däremot större el mindre. Lägger du en blöt med 126 så kommer dom ligga helt ihop. Det är därför det är smart, du behöver inte bry dig om hur blöt trallen är. Titta noga på bilden ovan och tänk efter så förstår du
Japp är med dig, dock onödigt komplicerat… lägg kloss om det är dyngblött vid torr lägg springa 2,5-3mm… eller så gör man som jag och provar lägga några av bitarna i vatten några dygn och ser hur dom blir.. sen kan du utgå från det.

Shirack skrev:
Japp är med dig, dock onödigt komplicerat… lägg kloss om det är dyngblött vid torr lägg springa 2,5-3mm… eller så gör man som jag och provar lägga några av bitarna i vatten några dygn och ser hur dom blir.. sen kan du utgå från det.
Ja dom flesta av oss lägger på ”känn” och det brukar bli bra, ville bara varna lite för att missa och lägga för tätt, om springan helt försvinner så rinner inte regnvattnet undan och det blir inte bra.

• Gilla
1
  • Laddar…
Med "pissesur" trall lär inte heller 126 mm fungera. Den trall som jag sist köpte var ett antal av virket 127-128 mm breda.

La med 125mm, ja visst nånstans är det lite stor springa men överlag ok

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.