16 758 läst ·
15 svar
17k läst
15 svar
2x 45x95 som stolpe, hur gör man?
Sida 1 av 2
Jag tänker limma ihop 2st 45x95 till stolpar för mina bärlinor. Men hur gör man rent praktiskt?
Jag hade tänkt använda PU-lim, som jag inte använt förr. Så tänkte prova på några spillbitar först.
Hur ska limmet appliceras, hur mycket?
Räcker det att skruva ihop dem eller behövs tvingar?
Hur tätt ska skruvarna sitta?
Tack på förhand.
Jag hade tänkt använda PU-lim, som jag inte använt förr. Så tänkte prova på några spillbitar först.
Hur ska limmet appliceras, hur mycket?
Räcker det att skruva ihop dem eller behövs tvingar?
Hur tätt ska skruvarna sitta?
Tack på förhand.
1. Såga
2. Limma ena ytan med valfritt lim anpassat till trä, PU går bra, lägg ett snyggt sick-sack mönster längs med hela.
3. Lägg ihop bitarna
4. Sätt tvingar om det underlättar att få dom att fixeras
5. Skruva med 6x80mm ca 50-60cm mellanrum.
6. Torka bort överflödigt lim
Så gör jag i alla fall. Räkna dock med att stolparna kan vrida sig ändå, i alla fall om det är tryckt virke du använder.
2. Limma ena ytan med valfritt lim anpassat till trä, PU går bra, lägg ett snyggt sick-sack mönster längs med hela.
3. Lägg ihop bitarna
4. Sätt tvingar om det underlättar att få dom att fixeras
5. Skruva med 6x80mm ca 50-60cm mellanrum.
6. Torka bort överflödigt lim
Så gör jag i alla fall. Räkna dock med att stolparna kan vrida sig ändå, i alla fall om det är tryckt virke du använder.
Vändlimma med störtning - kanske är grejenmaah skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-doerr-som-inte-slar-sig.74328/
Nu vill du kanske inte klyva dina reglar, men om du tar bägge ur en och samma längre regel så har de antagligen fibrerna riktade ungefär lika. Dock får du inte en stolpe längre än 2,7 meter då ...
Låter intressant! I dagsläget ska stolparna bara börs bärlinorna så de blir inte särskilt långa.Mikael_L skrev:
Tack!maah skrev:
1. Såga
2. Limma ena ytan med valfritt lim anpassat till trä, PU går bra, lägg ett snyggt sick-sack mönster längs med hela.
3. Lägg ihop bitarna
4. Sätt tvingar om det underlättar att få dom att fixeras
5. Skruva med 6x80mm ca 50-60cm mellanrum.
6. Torka bort överflödigt lim
Så gör jag i alla fall. Räkna dock med att stolparna kan vrida sig ändå, i alla fall om det är tryckt virke du använder.
Dubbla skruvar med cc 50 typ?
Om du kör med PU, fukta träet lite lätt med en blomspruta, innan limmet läggs på och sammafogas.
PU-lim sväller rätt mycket och med bra kraft, så ganska tätt med tvingar eller skruvar anbefalles. Sätter du skruv kan du säkert köra tätare, säg ca 25cm. Du behöver kanske inte lika grova och kraftiga då, det är ju endast för att hålla emot limmets expansion, efter det torkat så gör inte skruvarna någon nytta längre.
edit:
Jag såg att du skrev dubbla i cc50, man kan ju även fundera på att zigzaga dom.
PU-lim sväller rätt mycket och med bra kraft, så ganska tätt med tvingar eller skruvar anbefalles. Sätter du skruv kan du säkert köra tätare, säg ca 25cm. Du behöver kanske inte lika grova och kraftiga då, det är ju endast för att hålla emot limmets expansion, efter det torkat så gör inte skruvarna någon nytta längre.
edit:
Jag såg att du skrev dubbla i cc50, man kan ju även fundera på att zigzaga dom.
Om man vill tillverka en stolpe i dim 170x170mm då?
Allt virke är ju rundat idag och jag vill ha en slät stolpe...
Köpa 45x195 och klyva / hylva ner till mått och 45x95 som man gör lika med?
Får man det snyggt?
Måste man hyvla alla sidor efter montering?
Allt virke är ju rundat idag och jag vill ha en slät stolpe...
Köpa 45x195 och klyva / hylva ner till mått och 45x95 som man gör lika med?
Får man det snyggt?
Måste man hyvla alla sidor efter montering?
Det finns färdiga stolpar i limträ 165x165.
Tex: https://www.woody.se/hus-bygg/trapr...martinsons-limtrapelare-gl30c-gran-165x165-mm
/Göran
Tex: https://www.woody.se/hus-bygg/trapr...martinsons-limtrapelare-gl30c-gran-165x165-mm
/Göran
Ok ja det vore ju ett alternativ
Hade helst haft vinkeljärnet dolt inne i stolpen, går iof att gräva fram lite mer av järnet, kapa och svetsa på en platta som man ställer stolpen på och skruva underifrån men tanken var även att ha belysning men det går kanske också att lösa
Hade helst haft vinkeljärnet dolt inne i stolpen, går iof att gräva fram lite mer av järnet, kapa och svetsa på en platta som man ställer stolpen på och skruva underifrån men tanken var även att ha belysning men det går kanske också att lösa
Nej skulle väl skrivit detSharky58 skrev:
Frågan är ju om man fixar jobbet med vanliga handverktyg, har en makita klyvsåg, DeWalt kapsåg och en DeWalt hyvel
Är 10-12 stolpar det gäller
Gör man båda 45x170 samtidigt så bör man ju få ett skapligt resultat, iaf om maskinerna orkar, om sen stolparna slår nån mm mellan varandra gör ju inget.
Jag köpte stolpar från altanbygge.nu som har limträstolpar med fyrkantiga genomgående hål för kabel.
Men gör man det själv så får man limma och klyva så att man får ett hål.
Fast bygga ett dussin 170x170 utan tillgång till en hyfsad snickeriverkstad låter som ett riktigt projekt i mina öron
(Min käre far hade tillgång till en riktigt snickeriverkstad när han jobbade på vattenkraftverk. Komplett med torkvind och stor tre-fas klyvsåg från h..vetet som kunde klyva djupfrysta elefanter. Han fick dessutom fälla det virke han behövde och bondsågar fanns överallt)
Men gör man det själv så får man limma och klyva så att man får ett hål.
Fast bygga ett dussin 170x170 utan tillgång till en hyfsad snickeriverkstad låter som ett riktigt projekt i mina öron
(Min käre far hade tillgång till en riktigt snickeriverkstad när han jobbade på vattenkraftverk. Komplett med torkvind och stor tre-fas klyvsåg från h..vetet som kunde klyva djupfrysta elefanter. Han fick dessutom fälla det virke han behövde och bondsågar fanns överallt)
Tänkte mig att ta en 45x170 på den sätter man bitar som är 45x80 på varje sida och sen en 45x170 till, då får man ju ett hål på 80x 80 eller vad det blir mitt i
Har frågat på ett snickeri om dom kan klyva och hyvla åt mig men inte fått svar än.
Tror också att det blir ett lite för stort jobb och stor risk för att döda klyvsågen
Har frågat på ett snickeri om dom kan klyva och hyvla åt mig men inte fått svar än.
Tror också att det blir ett lite för stort jobb och stor risk för att döda klyvsågen