2 338 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Tips/råd för altanbygge med komposit
Hej,
Vi går i planer på att anlägga en altan på 70kvm i komposit men inte bara plankorna som man går på utan även hela stommen i komposit. Tanken var att lägga någon form av markduk och täckduk så att det inte börjar växa under altanen samt att lägga underliggare i komposit på fykantiga betongplattor.
Någon som har gjort detta tidigare som vill dela med sig av hur de byggde sin stomme? eller har tips på hur man ska/bör lägga den?
Anledningen till att jag vill har komposit all the way är för att jag vill inte att något ska kunna ruttna.
Tack på förhand för alla tips och råd
Vi går i planer på att anlägga en altan på 70kvm i komposit men inte bara plankorna som man går på utan även hela stommen i komposit. Tanken var att lägga någon form av markduk och täckduk så att det inte börjar växa under altanen samt att lägga underliggare i komposit på fykantiga betongplattor.
Någon som har gjort detta tidigare som vill dela med sig av hur de byggde sin stomme? eller har tips på hur man ska/bör lägga den?
Anledningen till att jag vill har komposit all the way är för att jag vill inte att något ska kunna ruttna.
Tack på förhand för alla tips och råd
Det ser ut som Scandinavian plank bara har reglar som är 40x30 mm. Det är för klent att bygga stomme av, jämför dimensionerna för reglar i tryckimpregnerat virke. Dessutom skulle man behöva ha spännviddstabeller för kompositreglar för att beräkna hållfasthet.P patrik-k skrev:
Klicka här för att svara