A
AxelCar: Tänkte själv bygga en altan med ett litet växthus på, direkt på gamla stenplattor och har funderat på att använda terrassfötter på detta sätt. Jag undrar dock över hur många jag behöver. Exempelvis dessa verkar kunna bära 1000 kg stycket men någonstans har jag hittat att de rekommenderar 4-5/ m2. Blir isåfall 50 st på 12 m2 vilket känns lite overkill? Motsvarande om vi kör med
9 svar · 9,5k läst
·
Peckalanger
Peckalanger: [citat] Nej. Men jag bor på en stenkulle så jag tror inte det behövs
3 svar · 2,3k läst
·
blob
blob: [citat] jag gör ett försök! det nya avser det nya trädäcket/altanen. Så öppna upp halvväggen vid farstukvisten och integrera nuvarande altan (1) och ut till ett nytt tänkt trädäck vid (2).
2 svar · 1,9k läst
·
E
etompau: Ett annat alternativ för belysning av balkongen kan vara att du sätter upp 2-3 st. trädgårdsspottar på väggytorna. Rikta ljuset ner mot golvet. Ex. på armaturer: https://www.bauhaus.se/startset-tradgardsbelysning-markslojd-garden-24?gclid=EAIaIQobChMI-6nkitr09QIVh63tCh0GbgkcEAQYAiABEgJQhvD_BwE Använd inte spjutet utan montera spotten med u-vinklen mot väggen.
2 svar · 906 läst
Jonasfalk123
Jonasfalk123: [citat] Hej! Kom du fram till någon bra skiva att putsa på? Jag är också på jakt efter ett material för en uppreglad mur som skall se ut som en putsad mur. MVH
2 svar · 3,2k läst
A
arkTecko: Impregnerat furu torde vara en av de mest miljövänliga alternativen, speciellt om man tar hand om den och inte river bort efter 10 år. Eller natursten. Bortsett från resursanvändningen så bör man också fundera på hur man uppnår en bra biologisk mångfald. Gräsmatta och betongplattor med omfattande underarbete torde vara de sämsta alternativen. Naturtomt och uteplats av natursten eller
17 svar · 4,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tack! Och vi byggde en farstukvist utan några bygglov etc: [bild] [bild]
8 svar · 18,2k läst
·
DennisCA
DennisCA: Jag körde nåt vattenavisande material men det höll inte länge, nu har betongskivan stått obehandlad i flera år. Oj, det här ämnet var gammalt.....
4 svar · 4,5k läst
E
Eryl: [citat] Hur gick det med trappen?
3 svar · 3,2k läst
Z
z_bumbi: Jag skulle leta upp ett par bitar äldre tryckt virke och testa olika behandlingar. Någon granne som byggde något förra eller förrförra sommaren har t ex kanske inte kommit iväg till återvinningen med småbitarna ännu. Jag ser inte varför järnvitrol inte skulle kunna funka på ytan av tryckt virke, iofs ser jag endast tryckt virke som lämpligt att färga med järnvitrol så jag har
35 svar · 7,1k läst
·
V
växelventil: [citat] Gräva ur och sätta L-stöd kanske kunna bli snyggt eftersom slänten rör på sig.
1 svar · 724 läst
·
T
Tompafix: Jag gillar när trallen har samma nivå som golvet innanför dörren. Sedan är det väl en liten teoretisk risk att vid slagregn mot dörren skulle eventuellt lite vatten leta sig in under blecket om trallens nivå ligger under. Men det går ju att lösa med ytterligare ett bleck i så fall.
4 svar · 1,8k läst
·
M
Modig: [citat] Tack! Vi skulle också ha fördel av längden ... Men det går ju att skarva också. Får se vad vi landar i :-)
14 svar · 11,0k läst
·
S
Svartsö: [citat] [citat]
4 svar · 8,0k läst
·
H
H Joakim: Uppförde ett WillabGarden fristående sadeltak 25 kvm förra året. Valde dock Vår-Höst modell, för att få längre säsong. Har isolerade väggar 70 mm isolering, 17 mm glaspartier samt 20 mm kanalplasttak. Isolerade även grunden. I höstas installerade Vi även en Daikin Luft-Luft som kör på ca 12 grader förutom på helgerna, då Vi höjer tempen i och med att Vi sitter där året om.
4 svar · 2,0k läst
G
Gjutjärn: Eller jag blandar ihop begreppen lite här ser jag. Det vi ser på bilden är ju egentligen skruvreglar ju eftersom trallen sen är tänk ligga på. Så om jag omformulerar min fråga lite. Behövs bärlina under detta? Det ska ju ligga direkt på marken med en liten lutning på ca 7 cm nerifrån o upp. För jag tänker att om jag kör separat bärlina under så kommer allt så mycket högre upp
2 svar · 1,8k läst
·
S
Sstridsberg: [citat] Jag har faktiskt börjat fundera på att bygga ett "skjul" att träna i istället för podium, så slipper man tänka på väder och vind. Om jag minns rätt har jag planerat 2,5 x 3 meter bas\golv, allt 45x145, regla väggar mer 45x145 och köra snedtak med råspont och papp med lägsta höjd typ 2,5 meter. Det jag inte bestämt mig för är om jag ska dra ut en kabel och ställa in ett
12 svar · 5,2k läst
·
N
nezze: Hade mycket problem med kondens i mitt uterum jag byggde. Hade trallvirke utan isolering under. Runt om altanen (under golvnivå) hade jag plast bakom trallen för att det blåste under golvet på altanen och blev väldigt kallt om fötterna. Det slutade med att jag fick ta bort plasten som satt i kjolen, isolerade med cellplast (inte xps) mellan golvreglarna. Monterade den underifrån. Först en
21 svar · 43,9k läst
·
A
Anders Älvkarleby: Hej, Någon som kan ge en ungefärlig prisbild på vad arbete och material för trädäck på plintar kostar/kvm (tot ca 90 kvm)? Tänker 28x120 impregnerat L-format däck. Mvh, Anders
0 svar · 1,8k läst
K
Klinker66: Vi ska beställa ett stolpfritt glasräcke till en altan på andra våning. Huset ligger ca 1 km från havet och vi kan se havet från ovanvåningen och därmed blåser det också rejält när det stormar. Min fråga är därför om någon har erfarenhet av vilken tjocklek som man behöver. Vi var först inne på 16 mm härdat glas men en firma sa att det går bra med 8 mm. Detta låter för
0 svar · 1,9k läst
L
LaszloG: Hej! Planeringen är i full gång för sommarens altanbygge. Den kommer att ersätta den mindre murade på 7kvm. Pga att huset ändå måste dräneras om så passar jag på och river bort den gamla. Den nya blir ca 29 kvm (7,75x3,75 m och ca 1m höjd över gräsmattan) och trappa (6 trappsteg) på hörnet, snyggt vinklat 45gr. Nu till frågan. Iom att jag skall bygga även en trappa så vill jag
0 svar · 1,5k läst
·
rampante
rampante: hittade den... men mitt hus verkar vara åt fel håll... Hur ändrar jag på det? Hittar ingen sån funktion. [bild] [bild]
8 svar · 9,8k läst
·
M
MikaelGid: Tack för alla svar!! Tar in offert från entreprenören nu för 4,5 m på baksidan (norr) och 3 m på framsidan (syd). Baksidan är norrläge precis som påpekats i tråden men den får ändå sol på kvällen på sommaren. Framsidan har bättre solläge men är mindre privat. Därav valet av mindre trall på framsidan. Förslaget om sten var intressant men jag gillar trall, mjukare att gå på
18 svar · 3,6k läst
·
Nillenn
Nillenn: Något sent svar… Jag började impregnera min altan med Sioo (första versionen ej x). Detta var runt 2013 om jag minns rätt. Körde sioo även en vånda året därpå. Sedan gått på två omgångar med Rustas variant, typ 2018/19 och förra sommaren, dels på hela altanen samt på något ställe där jag spillt färg och blev tvungen att slipa ned trät. Kan inte uppfatta någon större
1 svar · 12,5k läst
P
pjh: [citat] Nja, tänkte nog mer lägga en markduk på plattorna och den fylls med sjösten ovanpå.
2 svar · 4,4k läst
jonna69
jonna69: [citat] ja, har nu pratat med snickaren. Han kommer nu fixa detta. Kapa trallen så ute och inne skiljs åt. Plåt under skenan som går ner i springan mellan ute och inne. Staga upp allt såklart… mycket jobb blir det. Men tack och lov är han angelägen om att det ska bli bra och att jag ska bli nöjd. Men jag är lite nojig, känner att nu måste jag ha stenkoll på allt. Så en fråga, hur
91 svar · 47,1k läst
·
mahne
mahne: [citat] Blev det någon altan över poolen?
1 svar · 1,9k läst
Sommarstuga 2017
Sommarstuga 2017: [citat] ja, jag tar nog och väntar med gruset helt enkelt och sparar ihop till natursten! :)
2 svar · 1,5k läst
Kinna76
Kinna76: (y)
2 svar · 1,8k läst
Kinna76
2 svar · 1,8k läst
R
Ropa: Naturligtvis går det. Lägger du ut relativt många plattor (för att fördela tyngden) och lägger bärlinorna på dem finns det inte ens nån större anledning att ta bort singeln. Mitt ligger på plattor direkt på marken (har visserligen varit en stenlagd altan för länge sedan) utan att det har satt sig nånstans.
5 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.