Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
banana: hei taas :D Paljon edestakaisin? sulloutumisen jälkeen olen poistanut vanhan rappauksen melkein koko tukista. Se ei näytä hyvältä, joko rappaus tai keinotiili....... mutta Lycke.. sanoit, ettei sitä suositella, mistä tietää, mihin voi laittaa keinotiil.? tiettyä rappausta/laastia ei voi poistaa, se rikkoo enemmän kuin tarpeellista (pysyy kuin kivi) Miten keinotiilet
Anonymiserad 23608: Olen käyttänyt expanderia vain kerran 16 vuoden aikana alalla, ja se oli juuri samaan tarkoitukseen. Expandierin etu on juuri se, että mitä enemmän vedät/nyit sitä, sitä enemmän se laajenee ja sen tiukemmin se pysyy kiinni. Jos katto on vain hyvin valettu koko matkalta alas (ja vain tasoitettu ja maalattu), en usko, että sen pitäisi olla mikään ongelma. Jos sinulla on vain hyvä
pag: Hei, hei ja kiitos vastauksista! Täytyy katsoa, josko voisin ottaa yhteyttä johonkuhun foorumikollegaan ja nähdä, voisiko yhtäkkiä säästää 600 kruunua... Ystävällisin terveisin Pagge
andreashj: Nyt olemme taas käynnissä. Voiko maalatun betonikaton kunnostaa kipsilaastilla? Ajattelen ulkoistaa tämän laatoitusfirmalle, mutta olen hieman huolissani siitä, tuleeko se kestämään ilman halkeamia tulevaisuudessa:-) Katto on betonia ja vanhaa rappausta. Se näyttää juustolta, jossa on paljon poranreikiä ja muuta (on ollut autotalli). Jokin maali (todennäköisesti plst) on maalattu
Mats: Se on ainakin ollut selvästi merkitty cementas säkkien taakse, joten kokeile katsoa sellaista seuraavan kerran, kun olet rakennusmarkkinoilla. Sinähän aiot kuitenkin ostaa cement ;)
pappskallen: Kysy kättingmästarilta messinkikettinkejä, joita heillä voi mahdollisesti olla, jos ei muuten niin he tietävät ehkä mistä sellaisia voi hankkia http://www.bemascandinavia.se/ Itse käytin galvanoituja Biltemasta.
morsan: Googlettelin hieman ;) Näyttäisi siltä, että samoja työkaluja kuin puun kanssa voi käyttää :-/ http://interlam.se/taljsten.html http://www.vetamera.com/Taljsten http://www.sverigelanken.se/J%E4mtland.htm http://www.sodran.com/artikel.asp?id=1265021 http://ns.lindesberg.se/template/Page____3323.asp Mutta ole varovainen, jos poraat, se näyttää helposti halkeavan ;)
Magnus_Nordmark: Mielestäni se kuulostaa järkevältä työjärjestykseltä. Saat sillä tavalla "oikean" lattian kaiken alle, mitä aiot juuri nyt rakentaa. Jatka vaan!
elof: Ei finishpron 18:aa kannata käyttää tähän, se ei kestä pitkään. Sen sijaan voit hyvin käyttää 601:aa ja ostaa 2" nauloja, olen käyttänyt niitä aitaan ja se on edelleen pystyssä :) /elof
Scrappy: Hei, Olemme poistaneet vanhat putket/vesiputket kellarissamme ja asentaneet uudet. Nyt siellä on käytävä, joka menee lattiasta kattoon ja jonka haluaisin sulkea yksinkertaisimmalla tavalla. Käytävän ympärillä on rappaus valetussa kellariseinässä. Voinko liimata/ruuvata Minerit-levyn (sementtipohjainen, suuren kuin kipsilevy) siihen? Vai onko jotain muuta, mikä voisi toimia hyvin?
JonasHolm: Joo, näin sen. Näyttää siltä, että se on juuri se mitä tarvitsen. Lähetin sähköpostia Essvelle eilen illalla ja kysyin neuvoa. Muuten minun täytyy ehkä käydä tervehtimässä heitä. Työskentelen vain muutaman kilometrin päässä heistä. :) Katsotaan mitä he vastaavat. /Jonas
Brannmark: Vedät molemmat uloimmat spanter tolpat saman pituisiksi kuin ne ovat leveitä, eli siten että saat kulman, kuten sanot. Silloin on helpompi ruuvata kipsi sisäpuolelle. Sitten täytät kulman eristeellä. Ulkopuolella saat joka tapauksessa hyvän kulman julkisivulle, koska naulaukset kohtaavat kulmassa.
Fein: [citat] Silloinhan tulppa on kuitenkin poissa. Ei kestä satoja vuosia korjata isompaa reikää kipsilevyyn. Ota sopivan kokoinen pala, pidä seinää vasten, piirrä ympärille, sahaa, laita lankunpala sisään ruuviin ja pakkeloi. Se voi viedä vähän aikaa, mutta toisaalta tulpien poraaminen on todella nopeaa, joten se tasapainottuu. En ole kokenut ilmiötäsi liian usein. Isompi pora kuin
fiddelie: Näytät selvästi olevan oikeassa, tuntuu kyllä vähän kuin ajatus olisi hukassa. Tulee vähän uteliaaksi siitä, miltä tilanne voi näyttää 10 vuoden päästä???? Pitääkö todellakin joutua tekemään drevaaminen itse talossa vuonna 2006, jonka tilaa "valmiiksi rakennettuna"?? >:( Hyvä asiallinen kirjoitus, onnea//XII
Ms_IT-Nisse: Kyllä, olen samaa mieltä kanssasi siitä, että siitä tulee raskaampaa, mutta kyllä ne lohkot pystyy nostamaan ilman nosturiakin. Meillä oli suurin lohko 8,5 metriä ja siihen tarvittiin 4 henkilöä nostamaan, muut noin 4 metriä pitkät nostimme me kaksi (minä ja mieheni). (Edellyttäen, että lohkoa tarvitsee vain nostaa eikä siirtää.) Sitten mitä tulee "tarkkuuteen", kuten
Asterix: Olen etsinyt tietoa tästä aiheesta täällä foorumilla ja vähän sieltä sun täältä, mutta olen saanut vain tyyppivastauksia kuten "vaikeaa" ja "ajattele ennen kuin teet", mutta olen täysin varma, että voin jälleen saada apua teiltä Foorumilla. Yleinen kysymys on, kuinka tehdään tuuletettu ilmarako kun asennetaan uusi eristys taloon, joka on rakennettu ilman ilmavälejä ja jossa
nina74: Kiitos paljon avusta. Minun täytyy varmaan suunnata ostamaan uusia block kuulostaa siltä. Sitten ei kai auta muu kuin laittaa sininen haalari päälle ja samalla päästää vähän aggressioita. :) Kiitos vielä kerran
aries: Aivan oikein, nyt tiedän, että se on lättbetong. Mikään osa seinistä ei ole maan alla. Lattia on samalla tasolla kuin maa.
jdb264c: Todennäköisesti hyvin yksinkertainen kysymys. Sähköasentajani on kaivanut liian vähän kaapeleita, seinä on vanha tiiliseinä vuodelta 1890, jossa on melko huokoinen laasti. Minulla on kotona säkki husfixiä ja mietin, riittääkö sen täyttäminen sillä, vai pitääkö käyttää muuta laastia.
haltalotta: Tänään on laajennus keittiöllä, ja siinä on tavallinen katto, (kalteva molemmilla puolilla) ja ajattelin, jos nostaisi kattotuolia, jotta saisi huoneen yläkertaan, ehkä noin 2,20 korkeudelta ja ei, mitään ullakkoa ei tarvita. Vain yksi huone lisää 1-2 ikkunalla.
LyckeKonsult: Olen varmaan valinnut "EgenHärd:s" ratkaisun, mutta en käyttänyt timanttityökalua... se voi olla liian työlästä... On mahdotonta tehdä siistiä korjausta spritputs-rapatulle pinnalle! Jotta tietäisit, miten toimia, täytyy tietää, ettei kuvailemasi spritputs-rapattu seinä ole muovimaalattu (ota pala pintarapistuksesta ja polta se - jos haisee, siinä on muovia - sen täytyy silloin
haltalotta: jos haluaa rakentaa olohuoneen kulman, 4 x 8 metriä, (se on talon pääty, eli pidentää taloa 4 metrillä) Ja samalla tehdä olohuoneen kulmaksi ja sitten laskea lattiaa (koska tänään sisällä lattia on korkeammalla kuin maa ulkona) ja sitten katto ja kamiina, jne. Miten silloin edetä? ja mitä voi ajatella maksavansa sellaisesta laajennuksesta, Ja voiko sellaista rakentaa itse?
snickarboden: En usko, että haluaisin rakentaa sitä paikan päällä, sillä se vaatii hieman koneita hyvän pinnan saamiseksi. Lisäksi ei ole niin helppoa sahata 300 mm paksua puutavaraa *brr* Olisin varmaan tehnyt sen 225x45, jonka sitten liimaisin yhteen, olisi helpompi käsitellä niin. Askelmat olisi varmaan paras sahata pöytäsahalla tai Festolla kiskon kanssa ja sitten suunnata reuna. Tee
kristian_Nilsson: Aion rakentaa pesutuvan kellariin. Tulen tekemään uuden lattian ja seinät ilmaraolla 5-10 cm ympäriinsä ja alle. Pesutuvassa meillä tulee olemaan lattialämmitys ja muutenkin hyvä lämpömukavuus/talous. Mietin, mikä koolausmitoitus olisi sopiva/riittävä pitämään lämmön hyvin. Kellari on noin 10-15 astetta ympäri vuoden. Lyhyesti sanottuna..:) Kuinka paksusti minun tarvitsee
Rostig_9000i_-88: opettersson -> Mitä seinäpäällystettä sinulla on muuten? Ja mitä seinäpäällystettä sinulla on tänään lämpöpatterin takana? Ehkä kuva auttaaksemme sinua hieman helpommin?
Stefan_h: Olen samaa mieltä Funkishus_-36 Ei orgaanisia materiaaleja kellariin... Jos et halua rappailla niin metallikoolaukset ja kipsilevy...
anaitis: DIP-palkki on I-palkki, jossa on hieman leveämmät laipat. Poikkileikkauksen tiedot löytyvät luultavasti esim. Karlebo käsikirjasta.
Femtummen: Kiitos vastauksesta! Kyllä, mittasuhteet voivat todella muuttua huonompaan suuntaan sellaisen toimenpiteen myötä. Otin kuvan talosta ja leikin vähän sen kanssa kuvankäsittelyohjelmassa nähdäkseni, miltä korotettu katto voisi näyttää. Se voi toimia. Joka tapauksessa talon hinta näyttää nousevan yli suunnitellun budjettimme, joten se on luultavasti toinen talo - ilman katon
LyckeKonsult: On varmasti useita, mutta tässä on yksi versio: http://optiroc.lithoteknik.se/pid/data_sheet/pdf/1901_1.pdf Sikalla on paljon versioita lisäaineista, joten sieltä löydät varmasti myös jotain: http://www.sika.se/