Minulla on pieni rakennustekninen kysymys... Minulla on 45x220, joka tulee olemaan vaakasuorassa seinäorsien päällä vasaravyön alla. Aion siis upottaa 45x220 ihan ylös seinäorsilla. Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan :-?. Nyt kysymykseen; Mihin minun pitäisi liittää nämä 220 palkit? Yhden seinäorsen päälle vai kahden seinäorsen väliin ja siinä tapauksessa pitäisikö minun naulata kiinni lyhyempi pala liitoksen taakse...
Kiitollinen vastauksista teiltä "oikeilta" kirvesmiehiltä.. ;)
 
Byggaren sanoi:
Se osa, jonka sinun pitää asettaa reglarien päälle, kutsutaan hammarbandiksi. Se on liitettävä yhteen tukeen/regeliin, mutta koska ne harvoin ovat yli 45 mm leveitä, ei niihin tule paljon tukea.

Ei myöskään haluta, että olisi kortling reglarien välisen liitoksen alla, koska se aiheuttaa ongelmia, kun sitten pitää eristää väggregelien välinen alue hammarbandiin asti.

Ongelman ratkaisemiseksi ehdotan, että sijoitat liitoksen reglarien päälle ja teet sen menetelmällä puoleksi-puoleksi. Eli sahaat pois puolet hammarbandin yläpuolesta 15 cm pituudelta ja puolet alapuolesta vastakkaisessa osassa, myös 15 cm pituudelta. Liitä sitten liitos ja naulaa suoraan sen läpi väggregeliin, jonka päällä se lepää. Tämä on paras menetelmä, vaikkakin se vaatii hieman enemmän työtä. Saat täysin sileän alapuolen ja kestävän liitoksen. Laita vähän Polyuretanlimia liitoskohtiin ja liitoksesta tulee yhtä vahva kuin erottelematon osa.


8-)
Luulen, että ymmärsit kysymyksen väärin... katso Bygga nyttin kuvia
 
Bob_the_builder
Byggaren sanoi:
Betr. ByggaNytts bild ser jag att takstolarna inte står över en stående väggregel. Så brukar man inte göra fackmannamässigt.
Minun käsitykseni (ja olen ollut aika monella työmaalla viime vuosina...) on, että juuri näin ammattilaiset tekevät välttääkseen sovittaa kattoristikot. Se tarjoaa aivan erilaisen joustavuuden ja välttyy olemasta niin pirun tarkka. Se maksaa rahaa, kuten tiedetään... :)
 
"bygga nytt" rules! Fact. Olen erittäin vaikuttunut rakentamisestasi. SINULLA täytyy olla ihana vaimo, joka antaa sinun tehdä kaiken ja ottaa siihen tarvittavan ajan. Arvaan, että olet antanut sen ottaa tarvittavan ajan etkä ole kiirehtinyt.
Kysymys yllä olevalle, kuinka kauan kesti tehdä glesen lattiassa? Sen täytyi viedä paljon aikaa. Harkitsen uritetun levyn asettamista säästääkseni paljon aikaa ja huolia.
Olen kuullut, että se maksaa 400 kr/neliömetri..
Muuten tänään useimmissa puukehikoissa laitetaan palkki kiinni hammarbandetiin. Sanon tämän maallikkotiedoillani. Itseoppinut..
 
leffe6 sanoi:
"Uudelleen rakentaminen" rules! Fact. Olen erittäin vaikuttunut rakennuksestasi. Sinulla täytyy olla ihana vaimo, joka antaa sinun tehdä kaiken ja käyttää siihen sen ajan, minkä se vie. Arvailen, että olet antanut sen viedä sen ajan, minkä se vie, etkä ole kiirehtinyt. Kysymys ylläolevalle: kuinka kauan kesti tehdä glesen lattiaan? Täytyy olla vienyt paljon aikaa. Mietin, että laittaisin uritettua levyä ja säästäisin paljon aikaa ja huolta. Olen kuullut, että se maksaa 400kr/kvm.. Muuten tänä päivänä laitetaan pystypuu vasaharjan alle useimmissa puutaloissa. Sanon tämän maallikkotietämykselläni. Itseoppinut..
:)
Kyllä, ei kiirettä täällä!

2 miestä * 3 viikkoa mittasi, sahasi, liimaruuvasi rakoilla olevaa paneelia, mittasi, piirsi, ruuvasi lattiakipsiä....
 
Byggaren sanoi:
Jovisst kan man göra så för att slippa vara så noggrann m.m. Men... Om du kikar på ByggaNytts bild en gång till och uppskattar avståendet mellan de stående reglarna, så är det inte avpassat för isoleringen. Det blir det automatiskt med cc 1200 på takstol i förhållande till cc 600 på stående reglar. Därefter passar man in öppningarna och är det då en stående regel i vägen får den avväxlas, men jag kan inte tro att ByggaNytt haft sån otur med placeringen av öppningarna att det skulle vara nödvändigt att ställa en planka på högkant under hammarbandet runt hela huset?  M.a.o. dålig planering på konstruktionsstadiet, för det är väl inte fuskjobb allt som byggs nytt idag?

Köldbryggor vill man ju inte ha för många och att stå och skära till isoleringen med en dålig passning i facken som följd spar varken pengar eller tid.  Därtill går det inte att ha en lika tjock isolering upptill i väggen där plankan stjäl en del av väggtjockleken. Det förfarandet ger m.a.o. ett sämre slutresultat även ur energisynpunkt.


8-)
När jag stommade så körde jag c/c 60 på alla väggreglar, sen snabbt på med stolar+tak. Fönster/dörr togs ut senare! Så bygger man lösvirke i (regniga) Tullinge ;)

Jag har inte c/c 1200 mellan varje stol beroende på en något komplicerad takkonstruktion - naturligtvis beräknad av en mycket erfaren konstruktör. Det som inte syns på denna bild är att jag även reglade/isolerade ytterligare 45 mm på insidan och la då på en 45*220 till - så ingen risk för ras här inte 8-)
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vagg_plast.jpg

Nu har jag totalt 260 mm isolering i väggarna med 2 brutna köldbryggor så då kan jag bjuda på lite extra trä här/där!
 
Rakentaja,

Mutta mitä hyötyä on pitkällä aikavälillä pystyttää runko päivässä? Olen kuullut, että eniten hyötyä saa tekemällä seinäelementit makuullaan (tangot, kipsi, naulalevy, julkisivu) järjestyksessä, nostamalla ne pystyyn ja sitten asentamalla kattotuolit. Onhan se helpompaa asettaa kipsilevy runkoon kuin yrittää pitää sitä seinää vasten. Säästää myös kroppaa. :)

Utelias kuulemaan, mitä sanottavaa sinulla on ;)

/Nina
 
Olen kokeillut molempia menetelmiä ja aion seuraavassa rakennusprojektissa todennäköisesti tehdä jotain Rakentajan kuvaileman tyyliin. Vaaka-asennossa olevien seinälohkojen rakentaminen valmiiksi ja nostaminen pystysuoraan on toki käytännöllistä ja kyllä, se säästää selkää, mutta siihen liittyy joitakin haittoja, jotka kannattaa ottaa huomioon:
- Lohkot ovat erittäin raskaita. Et voi siirtää niitä, saati sitten nostaa niitä käsin. Sinun on käytettävä nosturia.
- "Kentällä" on vaikea saavuttaa riittävää tarkkuutta. Lohkojen on oltava täysin suorakulmaisia ​​ja tasaisia. Ei ole mahdollista säätää niitä jälkikäteen.
- Olet alttiimpi sääolosuhteille pidemmän aikaa.

Ulkoisen kipsilevyn asentaminen ei ole niin hankalaa kuin voisi luulla. Se sujuu melko nopeasti. Ja on hankalampaa kuin luullaan ryömiä vaakasuuntaisen runkorungon ympärillä ja kiinnittää kipsilevyjä.
 
Kyllä, olen samaa mieltä kanssasi siitä, että siitä tulee raskaampaa, mutta kyllä ne lohkot pystyy nostamaan ilman nosturiakin. Meillä oli suurin lohko 8,5 metriä ja siihen tarvittiin 4 henkilöä nostamaan, muut noin 4 metriä pitkät nostimme me kaksi (minä ja mieheni). (Edellyttäen, että lohkoa tarvitsee vain nostaa eikä siirtää.)

Sitten mitä tulee "tarkkuuteen", kuten mainitsit, jos runko on ristimitassaan ok ja alusta (levy) on tasainen, niin kipsilevy vakauttaa ja tarkkuus on yhtä hyvä, kun seinä on pystyssä kuin se on alhaalla. (Kaikki esivalmistetut osat kestävät tämän)

Säänkestävyydestä olen osittain samaa mieltä, lohkojen päälle voidaan laittaa muovia, jotta ne kestävät.

/Nina
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.