Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Mats: Tykkään myös kaksipuolisesta. Kuitenkin täytyy olla tarkkana, jotta saa hyvää puutavaraa tämän tyyppiseen paneeliin, muuten voi olla vähän hankalaa pitkien lautojen kanssa.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55744/0]Värit, maalaus & tapetointi[/link] [move by] MathiasS.
norrlandshus_sthlm: halpa www.byggmax.se
aivo: En ole ollut pitkään aikaan internetissä enkä siksi ole voinut vastata. Olen puhunut paikallisen teräskauppiaani kanssa, joka sanoi, että HEA-palkki, joka on 7 m pitkä ja 200 mm korkea, kestää noin 2.5 tonnin kuorman. Hän uskoi, että se olisi liian heikko, joten hän suositteli HEB-palkkia, jolla on samat mitat ja joka kestää 6.5 tonnia. Saisin sen hintaan 4500kr plus alv, jonka voin
elof: Jos jotkut osat ovat kosketuksissa maan kanssa, niiden "täytyy" olla kyllästettyjä. Tämä koskee luultavasti ensisijaisesti reglar-tukipalkkeja sinun tapauksessasi. En tiedä, aiotko kaivaa alas reglar-tukipalkkeja, rakentaa pilareille vai tehdä irtonaisen rakenteen, mutta nyrkkisääntönä voi pitää, että vähintään niiden osien, jotka ovat kosketuksissa maan kanssa, tulee olla
mats_h: Hei! En näe mitä lattiaa huoneessa on. Mutta hyväksi todettu menetelmä seinän keventämiseksi on pystyttää väliaikaisesti palkki (tyyppi I palkki) tunkkien tai pylväiden avulla seinän pituussuunnassa, ja sitten purkaa seinä. Seuraava vaihe on pystyttää rakenne, joka korvaa seinän. Yksi pylväs kummassakin päässä, joka asennetaan suoraan perusmuuriin tai laatalle (mahdollisesti
Laberg: Voisiko olla kyseessä kuorikatto, jota tarkoitat? Siinä tapauksessa Novoroomilla on piirustus ja rakennussarja siihen. Ongelma on vain hinta.. Jos tietää, kuinka katto pitää kehyksittää, sen voi tietenkin tehdä itse, mutta valitettavasti minulla ei ole mitään käsitystä. Etsin itsekin ratkaisua.
erikssonjorgen: Hei, Ei, eriste pysyy paikallaan 90-kannattimien välissä. Poistan kuitenkin olemassa olevan tuulensuojan ja korvaan sen tuulipaperilla 120-kannattimien jälkeen. /Jörgen (joka edelleen miettii, onnistuuko kuten viestissä 1)
gogu: Aion rakentaa puuparvekkeen (1.50 x 3.30) ja minulla on mietintä siitä, miten saan kaiteen tarpeeksi tukevaksi (kukaan ei halua nojata siihen ja pudota alas, koska maahan on hieman matkaa). Lattia palkkeihin ajattelin käyttää 2x5", jotka tulevat pituussuunnassa 4x4" päälle, vahvistettuna tuilla seinää vasten. Kaiteen tolpat tulevat olemaan 4x4". Lattiapalkkien päihin naulaan 2x5", niin
likblek: 45 eristyksellä kuulostaa vähältä, mutta on ehkä parempi kuin ei mitään. onko seinissä poltettua tiiltä?. ikäkestävä rakennuskalvo eristyksen sisäpuolella kuulostaa hyvältä idealta! jos sisäseinät on rapattu, suosittelen jatkamaan samalla tavalla myös tulevaisuudessa. katso vähän, mitä ennen on tehty, jos talo ei ole kärsinyt siitä. likblek
Robert_Maria: @lier Se on mahdollista ratkaista teleskooppitikkailla sen sijaan, että käytettäisiin taittotikkaita. @Faidros Kyllä, huomasin sen. Kävi kuitenkin ilmi vierailun jälkeen rakennuskohteessa, että se ei ole talotoimittajan vakiovalikoimasta, joten luvut dokumentissa, johon viittaan, eivät täsmää. Tikkaat olivat kuitenkin samankaltaiset. @MathiasS Piirros pitää paikkansa niille tikaille,
anaitis: Jos voi järjestää niin, että levyt eivät liiku kovetusaikana, esimerkiksi nauloilla tai ruuveilla, niin ne voi myös kiinnittää saumavaahdolla!! Suihkuta raitoja c/c 300, säädä määrää alustan epätasaisuuden mukaan. Kokeile ensin vanhalla levypalalla, jotta opit, kuinka paljon tilavuus kasvaa. Vaahto laajenee melko paljon!!
anaitis: [citat] Jos asetat ne pystyasentoon, niillä on sama lujuus ilman limiskruuvaustakin. Sinun tarvitsee vain "kapuloida" ne yhteen. Jos taas asetat ne vaakasuoraan, en usko, että niistä tulee yhtä vahvoja, vaikka liimaisit ja ruuvaisit ne! Eli: Aseta ne pystyasentoon; naulaa tai ruuvaa muutamasta kohdasta yhteen.
hempularen: Jos piirustuksessa lukee, että seinä on kantava, sinun täytyy (todennäköisesti) tehdä ainakin rakennusilmoitus, ja siinä vaiheessa tarvitset todennäköisesti asiantuntijan lausunnon siitä, että seinä ei ole kantava. Vaihtoehtoisesti voit esittää rakennesuunnitelman siitä, miten aiot vahvistaa sitä. Myös tällainen piirustus on täydennettävä lujuuslaskelmilla. Olen melko varma,
krillek: No niin, on vain todettava, että asuu väärässä kaupungissa :P Kyllä heillä oli tarvittava tavara varastossa - kiitos vinkistä!
AntonL: [citat] kiitos chris!! nyt olen melkein saanut koko työn valmiiksi, vain palkkitehtävät jäljellä! Terveisin AntonL
sville: Tarkoitatko sokkelipuuta? Siis sitä sääntöä, joka lepää perustuksen/laatan päällä? Jos tarkoitat sitä, niin hinta riippuu osittain siitä, millainen verhoilu talossa on. Tiedän, että tiilitalossa se maksaa noin 100-150k.
Ranchn: Joo, ajattelin juuri skurupsborren ;) Portaat koostuvat 4 - 5 askelmasta. Olin ajatellut, että olisi vain kivilevy maassa, johon vagnstyckerna voivat nojata. Ja tietenkin ne pitää kiinnittää kunnolla terassiin/siltaan. Kiitos.
rincewind: Savun uskon tulevan enimmäkseen, kun avaan luukun lisätäkseni lisää polttopuuta... myös uskon, että minulla on riittävästi vetoa pannassa ylös piipputukeen... Nuohousmies oli luonani vain pari viikkoa sitten... Mikä voisi olla sopiva materiaali?
tomas_mandorf: eikö tavallinen solumuoville tarkoitettu rakennusliima pitäisi toimia? http://www.sika.se/view/files/63/Sikabond-525+PB.PDF //Tomas
cpalm: Ei huh, heidän hinnat eivät ole leikin asia. Eikö K-Rauta tai Ekesjöö Brommassa myy kevytbetoniharkkoja? Jos ei, niin he varmaan tilaavat niitä ilman lisäkustannuksia.
Bidda: [citat] Aivan oikein, ja se onkin se hauskin aika, pohtiminen ;D
Kurtivan: Olin irrottanut uloimman trallen. Olisin antanut tolppien mennä hieman säännön alapuolelle, ehkä 30 cm, kiinnittänyt ne sääntöön joko ruuvilla tai naulalevyillä, kiinnittänyt tuen tolpan alaosasta vinosti takaisin sääntöön. Ymmärsikö joku? Ei vai!
banana: [citat] hmmm, jos käyttää LCD-näyttöä niin kai voisi pienentää sitä "tavallista" mitoitusta noin 30 cm, vai mitä? Muuten minun pitäisi varmaan olla pöytä joka on 140 cm suurelle näytölleni ;) ;D
anaitis: Vaihtoehto 1 Poista, tasoita sitten kipsillä oikeaan korkeuteen. Vaihtoehto 2 Osta pansariviila. Erinomainen tällaisiin säätöihin. Vaihtoehto 3 Hio hyvin karkealla hiekkapaperilla, esim. raekoko 16-30. Poistaa hyvin. Mutta pölyää!
freddde: Olen juuri saanut valmiiksi talon ulkopuolisien seinien rappauksen. Ajattelin asentaa kipsilevyt seinille, jotka ovat taloon päin. Onko vain kysymys siitä, että rakennetaan kehykset ja kiinnitetään kipsilevyt pienen raon kera lattiaan? Aion myös laatoittaa lattian, pitäisikö tehdä se ensin vai asentaa seinät ensin? En ollut koskaan aiemmin rappannut (mutta siitä tuli hyvä, kiitos