Hei kaikille!
Minulla on pieni pohdinta...
Aion laittaa klinkkeriä eteiseen rakennuksessani ja olen asentanut koolausvälin 30 cm sekä käytän vesikiertoista lämmitystä pellin alla lastulevylattialla!
Tarvitsenko laittaa lattia-kipsilevyä tämän päälle vai voinko laittaa klinkkerit suoraan tämän päälle?
Eihän sen pitäisi joustaa, kun on koolattu niin tiheään?
Terveisin Agne

P
Kipsilevy. Sinulla täytyy olla kuollut materiaali laatan alla, jotta se ei halkeile lastulevyn liikkeiden vuoksi.

Okei.. mutta täytyykö olla lattia-kipsi vai riittääkö ohuempi korjaus-kipsi?
Haluaisin mieluiten laskea koko korkeutta verrattuna tavalliseen lattiaan!

Paikanasettajien alan standardin mukaan laatoitusta puupalkkirakenteelle tehdessä tulee olla jäykkyys, joka vastaa palkkirakennetta cc 30 + 22 mm lastulevy + 13 mm liimattu lattialevy.

Renoveringsgips toisi paljon vähemmän jäykkyyttä kuin lattialevy, osittain koska se on ohuempi, ja osittain koska lattialevy itsessään on kovempaa laatua kuin tavallinen kipsilevy.

Voit tosin varmasti löytää ihmisiä, jotka ovat rakentaneet kapeammin ja onnistuneet...

Aion rakentaa kylpyhuoneen yläkertaan. Olen asentanut "vihreän" lattia-lastulevyn sinne ja mietin pitäisikö minun laittaa kipsilevy myös lattialle? Miksi lattia-kipsilevy ylipäätään? Onko se tekemistä klinkkerilattian kanssa?

Emme aio laittaa suihkua, vaan vain wc ja pesuallas (ei lattiakaivoa), märkätilan matto lattialle ja tavallinen tapetti seinille.

Kyllä, klinkkerilaatat vaativat alustaksi materiaalin, joka ei liiku. Olisin kuitenkin laittanut lattialevyä tapauksessasi, koska voi tulla päivä, jolloin haluat laittaa sinne klinkkerilaatat ja on aika mukavaa, kun suurin osa on silloin valmiina. Lisäkustannukset ovat minimaaliset.

/Kent

Minusta ehdottomasti pitäisi tasoittaa vähintään 12 mm:n kerroksella. Se ei ole kalliimpaa, kaato onnistuu kerralla ja riittävä taivutusjäykkyys saavutetaan, mikäli tulevaisuudessa haluaa poistaa maton ja laatoittaa. Ei ole mitään syytä laittaa kipsilevyä kylpyhuoneen lattiaan. Ja siitä syntyy kohtalainen lisäkustannus, kun ajattelee kuinka kallista liima on ja että on kuitenkin tarpeen tasoittaa kaato kipsin päälle myöhemmin.

jon_h sanoi:
Mielestäni ehdottomasti kannattaisi tasoittaa vähintään 12 mm sijaan.
Hei! Täsmälleen minun pohdintani myös ja varmasti pitää paikkansa kuten kirjoitat klinkkereiden kohdalla jne.

MUTTA

Jos ottaa huomioon paremman äänieristyksen alakertaan laulaessa suihkussa, eikö kipsi olisi myös suositeltava?

Yleisesti kun kirjoitetaan seinien äänieristyksestä, suositellaan kahta kerrosta yhden sijasta, sama koskisi lattiaa alakertaan — yksi kerros olisi parempi kuin ei mitään? Kuitenkin voisi ihmetellä, onko eroa havaittavissa??

Kyllä äänieristys on tärkeää. Ehkä oikeutettua pelkästään tästä syystä...

Mutta jos kipsaan lattian, liimaan ja teen kaiken sääntöjen mukaan… onko lattia sitten valmis mattolattialle? ehkä jopa klinkkerilattialle? Vai pitäisikö koko päälle laittaa masoniittilevy tai vastaava?

Sen saavat muut asiantuntevammat vastata, mutta mitä olen aiemmin lukenut, niin kelluva tasoite tulisi tehdä riippumatta siitä, onko kipsilevyä vai ei, siksi kipsi näyttää olevan "hyödytön" siitä näkökulmasta.

Kuitenkaan sitä ei ole koskaan mainittu äänieristyksen yhteydessä - onko se perusteltua juuri siitä syystä.

Hmm, yksi asia tuli juuri mieleeni aiemmin oli suositus golvgips tai flyspackel mutta nykyään onko ainoastaan sementtipohjaiset levyt hyväksytty kosteisiin tiloihin?
Sääntöjä muutettiin 1/7 tänä vuonna.

/Kent

Lattialastulevyn saa käyttää vielä vuoden, 1/7 2008 asti. Mutta pelkästään tasoite lattialastulevyn päällä on erinomainen rakenne, ja vaikka valitsisi kuitusementtilevyn, sen päälle on tasoitettava, sillä vedenpitävää kerrosta ei saa asentaa suoraan levymateriaalin päälle. Ja kallistus täytyy olla myös.

Rapid: Mutta älä missään nimessä laita mitään kovalevyä, tasoitetaan alustalle kallistuksen aikaansaamiseksi.

jon_h sanoi:
Mielestäni ehdottomasti pitäisi tasoittaa vähintään 12 mm. Se ei tule kalliimmaksi, kaltevuus saadaan kerralla kuntoon ja saadaan riittävä taivutusjäykkyys tulevaa laatoitusta varten, jos päätät poistaa maton. Ei ole mitään syytä kipsata lattiaa kylpyhuoneessa. Ja siitä tulee kuormitettava lisäkustannus kun otetaan huomioon, kuinka kallista liima on ja että sinun täytyy kuitenkin tasoittaa kallistukset kipsin päälle jälkeenpäin.
Ellei sinulla ole kipsiä tasoitteen alla, se murtuu. SEN TÄYTYY olla kipsiä kaakelin tai valettujen pintojen kanssa, jotka ovat kosketuksissa puuhun. Muuten se murtuu ajan myötä. Kipsi toimii "kelluvana" pintana, joka "imee" puun liikkeet.

On syy alan standardeille.

/MrE

*edit* kirjotusvirhe

MrElliott, et tiedä mistä puhut tässä tapauksessa. Lue alan säännöt ennen kuin viittaat niihin, ja ehkä erityisesti lisäys 10/2005. Tasoiteseos puulle tai lastulevylle on erinomainen rakenne, joka hyväksytään kaikkien toimittajien ja rakennuskeramiikkaneuvoston toimesta. Se on täysin riskitöntä.

Jos haluat oppia märkätilojen rakentamisen perusteet, voin myös suositella, että luet tämän ketjun.

Muuten, kipsi on uusien alan sääntöjen mukaan kielletty märkätiloissa, mutta kielto astuu voimaan vasta 1.7.2008.

Ok. Oma moka, kun lähden siitä, että minun lämmittämättömässä hirsitalossa tasoite murtui ilman kipsiä.

Mitä tulee kipsiin, onhan olemassa kai hyväksyttyjä vaihtoehtoja? Vai muistanko väärin?

/MrE

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.