Hei!

Asun varhaiselta 60-luvulta peräisin olevassa sinibetonitalossa.

Koska remontoimme, hyödynnän tilaisuuden repiä ja asentaa uusia puukehikkoseiniä. Olen purkanut osissa ja rakentanut uutta ennen kuin jatkan purkua huomioiden mahdolliset kantavat osat. Olen kuullut monelta taholta, että olen ylihuolellinen, koska sinibetoni ei saa olla kantava.

Tällä foorumilla on useita keskusteluja, joissa kysytään neuvoja mahdollisten kantavien sinibetoniseinien purkamisesta. Kysymykseni on siis, kuten otsikko vihjaa, onko siinä mitään perää, että kuulemani mukaan sinibetoni ei saa olla kantava?

/T

• Tykkään
Thomas2718
  • Laddar…
"Sellainen rakennusmateriaali on sinibeton, jota valmistettiin vuosina 1929-1975. Tätä rakennusmateriaalia käytettiin pientaloissa, sekä ulkoseinissä että kantavissa ja ei-kantavissa sisäseinissä sekä välipohjissa."

Riksdagen.se

"Sinibetoniseinien purkaminen voi olla sopiva vaihtoehto, jos kyseessä ovat ei-kantavat väliseinät. Tämä on toimenpide, joka joskus tehdään peruskorjausten yhteydessä. Väliseinät voidaan silloin korvata esim. kipsilevyillä varustetuilla runkoseinillä. Näin voidaan myös huomattavasti vähentää radonpäästöjä huoneilmaan, sillä väliseinät päästävät radonia kahdelta puolelta. Ulkoseinien tai kantavien sisäseinien poistaminen sinibetonista merkitsee huomattavasti suurempia toimenpiteitä talossa, eikä ole juuri perusteltua."

Statens strålskyddsinstitut

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.