Hei,

Olen korjaamassa porraskäytävää asunnosta alas kellariin. Kellarissa on rappoitua lecaa olevat seinät ja rappukäytävä asunnossa saa maalatun kipsin OSB:n alle (helpottaakseni asennusta ja tehdäkseni siitä hieman tukevamman). Siirtyminen kellarin seinästä rappukäytävän seinään tapahtuu lattiaojien alaosassa.

On kuitenkin hankalaa työskennellä rappukäytävässä. Korkea katto ja mahdotonta sijoittaa tikkaita järkevästi kaareviin portaisiin. Olen siksi tehnyt tilapäisen lattian asuinhuoneen lattian tasolle. Rimoja poikittain lattiaojien väliin, joihin pääsin onneksi käsiksi, ja sitten muutama lauta ja yksi osb-levy toiseen suuntaan.

Nyt pääsen koko matkan ylös, mutta valitettavasti en alas saakka, siirtymään kellarin seinään. En voi asentaa osb:ta ja kipsiä koko matkan niin kauan kuin välilattiani on esteenä! OSB ei sinänsä ole ongelma, koska levyt ovat vain 240cm pitkiä ja saumat tulevat piiloon kipsin alle. Kipsin haluaisi kuitenkin mielellään laittaa kokonaan alas (noin 270cm) ilman saumattuja lyhyitä sivuja.

Mietin siksi kipsin asentamista vaakasuoraan ja tasoittamista myöhemmin. Kun tulen tilapäiseen lattiaan saakka, voin poistaa sen ja työskennellä suoraan portaikolta. Sitten vain maalataan telalla pitkällä varrella ja kaikki on valmista.

Onko kipsin vaakasuoraan asentaminen ei-toivottavaa? Onko kenelläkään toista vinkkiä, miten minun tulisi ratkaista ongelma?

-h

Ei se haittaa, että kipsilevy asennetaan poikittain. Kittaus on hieman työläämpää, mutta ei se ole mikään maailmanloppu. Oli olemassa hyvä amerikkalainen ohjevideokin kipsilevyn kittauksesta, mutta sitä ei voi enää katsoa ilman maksua. Siitä saa joka tapauksessa vaikutelman, että Yhdysvalloissa kipsilevy asennetaan aina vaakasuoraan.

Mielestäni syntyy tiettyjä ongelmia kipsin asentamisessa vaakasuunnassa (mikä on joskus pakko tehdä), koska levyjen päissä ei ole viistettä tai kartonkia, joka ympäröi kipsiä. Tämä johtaa yleensä ongelmiin asennettaessa 45-regelin reunaan. Kipsiruuvit kiinnittyvät huonosti ja rikkovat kipsilevyn. Lisäksi se saattaa näkyä valmiissa työssä, koska lasikuituteippi ja kipsi rakentuvat hieman ylimääräistä tähän kohtaan.

Reunojen kiinnitys ei ole minulle ongelma, koska minulla on OSB-kerros alla. Ajattelin iloisesti sijoittaa liitokset koolauspuiden väliin. Kiitos neuvoista.

-h

• Tykkään
-Thomas-
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.