Asun vanhemmassa kiinteistössä vuodelta 1929, joten monet kantavat seinät ovat tiiliä. Keittiössäni on noin 4 neliömetrin seinäpinta helmipaneelin yläpuolella, jossa minulla on tällä hetkellä tapetti, mutta olen harkinnut tiilimuurin esiin ottamista tältä alueelta.

Onko kenelläkään hyviä menetelmiä tämän tekemiseen?

Porakone sopivalla hiomalaikalla, esim. teräsharja ?

/K

Unohdin mainita, että tapetin ja tiilen välissä on jokin materiaali, mitä se on, en oikein tiedä. Ei mitään, mitä tunnistan "nykyaikaisemmista" rakennusratkaisuista. Kovaa, rakeista ja valkoharmaata materiaalia, noin 5 mm paksua. Voisiko se olla rappausta, joka on saatu niin tasaiseksi?

Totte_S
Mahdollisesti teräsharja koneessa loppuvaiheessa saadaksesi viimeiset laastinjäämät pois, mutta ensin uskon enemmän ohueen ja tavalliseen talttaan, silmä-, korva- ja hengityssuojaimet. Pölyää niin pirusti, ja pöly leviää kaikkialle. Suosittelen teippaamaan oviaukot muihin huoneisiin. (Käytä karkean pölynimuria, ei juuri ostettua.) Toivotaan vain, että se on hienosti muurattu käsintehdyillä kivillä, katso ensin pieneltä alueelta miltä se näyttää ja mieti kunnolla. On paljon työtä poistaa jopa vain 4 m2. Vielä ikävämpää on, jos kadutte ja joudutte taas laittamaan sen kuntoon.
"Been there, done that"

Totte_S
On erittäin todennäköistä, että kyseessä on rappaus, siihen viittasin vinkissäni menettelytavasta. Jollei tapetti irtoa helposti leveällä lastalla, on vain koputettava suoraan tapetin ja rappauksen läpi.

Totte_S sanoi:
Toivotaan vain, että se on kauniisti muurattu käsintehdyillä kivillä, katso ensin pienemmällä alueella miltä se näyttää ja mieti kunnolla. On paljon työtä poistaa jopa niin vähän kuin 4 m2. Vielä ikävämpää on, jos kadutte ja haluatte hakea elämänne takaisin. "Been there, done that"
Hyvä varoitus! on erittäin vähän toivoa, että tiiliseinä on kauniisti muurattu. Se näyttää yleensä paljon huonommalta kuin tiilitapetti. Pinnat, jotka olisi pitänyt rapata, muurattiin ottamatta huomioon estetiikkaa ja sileää viimeistelyä. Rapatut kylläkin ;). Mutta toisaalta rappaus oli parasta käsityötä - tasainen ja sileä melkein kuin nykyiset kipsilevyt. Ei muistuta lainkaan sitä, mitä tänään yhdistetään rappaukseen, kuten harjattu savupiipun runko tai sokkeli talossa... ehkä se on täydellinen kalkkirappaus, jonka näet tapetin takana? gaia

kiitos vastauksista totte ja gaia. Aivan kuten sanotte, se on varmaankin rappaus, joka on niin sileä ja hieno, hieman epätavallisen näköinen vain nykyiseen verrattuna.

Olen melko varma, että kyseessä ovat käsin lyödyt kivet, rakennusvuosi on 1929, en usko, että he tekivät muulla tavalla silloin.

Pitänee mainita, että tämä on asunto. Olen käynyt naapurini luona, jolla on esille otettu tiiliseinä, se on erittäin hieno ja toivon siksi, että se näyttää samanlaiselta myös minulla. Valitettavasti hänellä ei ole antaa minulle vinkkejä, koska tiili oli jo esillä, kun hän osti asuntonsa.

Otan kuitenkin varoitukset huomioon.

Kuten muut ovat kirjoittaneet, se on varmasti kalkkilaasti, jonka olet löytänyt tapetin takaa.

Sen poistamiseksi tarvitaan piikkaustaltta, ja viimeiset jyvät voi poistaa harjaamalla suola- (tai jos se oli rikki-) happoa seinälle.

/ Fredrik

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.