Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Kurtivan: Koska et ole huolissasi kestävyydestä, voit käyttää pelti-koolauksia ja kipsiä siihen. Helppoa ja nopeaa!
aktieante: Hei! Olen asentanut ulkokipsilevyä katon ylle terassilla. Miten käsitellä pintaa parhaiten? Haluan maalatun pinnan. Erityinen tasoite? Kosteussulku? Erityinen maali? Kiitollinen vastauksesta.
snickarboden: 1. Kyllä. 2. Miten on salaojitus? Mahdollisesti se voi tarvita uudelleen tekemistä. /Kent
Apprentice: Kalliimpi mutta sähköasennuksen kannalta kätevä vaihtoehto on muuten vaihtaa OSB päätysponttiin.
190Ecosworth: Onhan olemassa käännettäviä seinäkiinnityksiä!! Minulla on sellainen 32":lle makuuhuoneessani ja se on kallistettu 45 astetta, kuten se on kulmassa...
kungkokos: Suunnitelmasi savupiipun ympärillä kuulostaa hyvältä! Olen ymmärtänyt, että "kipsirumpu" on yleinen ratkaisu, mutta on hyvin vaikea asentaa jälkikäteen. Kumikangas, jota mainitset, on luultavasti se, mitä etsin. Mietin, mikä materiaali siinä on, joka ei ole palavaa. Samankaltaista kumikangasta voisi varmaan käyttää myös ilmanvaihtokanavassa? Käsittääkseni ei kannata laittaa
byyga8hus: Hei! Tarvitsen 6 metriä pitkän kaiteen parvekkeelle. Kaide tulee asentaa kolmen tuen päälle (parvekkeen kulmat ja yksi keskelle). Tarvitsen impr 170x45mm saadakseni hyvän suojan pilareille (146x45 ei riittänyt). Kun 6 metrin impr on hieman vaikea löytää, mietin miten voisi tehdä siistin liitoksen keskituen kohdalle. Olen katsonut foorumilta ja mietin nyt, onko keksiliitos hyvä vai onko
Per_Kylsten: Hei Maxtor anteeksi myöhäisestä vastauksesta, mutta en nähnyt kysymystäsi ennen kuin nyt. Olemme asentaneet kuitukipsilevyjä Fermacellilta - ostimme ne Fredellsin kautta (Tukholma). Hinta oli melko tarkasti kaksinkertainen per m2 verrattuna yksinkertaiseen kipsiin - mutta kuitulevyt ovat olennaisesti vahvempia kuin kaksinkertainen kipsi. Ne pitävät lupauksensa kestävyyden suhteen.
Altuna: Haluaisin saada lisämakuuhuoneen jakamalla olohuoneen ilman, että vahingoitan lattia- ja kattopäällysteitä tai rikkomalla lattian vesiputkia. Sisäseinä tulee asentaa kahden kantavan ulkoseinän väliin. Toisella puolella se kiinnitetään liimapuupalkkiin kahden lasiosan välillä ja sen on oltava enintään 120mm paksu, sisältäen kaiken. Vastakkaisella seinällä ei ole pystytukea juuri
carlbanan: Onhan olemassa myös sellainen juttu kuin panelskiva... Mutta muistan sen maksaneen 140 kr/m² tai jotain sellaista... Helppo käsitellä ainakin.
bergstrollet: Nyt on olemassa myös kumista tehtyä syllieristystä, jota voin suositella, sillä se tasoittaa myös pienempiä rakoja.
Bob_the_builder: Oletan, että tarkoitat, että asfaboardi on pohjalevy. Oletan myös, että friggeboden seisoo yksinkertaisella perustuksella, kuten tolppien päällä. Ongelma on sitten se, että voi tuulla eristeeseen ja hiirille avautuu avoin reitti lattiaan - joten kyllä, se pitäisi tiivistää, mieluiten rimoilla, jotta levy ei ala roikkumaan ajan myötä.
Janneman: Kiitos vinkeistä, aion mennä sinne ja ostaa.
fredd4n: Olemme parhaillaan remontoimassa keittiötämme ja kun olimme purkaneet joitain korkeita kaappeja, kävi ilmi, että kattopaneelia ei oltu asennettu näiden kaappien yläpuolelle. Remontin jälkeen meillä ei tule olemaan kaappeja juuri tässä kohdassa, joten meidän täytyy korjata katto mahdollisimman kätevästi/tyylikkäästi. Uskomme, että siellä on nyt vuoripaneeli, joten yksi vaihtoehto
Kurtivan: Voit myös antaa ylempien tolppien koneen luona mennä pidemmälle alas ja sitten kiinnittää alaosan koneen alle, niin että muodostuu kolmioalusta. Silloin siitä tulee erittäin vakaa sivusuunnassa.
Västerhaninge 17: OK, kiitos tiedoista, katson miten teen talolleni:rolleyes:
byggamax: Alakerrassa tulee enimmäkseen olemaan makuuhuoneita, joten haluan, että siellä on vähän viileämpää. Yläkerta ei sitten tulekaan täysin katetuksi. Loppuosa tulee olemaan pieni terassi, mahdollisesti lasitettu.
Milkshaken: Kiva, että ratkaisit sen, olisin varmaan lyhentänyt syöksytorvea ja asentanut 2 kpl 45 asteen mutkia, mahdollisesti jonkin pätkän väliin..
v-g: Jos laatat ovat jo paikoillaan, niin nykyään on korkeuseroa ;) Saumaus tekee sen vähemmän näkyväksi, mutta se riippuu myös siitä, millaisia laattoja sinulla on. Minulla oli rustiikkisia, epätasaisilla reunoilla, joten se ei näkynyt lainkaan (vaikka asensin ne melko tasaisesti ;) ) Jos lattia ei ole supertasainen, kannattaa kokeilla asetella yksi laatta etukäteen. On helppo, että
bearpower: Nyt en tiedä, osuko tämä aihe oikeaan paikkaan, mutta tiedänkö joku, onko olemassa erilaista liukuesteitä ja eri väreissä? Olen maalannut kellarin portaat valkoisiksi ja haluan laittaa jonkin siistin liukuesteen. Sen olisi hyvä peittää koko askelma.
Robuster: Mielenkiintoinen rakennus. On varmasti mahdollista geelata betonia, jos rakennat tukevan muotin ja kaiken, mutta etsisin varmaankin Y-tong-elementtejä tai jotain. Etuna on, että ne eristävät paljon paremmin ja ovat kevyempiä. Sitten varmistaisin todella, että tiivistys tehdään, mutta ehkä ei suoraan betonia vasten. Käyttäisin isodrän-levyjä betonikaton päällä ja seinien
bigsnucke: Olen parhaillaan remontoimassa talon pesutupa/kylpyhuonetta kellarissa. (Alkuperäiskunnossa vuodelta 1950 lukuun ottamatta, että pyykkikattila:) lähti ulos viime vuonna...) Täysin kaakeloitu ja hieno sen pitää olla (jonkun mielestä...) Ulkoseinä/muuri (siporex) on hyvin epätasaisesti rapattu, se on suurimmaksi osaksi hyvin kiinni ja ei lainkaan siellä täällä... Jossain olen lukenut,
Sir Fer: Aion rakentaa kuistini valmiin katon alle. Lattia-ala on melko rajallinen, ja saadakseni sisäpinnan mahdollisimman suureksi etsin kompaktia/ohutta ulkoseinärakennetta. Löytämäni rakenteet ovat tyypillisesti 350 mm. Talo on vuosisadan vaihteen puutalo, jossa on ulkopaneeli, ja aion käyttää sisäpuolella kipsilevyä. Olisin erittäin kiitollinen vinkeistä kompaktin/ohuen rakenteen suhteen.
injonil: Tukkitanssit! Ei, se on varmaan totta, enkä minäkään usko, että se paljoa taipuu. Mutta EN tiedä :D Toisaalta se on vain puolet puulattiasta, joka on niin karkea, loput ovat kattotuolit, joiden koko on 45x225.
fredand44: Hei minä itse! Ensiksi olen piirtänyt panleplankan ylösalaisin ja nurinpäin. Joten jos voitte katsoa sitä läpi sormien, olisin kiitollinen mielipiteistä. Yt. Fredrik
Henry Porter: Snickar lasse! you're the man:) Katsoin heidän kotisivunsa ja olet oikeassa! Heillä on pääkonttori ja varasto Halmstadissa. Soitan huomenna ja kysyn. Katselin vähän muotteja ja ne säästävät paljon aikaa ja saavat lisäksi paljon paremman lopputuloksen. Toivottavasti niitä voi vuokrata myös yksityishenkilönä. Kiitos paljon!!
Anonymiserad 23608: Se ei ole tarina. Vaneri ja OSB tulee asentaa muutaman millimetrin raolla kosteuden liikkeitä varten. Vanerilevy on liimattu ristiin, mikä vähentää liikkeitä, mutta se myös aiheuttaa, että liikkeet ovat yhtä suuria (noin 1 mm/m) kaikkiin suuntiin.
Mikael_L: [citat] En ole täysin varma, että tämä ajattelu pitää paikkansa. Riippuen talon ja katon muotoilusta ja ympäröivästä maastosta sekä paikallisista tuuliolosuhteista voi taloon kohdistua nostovoimia, jotka ovat riittäviä kaatamaan sen, jos se ei ole tarpeeksi hyvin kiinni. Uskon ainakin, että Mycke_nu oli laskenut melkoisia nostovoimia talolle ... Itse en uskalla ottaa riskiä, joten
wedin: Olen purkanut seinän kerrostaloasunnossa, joka tullaan siirtämään ½ m. Seinä oli/on 275 cm korkea, lohkot suhteellisen ohuita, muistelen noin 75 mm, ei raudoitusta ja ainoastaan yksi naula ankkurointina kantavaan seinään. Seinä tulee kantamaan wc-fixtuurin. Onko järkevää käyttää vanhoja ja ohuita lohkoja vai täytyykö/tulisiko minun käyttää paksumpia lohkoja? Järkevä