Hei!

Olen rakentamassa autotallia.

Tähän asti runko on valmis, katso kuva:
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...k7SMcGCA73DsqW7SQ6mrzIjTehjYXJzY/overview.jpg

Minä ja isäni autamme toisiamme rakennustyössä, mutta kumpikaan meistä ei ole kirvesmies.
Seuraava askel nyt on seinien verhous odotellessa kattotuoleja.

Mielestäni kannattaa ensin verhoilla sisäpuoli OSB-levyillä, jotta sisältä voi helposti jyrsiä reiät sähkörasioille. Sitten kiinnitetään putket ja rasiat valmiisiin reikiin täydellisen istuvuuden saavuttamiseksi. Lopuksi laitetaan eristys ja asennetaan paneelit ulkopuolelta.

Isäni mielestä on fiksumpaa verhoilla ensin ulkopuoli paneelilla, jotta voi sitten työskennellä sisällä.
Mutta mielestäni se tekee vaikeaksi ensin asentaa sähköt ja sitten asentaa OSB-levyt, jonka jälkeen vasta jyrsitään reikien kohdalla, missä sähkörasioiden "kutakuinkin" pitäisi olla.

Olisin kiitollinen kommentista siitä, mikä on mielestänne fiksuinta.

Jokin asia, joka saattaa tehdä ideastani toimimattoman, on se, että minun tulisi lopuksi olla kipsiä OSB-levyjen päällä, mikä saattaa jälleen aiheuttaa ongelmia reikien sijoittelussa. Olin nimittäin ajatellut odottaa kipsin laiton kanssa loppuun asti.

Terveisin,
Fredrik

Jos voitte peittää rakennustyömaan mahdollisen sateen aikana, niin sillä ei ole väliä, vai mitä? Mutta normaalisti pyritään rakentamaan tiiviiksi ennen kosteudelle herkkien levyjen asentamista. Ei ole hauskaa, kun sataa ja on OSB.

Kiitos vastauksesta!

Kuulostaa siltä, että suosittelet paneelin asennusta ensin, aivan kuten isäni.

Mutta eikö sähkörasioiden rei'itys ole silloin hankalaa?

Ystävällisin terveisin
Fredrik

Hmm!!

Ei huono!! Fiksu juttu!

Luulen, että aloitamme ulkopuolelta ja lopetamme osb:llä.

Luulisin, että reiät eivät silloin ole mikään ongelma!

Kiitos kaikesta avusta!!

Terveisin
Fredrik

Bob_the_builder
Ei, se on "niin tehdään" - käytetään hole in one, siis. Aivan oikein odottaa OSB:n kanssa kunnes katto on paikoillaan. Se ei kestä paljoa kosteutta ennen kuin se alkaa turvota ja tulla erittäin ikäväksi kipsin alustaksi.
Älä unohda, että sinulla tulee olla jonkinlainen tuulensuoja sekä naulalaudat tuuletusraon taakse ulkopaneelin.

Mitä minä näen kuvassa, sinulla ei ole hammarband pystyasennossa.. siksi on tärkeää, että asetat kattotuolit palkkien yläpuolelle. Rakensin myös autotallin makaavalla hammarbandilla ja varmistin, että asetetaan palkit tarkalleen siihen, mihin kattotuolit tulisivat.

Ajattele tarkasti, kun asetat naulapuu ikkunan ylä-/alapuolelle. Niin että sinulla on jotain, mihin kiinnittää levyt ja päädyt. Ikävää huomata jälkeenpäin, kun olet jo naulannut paneelin paikoilleen.

Bob_the_builder
bergstrollet sanoi:
Mitä voin nähdä kuvasta, sinulla ei ole yhtään hammarband pystysuorassa.. joten on tärkeää asettaa kattotuolit yläpuolella reglarna. Rakensin myös autotallin makuulla olevalla hammarbandilla ja varmistin, että asetin reglarna tarkalleen siellä, missä kattotuolit tulisivat olemaan.
Kuitenkin he ovat laittaneet kaksinkertaisen hammarbandin, mikä (mellan tummen och armbågen) tuntuu siltä, että se riittää suhteellisen pienistä kuormista, jotka autotallin katon koko johtaa alaspäin reglarna.

Hei!

Kiitos vastauksista!!

Toimin periaatteella "peukalon ja kyynärpään väliltä" kun laitoin kaksinkertaisen hammarband-tuen. "Garageboken"-kirjassa sanotaan, että yksinkertaisella hammband-tuella pystytukien pituus ei saa ylittää 100 cc kattoristikosta. Joten luulin, että tämä minun kaksinkertainen hammarband ratkaisee asian, kun minulla on noin 100 mm ero muutamassa kohdassa.
Mutta kattoristikon toimittajani suosittelee siirtämään pystytukia niin, että ne ovat suoraan kattoristikoiden alla.

Suositeltavaa olisi alun perin olla pystyssä oleva hammarband.

Bergstrollet - kiitos huomautuksesta ikkunoista. Ajattelin alun perin naulata paneelin koko seinän yli ja sitten sahata aukot ikkunoille. (Siinä tulee olemaan 2 kpl 60 cm ikkunoita, joten ei se ole niin suuri alue, johon hukkaan paneelia.) Mutta se, mitä sanot, saa minut miettimään uudestaan. Kiitos!

Terveisin
Fredrik

Terveisin
Fredrik

Milkshaken
Joo, kuten rakennamme.... Ensin laitamme rungon, yksinkertainen hammarbandi ja pystyyn kantava palkki.....
Sitten ulkogyproc tulee päälle,,, sen jälkeen mennään sisälle, eristetään, laitetaan muovi, (Jos 45x45 laitetaan niin sitten) sen jälkeen asennetaan rasiat, sähkön samoin kuin putket näille, + mahdollisesti vesiputket.... sitten käytämme Hole in one kyllä.... mutta juuri osb, voi olla vaikea hole in one:n kanssa, siksi mittaamme...
Kun OSB-levyt ovat paikoillaan, käytetään HiO sisägyprocille... Sitten vain aletaan harventaa kattoa ja laittaa gyprocia sinne, tietysti sen jälkeen kun kattosähkö on asennettu....
Sisäseinät, plus mahdollisesti paneeli sisäpuolella....
Pointti on se, että kunhan on tiivis katosta ja ulkoseinistä, aloitetaan sisällä... Paljon juuri siksi, että saapuva sähkö, (Sähkökaappi) yleensä laitetaan viimeiseksi.....

Olen samaa mieltä isäsi kanssa, laita sisäpuolelle kun saatte ulkogyproc tai asfaboardin päälle siis...

Bob_the_builder
Mielestäni ei ole suurempaa ongelmaa tehdä hole-in-one OSB:n kautta. Totta kai, siitä ei tule yhtä tarkkaa kuin kipsin kautta, mutta jos se eroaa muutaman millimetrin, niin voi vain jyrsiä vähän enemmän reunasta. Reikä peittyy joka tapauksessa kipsillä.

Kalliimpi mutta sähköasennuksen kannalta kätevä vaihtoehto on muuten vaihtaa OSB päätysponttiin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.