Hei!

Olen sisustamassa yläkertaa. Huomasin vähän liian myöhään, että sähköasentaja ei ollut huolehtinut tiivistääkseni kaikkia flexiputkien läpivientejä ikääntymisenkestävän muovin läpi. Nyt olen jo asentanut kaiken kipsin ja melkein kaikki sisäkatot ja minulla on kalvava tunne, että minun olisi pitänyt tehdä tämä. Mitä mieltä olette? Onko syytä purkaa kaikki kipsi ja katot teippausta varten vai kuinka kriittistä tämä on?

Minkä tyyppistä ikääntymisenkestävää teippiä pitäisi käyttää? En löydä mitään, joka sopisi tarpeisiin. Miten toimitaan silloin, kun läpivienti on savupiipun kohdalla? Tuleeko putken ympärille liian kuuma teipille, jos teippaa putkea vasten?

Kiitollisena avusta!!

kungkokos sanoi:
Hei!

Sisustan parasta aikaa yläkertaa. Huomasin hieman liian myöhään, että sähkömies ei ollut välittänyt tiivistää kaikkia joustoputkien läpivientejä ikääntymistä kestävän muovin läpi. Nyt olen jo asentanut kaikki kipsilevyt ja melkein kaikki sisäkatot ja minua kalvaa tunne, että minun olisi pitänyt tehdä tämä. Mitä mieltä olette? Onko syytä purkaa kaikki kipsilevyt ja katot teippausta varten vai kuinka kriittinen tämä asia on?
Minkälaista ikääntymistä kestävää teippiä tulisi mahdollisesti käyttää? En löydä mitään, joka todella vastaisi tarvetta. Miten menetellä savupiipun läpiviennin ympärillä? Onko teippiä liian kuuma käyttää, jos teippaa putkea vasten?

Kiitollinen avusta!!
Hei,
muutama vastakysymys:
- Onko kyseessä uudisrakennus?
- Onko kyseessä eristetty savupiipunputki?

Jos on uudisrakennus, olen aika varma, että läpiviennit pitäisi teipata tai tiivistää. Jos olisin sinun asemassasi, en maksaisi sähkömiehelle kaikkea pyydettyä summaa, vaan pyytäisin hinnanalennusta. Totta puhuen itse olet ollut liian kiireinen laittamaan ylös kipsilevy- ja kattopaneelit, mutta mielestäni pätevä sähköasentaja tiivistää läpiviennit ilman, että sinun tarvitsee maallikkona muistuttaa häntä siitä. Toisin sanoen mielestäni ensisijainen moka on hänen, ei sinun.

Lisäksi sinun tulisi unohtaa savupiipun ympärille teippaaminen. Jos sinulla on samanlainen savupiippu kuin minulla (eristetty putki), pitäisi käyttää kuumuutta kestävää kumikalvoa tiivisteenä savupiipunputken ja höyrysulun välissä. Valitettavasti sain oman kumikalvoni jälkikäteen toimittajan tietämättömyyden vuoksi, joten jouduin leikkaamaan sen saadakseni sen asennettua savupiipunputkeen, joka oli siinä vaiheessa jo asennettu. Se onnistui lopulta välttävästi, mutta jouduin käyttämään paljon silikonia ja muita niksejä. Helpompaa olisi tietysti ollut pujottaa kumikalvo heti savupiipunputken asennuksessa, ei jälkikäteen. Suosittelen soittamaan ja neuvottelemaan paikallisen nuohoojan, joka aikanaan myöntää paloluvan, ja lisäksi savupiipun valmistajan kanssa.

Tilanne ei ole kultainen, ja toivottavasti sinulla ei ole liian monta läpivientiä ylöspäin sisäkaton läpi.

Lopuksi teipeistä: Olen käyttänyt ikääntymistä kestävää teippiä (3M), jota voi ostaa Beijerbyggistä. Se on hyvä mutta erittäin kallis. Lisäksi olen hieman pettynyt siihen, että se irtoaa liian helposti rakennusmuovista. Mutta kun olet saanut ylös kattovilla- ja sisäkaton, se varmasti painaa ja pysyy paikoillaan.

Hei! Se on uusi rakennus, jossa on keskeneräinen yläkerta, mutta harva ja muovinen ruiskueristetty ullakko sisältyy kokonaisurakkaan. Jälkiviisastellen minulla oli ehkä hieman liian kiire laittaa kipsilevyt ja sisäkatto paikoilleen. Olen katsellut kuvia, ja luulen, ettei minun tarvitse huolehtia niin paljon sähköasentajan työstä sisäkatossa, mutta olen melko varma, että vinoon kattoon ulospäin on joitain läpivientejä. Näitä ei liene tiivistetty, koska eivät ole niitä läpivientejä kylpyhuoneessa, jossa ei ole laitettu aquapaneliä.

Sen sijaan olen juuri huomannut, että puusepät ovat muovittaneet sisäkaton erittäin huolimattomasti, joten nyt eristystä vuotaa jostakin kohdasta sisäkatossa...ei kovin hyvä! Joten nyt se ei olekaan tiivis. Mietin, miltä se näyttää kaikissa muissa paikoissa, joissa olen asentanut sisäkaton...

Sitten luin Gyprocin verkkosivuilta, että tasoitettu ja tiivis kipsilevy toimii "höyrysulkuna" itsessään, koska se on niin tiivis. Ilma ei voi kulkea. Joten ulkopuoliset läpiviennit saattavat ratkaista itsensä? Pitäisikö minun silti irrottaa kipsilevy varmistaakseni?

Savusputki ja ilmastointikanava ovat todennäköisesti eristämättömiä, mutta tämä vaikuttaa vain etäisyyteen palavaan materiaaliin, vai kuinka? Huomasin, että Contura suosittelee heidän diffuusionestettään + alumiiniteippiä. Nuohousmies on jo antanut polttoluvan nykyisessä kunnossa. Imuputki on myös hyväksytty, vaikka se on harva enintään 1 cm päässä putkesta. Vaatimusten mukaan sen tulee olla 3 cm etäisyydellä imuputkesta palavaan materiaaliin? Miten sitten tiivistetään tämä läpivienti?

Huoh!

Miten minun tulisi edetä nyt?

Hei taas.
Tulen hieman hämmentyneeksi lukiessani sähköpostiasi; vaikuttaa siltä, että jotkut asiat eivät ole kunnolla tehtyjä. Lisäksi näyttää olevan eroja Ruotsin kuntien välillä sen suhteen, mitä nuohoojat pitävät hyväksyttävänä tai eivät. Minun kohdallani etäisyyden imukanavan ja palavan materiaalin välillä piti ehdottomasti olla 30 mm ja putken ympärillä, kun se kulkee välipohjan ja katon läpi, piti olla palomatto kattohuuhtimen yläosaan saakka. Sama koskee savupiippua, mutta siellä vaadittiin 50 mm etäisyys palavaan materiaaliin ja kivivillaa tavallisen keltaisen lasivillan sijaan.

Koska olemme itse rakentajia, pystymme panostamaan siihen, että höyrynsulkua käsitellään tarkasti. Olemme olleet huolellisia päällekkäisyyksissä, teipanneet kunnolla ja käyttäneet hyväksyttyä teippiä. Läpiaskelmia olemme sekä silikonanneet että teipanneet. Syy kaikkeen tähän (ehkä hieman liioiteltuun tarkkuuteen höyrynsulun suhteen) on se, että olen saanut käsityksen sen tärkeydestä tulevien homeongelmien välttämiseksi. Olemme suunnitelleet ja rakentaneet modernin puurakenteisen talon vaihteluvuoden tyyliin, kunnon eristyksellä, ja olemme saaneet alennettua talon energiatarvetta 80 kWh/m2, mikä voidaan pitää erittäin matalana. Tämä tuo kuitenkin mukanaan sen, että mikään muu kuin aurinko ei pysty lämmittämään ullakkoa ja pitämään sen kuivana. Siksi olen halunnut suojata ullakkoa lämpimältä ja siten kostealta ilmalta, joka voisi siirtyä alhaalta ylös. Olen myös varmistuttanut, että ullakon ilmanvaihto on riittävä.

Syynä tähän selitykseen on, että haluan sinun ymmärtävän kantani ja miksi minulle on tärkeää, että juuri meidän talossamme on hyvä höyrynsulkukuori. Mitä taas tulee sinun taloosi, näyttää siltä, että höyrynsulkukuoressa on paljon aukkoja ja reikiä. Tuntuu hieman ylivoimaiselta mielestäni purkaa kaikki tällä hetkellä. Sinun kannattaa ehkä seurata tilannetta ullakolla lähivuosina ja ryhtyä toimiin, jos alkaisi homehtua. On olemassa valmiita anti-homemekanismeja ullakoille. En muista merkkiä, mutta oletettavasti pitäisi sulkea ilmastointiaukot ja asentaa kosteudenpoistaja, joka pysyttää ullakon kuivana.

Tässä kaikki tästä. Onnea päätöksesi kanssa ja olen pahoillani, jos en ole antanut sinulle toivomaasi apua. Ehkä joku muu voi?

Kiitos viestistäsi! Arvostan todella ajatusten vaihtoa. Jaon kanssasi täysin näkemyksen höyrysulusta, siksi aloitin tämän keskustelun. Ongelmani on vain se, että luotin siihen, että kirvesmies, KA ja tarkastaja tekivät työnsä kunnolla. KA:n tulee tänään katsomaan asiaa, joten on mielenkiintoista kuulla hänen mielipiteensä. Ulkoseinien rei’istä hän ei ollut huolissaan, eikä niiden tiivistämiseen tarvinnut kuulemma kiinnittää suurta huomiota. Höyrypaine ulospäin tasoitetun kipsin takaa on minimaalinen. Kylpyhuoneessa taas ei saa missään nimessä laiminlyödä tätä. Sitä vastoin tiiviys sisäkatossa on tärkeämpää, koska lämmin kostea ilma nousee ylöspäin. Siksi laitamme erityistä huomiota tähän ja varmistaaksemme, että tiivistämme suuren reiän, jonka löysin asentaessani sisäkattoa. Minulla on nyt ikääntymisenkestävä teippi reikien teippaamiseen, mutta mietin edelleen, miten tiivistää ilmanvaihtokanavan ja savupiipun ympäristö. Minerelal-villa ritilällä ei toimi höyrysulkuna, varsinkaan savupiipun ympärillä, missä ilma lämpenee välittömästi ja nousee eristeen läpi.

Myös talomme on mitoitettu 80kW/m2 ilman kotitaloussähköä.

• Tykkään
Östlunden
  • Laddar…
Hei,
yritän selittää, miten olen tehnyt.

Savupiipun putki (NVI 2000)
Välipohjan läpi minulla ei ole mitään, vain kivivillaa ja vähintään 50 mm palaviin materiaaleihin. Siellä missä savupiipun putki menee yläkerrassa on rakennettu neliön muotoinen kehys putken ympärille 45x45 koolauksin. Pienin etäisyys on myös tällä kertaa 50 mm putkeen. Rungon olen rakentanut kahdesta syystä, osittain mennäkseni kiinnittämään sisäkaton lähimmäksi savupiipun putkea, mutta myös kiinnittääkseni kumikankaan siihen. Kumikangas oli neliömäinen, jossa oli reikä keskellä, jonka halkaisija oli huomattavasti pienempi kuin mitä savupiipun putki oli, tämä siksi, että se tiivistyisi kunnolla. Kumikankaan ulkomitat olivat noin 50x50 cm, jos en muista väärin. Koska sain kumikankaan sen jälkeen, kun savupiippu oli asennettu, testattu ja hyväksytty, en halunnut purkaa putkiosia saadakseni kankaan paikoilleen. Joten minun piti leikata kangas ja vetää se sivulta. Kun olin liikkeellä saksilla, suurensin halkaisijaa hieman, jotta kangas olisi hieman helpompi työstää. Kiinnitimme kankaan tiukasti putkea vasten hihnoilla ja levitimme runsaasti silikonia vuotoriskin minimoimiseksi. Tämä oli kumikangas putkea vasten. Tämän jälkeen oli aika kiinnittää se rakennettuun kehykseen. Meitä oli kaksi henkilöä tämän työvaiheen aikana, koska kumilla on jostain syystä aina halu palautua alkuperäiseen muotoonsa. Muutaman kirouksen jälkeen onnistuimme saamaan kumikankaan kehyksen kiinni jännitettynä ja kiinnitimme sen niittipyssyllä. Tämän jälkeen levitin lisää silikonia ulkopuolelle ja taitoin höyrysulun kumikankaan päälle ja kiinnitin sen myös. Leikkasin höyrysulun noin 50 mm putken ympäri, mutta se olisi varmaan voinut mennä koko matkalta aivan eteen.

Mitä tulee ilmanvaihtokanavan ja palomaton sekä vinon katon höyrysulun tiivistykseen, ei ollut yhtä helppoa tiivistää ja saada tiivistystä hyväksi. On luontevaa, että on vaikeaa tiivistää palomaton "kanaverkkoon". Mutta tein sen yksinkertaisesti. Otin suorakulmaisen palan ylimääräistä rakennuskalvoa ja kiedoin sen palomaton ympärille, joka oli jo ilmanvaihtokanavassa. Varmistin, että rakennuskalvon pala meni kattoon ennen kuin teippasin sen tiukasti palomattoa vasten. Sitten oli vain teipata yhteen höyrysulut, eli rakennuskalvo vinossa katossa ja ilmanvaihtokanavan, kuten yllä kuvasin. Lopuksi asensimme kipsin ja lasikuitukankaan ja maalasimme tämän valkoiseksi. Kun nyt katson tätä jälkikäteen, ehkä olisin voinut tehdä sen toisin? Mutta voiko saada 100 % tiiviiksi kaikkialla? Jossain vaiheessa on kuitenkin vedettävä järkevä raja - vai mitä? Jossain täällä foorumilla on varmasti joku, joka on tehnyt tämän muutaman kerran ja voi jakaa meille tämän tiedon....

Suunnitelmasi savupiipun ympärillä kuulostaa hyvältä! Olen ymmärtänyt, että "kipsirumpu" on yleinen ratkaisu, mutta on hyvin vaikea asentaa jälkikäteen. Kumikangas, jota mainitset, on luultavasti se, mitä etsin. Mietin, mikä materiaali siinä on, joka ei ole palavaa.

Samankaltaista kumikangasta voisi varmaan käyttää myös ilmanvaihtokanavassa? Käsittääkseni ei kannata laittaa tavallista höyrysulkua lähelle putkia, koska se voi sulaa kuumuudessa. Koko höyrysulkuratkaisu menee pilalle, jos teippaa sen lähelle kanavaa. Toivottavasti jollain on muitakin ideoita. Ja juuri kuten sanot, ehkä jollain kohtaa täytyy tehdä vähän huolimattomasti

- tai ehkä juuri niin ei pidä tehdä. Täydellisen tiivis talo, jossa ilma ei kulje vääristä paikoista muualla kuin juuri ilmanvaihtokanavan ympärillä, mikä saattaa johtaa suurempaan lämpimän ilman virtaamiseen juuri tässä kohdassa, mikä puolestaan tarkoittaa suurempaa kosteuskuormaa yhdelle ja samalle kohdalle?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.