Hei!

Minulla on tontilla rinne/kumpu, johon haluaisin "kaivaa sisään" rentoutumishuoneen. Olen kuitenkin epävarma siitä, kuinka katon tekisi, kun sen päällä tulee olemaan paljon täytettä, maata ja ruohoa eikä mitään kerrosta, kuten "normaalissa" kellarissa.

On tuskin niin yksinkertaista, että valaa lattialaatan, muurata kolme seinää (neljäs seinä koostuisi pääosin liukuovista) ja sen jälkeen valaa katto sekä täyttää maa niin, että näkyviin jää vain liukuovet?

Täytyykö olla paljon vedeneristystä ym. (verrattuna ns. tasakaton rakenteeseen)?

Onko olemassa vaihtoehtoja katon valamiselle?

Olen etsinyt jonkin verran verkosta, mutta en ole löytänyt tähän sopivaa ratkaisua. Mietin myös maapohjakellarin tekemistä rentoutumishuoneen viereen. Ehkä voisi hyödyntää yhtä rentoutumishuoneen seinää tähän.

Onko kenelläkään kokemusta ja ehdotuksia ratkaisuun (jos se on käytännössä toteutettavissa...)?

Sinun pitäisi varmaan olla jonkinlainen vedeneristys, koska betoni läpäisee vettä.

Olisin varmaan yrittänyt aluminikatolla, jonka olisin tiivistänyt silikonilla tai vastaavalla.

Ei kuitenkaan ole väliä miltä se näyttää, kunhan se on tiivis.

Tai yksinkertaisesti päällystä katto muovilla, kun se on valmis, ehkä hieman kallellaan.

Mielenkiintoinen rakennus. On varmasti mahdollista geelata betonia, jos rakennat tukevan muotin ja kaiken, mutta etsisin varmaankin Y-tong-elementtejä tai jotain. Etuna on, että ne eristävät paljon paremmin ja ovat kevyempiä. Sitten varmistaisin todella, että tiivistys tehdään, mutta ehkä ei suoraan betonia vasten. Käyttäisin isodrän-levyjä betonikaton päällä ja seinien ulkopuolella. Myös seinien on nimittäin oltava suojattuja kosteudelta, mutta on erittäin hyvä, jos ne hengittävät, ja isodrän on erinomainen. Juuri katon päälle laittaisin kaksi kerrosta isodräniä ja niiden väliin kaksi kerrosta pitkäikäistä muovikalvoa. Vaihtoehtoisesti voidaan laittaa jonkinlainen yksinkertainen muovi/metallikatto isodrän-levyjen väliin. Riski siinä on, että metalli saattaa ruostua puhki paljon ennen kuin muovikalvo. Varmistaisin myös, että katolla on pieni kaltevuus, niin että vesi valuu pois päärakennuksesta ja isodrän-levyjen ulkopuolelle seinässä. Jos jokin vesipisara pääsee läpi, se ei ole ongelma, se kuivuu. Silloin saat mukavasti eristetyn rentoutumishuoneen, jonka seinät HENGITTÄVÄT. Oletan, että olet ajatellut kaakeloida tai jotain, ja silloin on mukavaa, jos lämmittäminen ei maksa maltaita, koska betoni johtaa parhaiten teräksen jälkeen. Lisäksi betonirakenteen diffuusionava ulkopinta tarkoittaa, että voit käyttää vedeneristettä rentoutumishuoneessa, mutta ei ole pakko, ellei ole vaaraa, että vesi rentoutumishuoneessasi kulkeutuu päärakennuksen muihin tiloihin lattian tai seinän kautta. Vesi kuivuu betonista sekä sisään- että ulospäin, loistavaa. katso www.isodran.se asennusohjeita varten ja keskustele heidän kanssaan juuri sinun rakenteestasi.

(Olen juuri kuivattanut ja eristänyt rinteenvastaisen kerroksen isodränillä ja olen erittäin tyytyväinen)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.