Hei,
Tarvitsen vähän apua ja olisin kiitollinen, jos voisitte vastata.
Aion käyttää 20w/12v huonekaluspotteja, jotka ovat 2 cm syviä ja vaativat vain 5 cm ilmaraon.
Ajattelin laittaa 6 kpl huoneeseen, joka on 11 m².
Aion rakentaa 45x70 ja 1,3 cm kipsillä, tiedän että tulee vain 5,8 cm - 2 cm = liian pieni ilmarako, mutta olen tehnyt testejä ja se ei lämpene yhtä paljon kuin luulette 1 cm valaisimen yläpuolella.

1. Pitäisikö ehkä kääntää rima niin että se on 70 mm alempi, onko se ok???
Sitten tulee 7 + 1,3 cm alempi katto, jotta myöhemmin voi olla varma, kun haluaa vaihtaa vahvempiin spotteihin tulevaisuudessa.
En halua ristiin rimata kaksinkertaisesti niin että siitä tulee 45 kertaa 2.

2. Pitäisikö laittaa rimat aivan seinien viereen vai onko se kuin lattian asentaminen, jolloin jää vähän väliä???

3. Aion käyttää ruskeaa plugia 40 mm ja porata 8 mm poranterällä, pitääkseenkö paikkaansa??
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53810198
Mitä ruuveja tulisi käyttää, jotta ne menevät riman läpi ja sitten plugiin, jos aion käyttää 4,5 cm tai 7 cm korkeaa rimaa???

Kiitos paljon

90 ja 120 mm ruuvi. Poraa niin, että se kiristyy plugissa.

Kuten minä näen, sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko lasket katon 70 + 13 mm, eli käännät koolingit. Tai etsit spottar, jotka eivät vaadi niin paljon tilaa. On olemassa 12V 20W, jotka vaativat vain 20 mm.

Juuri sitä minä tarkoitan, aion käyttää 20w 12v Hide a lite -valoja, jotka eivät vaadi niin paljon, mutta ehkä kannattaa tehdä 70+13mm, niin voi vaihtaa voimakkaampiin spotteihin tulevaisuudessa, jos tarvetta tulee. Muuten haluaisin 45+13mm.

Servicesnickarn, kiitos tiedosta, mutta jos aion käyttää 45mm kehikkoa + 40mm plugia, eikö silloin maksimissaan 8,5cm ruuvi riitä? Muutenhan se tulee kehikon ulkopuolelle. Ja mitä tarkoitat "poraa kehikko niin, että se vetää pluggia"?

Tarkoitatko, että minun pitäisi porata 8mm poralla suoraan kehikon läpi?

Kiitos nopeista vastauksista, jotka sain teiltä

Ei ole yhtä vaarallista, jos spotit ovat tiiviisti, kun kyseessä on betonikatto. Voi vaikuttaa itse lampun elinikään, kun se lämpenee liikaa. Jos käytetään ruuveja ja tulppia, porataan hieman pidemmälle kuin tulpin pituus ja valitaan hieman pidempi ruuvi niin, että ruuvin kärki menee tulpin kärjen läpi. Eli 45 runko + 40 tulppi + (vähintään 5 tai enemmän) tekee ruuvin vähintään 90 mm pitkäksi. Oletan, että ruuvi on noin 5-6 mm leveä, ja sellainen reikä porataan runkoon, koska ruuvin on tarkoitus kiinnittyä kattoon eikä runkoon. Jos poraat 8 mm, tarvitaan isompi prikka, jotta ruuvin kanta vetää puuta.

Joten poraan 8mm betonissa plugia varten, ja sitten otan 90mm pitkän 5-6mm ruuvin, jossa on prikka ruuvin kannan alla, pitääkö paikkansa???

Kiitos

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.