Hei foorumi
Lattia vanhassa talossamme on notkahtanut vanhan vesivahingon ja huolimattomasti tehdyn vanhan remontin vuoksi. Tämä on johtanut siihen, että seinä on hieman "iloinen", sillä myös yläkerta on tullut alaspäin. Seinä kulkee katon harjan linjassa, ja olin ajatellut yrittää oikaista lattian kesäksi, mutta en aio nostaa yläkertaa, koska se on liian työlästä. Minun täytyy kuitenkin tukea "iloa" oleva seinä tolpilla ja palkeilla jokaisella puolella seinää. Jotta tolpat eivät tulisi tielle uuden lattian palkistossa, oletan, että täytyy olla vähintään 4 tolppaa jokaisen palkin alla, johon voin asettaa uuden viidennen tolpan ja poistaa vanhan sen aikana, kun rakennan lattiaa. Lopuksi lattialle nousee uusi seinä, joka ottaa vastuulleen vanhan vastaavan. Se ei ehkä tule aivan samaan paikkaan, mutta se tietenkin vaatii, ettei välipohjan palkit ole yleisesti liitetty olemassa olevan seinän ylle. Vähintään 4 tolppaa ja jokaisella seinän puolella, mietin nyt, kuinka vahvoja palkkeja tarvitaan. Kuvassa ovat kaikki mitat, korkeimmillaan on 2 metriä tolppien välissä. Palkkien kokonaispituus on 4,5 metriä ja 4,0, ja seinä B on purettava. Palkit on piirretty vain ylempään piirrokseen.
Myös savupiippu tulee "kuvaan" omalla "siivellään", jota olen pitkään pohtinut sen olemassaolon tarkoitusta. Se kantaa ehdottomasti yhden tai kaksi yläkerran lattian palkkia, ja siellä ylhäällä oli puuhella suoraan lattiaan muurattuna, mikä toi huomattavan painon alle neliömetrille, joka tarvitsi tiettyä vahvistusta alapuolelta. (Tämä on kuitenkin vain arvaus minulta, olen aikaisemmin esittänyt kysymyksen foorumilla.) Myös tietty tulisuoja oli alakerrassa. (Yläkerran takka on purettu.)
Savupiipun "siiven" "oletettua" kantokykyä ei oteta huomioon, vaan minun tilapäiset rakennuspalkit kulkevat rinnakkain ulkoseinästä sisäseinään E ja D.
Miten vahvoja palkkeja täällä tarvitaan?
Ja kuinka kaukana nykyisestä väliseinästä voin asettaa ne?
Ystävällisin terveisin Hans O