3 394 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
Sääntörakentaminen
Nyt olen kohdannut niin monta kertaa kummallisen version yhteen naulatuista koolauksista talossani, että minun täytyy esittää kysymys;
Monilla kantavilla seinilläni on kaksi 45x70 koolausta, jotka on naulattu yhteen pienellä 28x70 välipalalla koolausten välillä.
Jonkinnäköinen sandwich-rakenne siis.
Seurakysymys on, miksi se on tehty niin?
Onko silloin suurempi kestävyys?
Miksi ei voisi naulata koolauksia suoraan yhteen?
Katso liitetty kuva!
// Kim
Monilla kantavilla seinilläni on kaksi 45x70 koolausta, jotka on naulattu yhteen pienellä 28x70 välipalalla koolausten välillä.
Jonkinnäköinen sandwich-rakenne siis.
Seurakysymys on, miksi se on tehty niin?
Onko silloin suurempi kestävyys?
Miksi ei voisi naulata koolauksia suoraan yhteen?
Katso liitetty kuva!
// Kim
näyttää siltä, että siellä on ollut ovi. Ehkä se ei sopinut reglingen kanssa, mutta 28x70 +45x70 toimi hyvin. Kantavuudessa ei ole suoraan eroa. Kantavat sisäseinät ovat yleensä katalogitaloissa 45x95, jossa on upotettu 45x95 hammarbandin alla.
Kiitos vastauksesta!
Kyllä, aivan oikein, siellä oli ovi
Sinne tulee uusi ovi pian, mutta noin 400 mm enemmän kuvaan vasemmalla.
Tämä siltä varalta, että kaksoissääntö olisi kantava;
Juuri "kaksoissäännön" yläpuolella on kattotuoli, joten ajattelin laittaa tuennat hieman pidemmälle huoneeseen samalla kohdalla kuin kaksoissääntö, sitten naulata toisen palkin kattoon olemassa olevan alle. (Vahvistukseksi, koska uudet säännöt eivät ole aivan kattotuolien alla)
Sen jälkeen naulata uudet säännöt, jotka sopivat oven uuteen sijaintiin.
Mitä mieltä olet minun rakentamisestani?
// Kim
Kyllä, aivan oikein, siellä oli ovi
Tämä siltä varalta, että kaksoissääntö olisi kantava;
Juuri "kaksoissäännön" yläpuolella on kattotuoli, joten ajattelin laittaa tuennat hieman pidemmälle huoneeseen samalla kohdalla kuin kaksoissääntö, sitten naulata toisen palkin kattoon olemassa olevan alle. (Vahvistukseksi, koska uudet säännöt eivät ole aivan kattotuolien alla)
Sen jälkeen naulata uudet säännöt, jotka sopivat oven uuteen sijaintiin.
Mitä mieltä olet minun rakentamisestani?
// Kim
Ei, vanhoissa taloissa on yleistä, että pieniä jännityksiä syntyy myös ei-kantavissa rakenteissa, kun ylhäältä on kohdistunut rasitusta useiden vuosien ajan.daviden sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi
