Nyt olen kohdannut niin monta kertaa kummallisen version yhteen naulatuista koolauksista talossani, että minun täytyy esittää kysymys;

Monilla kantavilla seinilläni on kaksi 45x70 koolausta, jotka on naulattu yhteen pienellä 28x70 välipalalla koolausten välillä.

Jonkinnäköinen sandwich-rakenne siis.
Seurakysymys on, miksi se on tehty niin?

Onko silloin suurempi kestävyys?
Miksi ei voisi naulata koolauksia suoraan yhteen?

Katso liitetty kuva!

// Kim
 
  • Bärande vägg med sandwichkonstruktion av reglar, ihopspikade med en mellanliggande bräda, synlig där tapetserat rum kan ses i bakgrunden.
näyttää siltä, että siellä on ollut ovi. Ehkä se ei sopinut reglingen kanssa, mutta 28x70 +45x70 toimi hyvin. Kantavuudessa ei ole suoraan eroa. Kantavat sisäseinät ovat yleensä katalogitaloissa 45x95, jossa on upotettu 45x95 hammarbandin alla.
 
Kiitos vastauksesta!

Kyllä, aivan oikein, siellä oli ovi :) Sinne tulee uusi ovi pian, mutta noin 400 mm enemmän kuvaan vasemmalla.

Tämä siltä varalta, että kaksoissääntö olisi kantava;

Juuri "kaksoissäännön" yläpuolella on kattotuoli, joten ajattelin laittaa tuennat hieman pidemmälle huoneeseen samalla kohdalla kuin kaksoissääntö, sitten naulata toisen palkin kattoon olemassa olevan alle. (Vahvistukseksi, koska uudet säännöt eivät ole aivan kattotuolien alla)
Sen jälkeen naulata uudet säännöt, jotka sopivat oven uuteen sijaintiin.

Mitä mieltä olet minun rakentamisestani?

// Kim
 
Ohje oli seuraava:

Seinä oli kantava, tunsin että käsisaha puristui hieman kiinni sahauksen aikana. Joten siitä tuli tukipalkki ja yllä oleva rakenne. Toimii hyvin!
 
B6304S1 sanoi:
Lopputulos oli seuraava;

Seinä oli kantava, huomasin että saha kiilautui hieman sahaamisen aikana.
Voiko olettaa, että seinä on kantava, jos saha kiilautuu? Tämä ei ole todellakaan minun alaani, mutta olen utelias vastauksesta.
 
daviden sanoi:
Voiko olettaa, että seinä on kantava, jos saha jää kiinni? Tämä ei todellakaan ole minun alaani, mutta olen utelias vastausta kohtaan.
Ei, vanhoissa taloissa on yleistä, että pieniä jännityksiä syntyy myös ei-kantavissa rakenteissa, kun ylhäältä on kohdistunut rasitusta useiden vuosien ajan.
 
Joskus ei ehkä jaksa sahata sääntöä vielä kerran, koska se oli 3 mm liian pitkä, se menee kuitenkin paikalleen. (Krhm)

P-rhana sääntö, olen sahannut sen 2 kertaa, ja se on silti liian lyhyt....
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.