Koska asemakaava, naapurit ja hankala rakennuslupa-arkkitehti ovat aiheuttaneet päänvaivaa, olemme miettineet ratkaista suunnitellun kattokorotuksemme tekemällä yläkerrasta suuremman kuin alakerta. Talon takapuoli on nimittäin erittäin suojaisa ja sellainen rakenne tuskin näkyisi kadulta ja sijaitsisi "naapureiden talojen takana". Toivottavasti saamme rakennuslupa-arkkitehdinkin hyväksynnän, koska pysymme asemakaavan sisällä eikä se vaikuta talon ulkonäköön kadulta katsottuna.

Mutta, rakennusteknisesti ajatellen tunnen hieman epävarmuutta. Olin ajatellut rakentaa harjapalkilla, mikä tarkoittaa, että pitkät sivut (kyseessä on yksi pitkä sivu, joka saa ylivuot), tulevat kantamaan kattopalkkeja. Toisin sanoen tarvitaan tuki räystään alla ylivuon kohdalla. Onko tämä ongelma vai? Mietin, että kyseiset pilarit ja palkki altistuvat säälle ja tuulelle.

Toinen "ongelma" on, että palkiston alapuoli tulee myös olemaan alttiina. Miten se tulisi rakentaa parhain päin, jotta kosteus ei pääsisi sisään?

• Rakennuksen sivuprofiili, jossa yläkerran kattopalkki ulottuu alakertaa pidemmälle, tuettuna pylväällä; kuva havainnollistaa ylitystä ja tukea.
Viimeksi muokattu:
Palkiston alapinnan rakennat varmaan parhaiten kuten minkä tahansa seinän. Mitä tulee säähän ja tuuleen, niin onhan se sama "ongelma" kuin muillakin puumateriaaleilla. Maalaa tai käsittele, jotta kestäisi. Liimapuupalkki liimapuupilareilla ei pitäisi olla mikään ongelma rakenteen kannalta.

Se pitää varmasti paikkansa. Ulkonema on periaatteessa pilari -perustus ja se on aiemmin toiminut (mitä aikaisemmin, sen parempi...)

Olen myös miettinyt samaa. Onko joku, joka tietää mistä voisi löytää mitoitusapua, jotta voisi laskea suunnilleen minkälaisen ylityksen voi tehdä ilman Dr.SiC:n ajattelemaa tukipylvästä?

Eikö pitäisi kysyä suunnittelijalta, jotta saisi selville, kuinka suuren ulokkeen voi tehdä, jos ei halua "plintar". Senhän täytyy riippua siitä, kuinka palkki, joka pitää uloketta ylhäällä, on kiinnitetty taloon ja kuinka vahva se on.
Eikö teillä ole mitään esteettisiä epäilyksiä tällaisen muutoksen tekemisestä? Ehkä olen vain minä, joka en osaa visualisoida lopputulosta...

Estetiikan suhteen en ole kovin huolissani. Se näyttäisi isolta kattorakenteelta koko seinän pituudelta. Sen saisi varmasti tehtyä aika tyylikkäästi. Mutta minulla on vahvoja epäilyksiä mekaniikan suhteen. Kattorakenteiden painon sijoittaminen kantavan seinän ulkopuolelle ei tunnu oikealta. Lattialankkuun kohdistuisi varmasti suuri vääntömomentti. Mutta oikeanlaisten kattorakenteiden ja vahvan lattialankun avulla se voisi ehkä toimia. Nyt vain spekuloin vapaasti.

Olemme tällä hetkellä laittaneet tämän ratkaisun jäihin ja panostamme siihen, että saamme rakentaa koko talon sen sijaan, sillä talossa on nimittäin laajennus vasemmalle, jota ei ole piirretty yllä olevaan kuvaan. Silloin pääsemme eroon ulkonemasta ja saamme tarvittavan tilan. Mutta jos se jostain syystä menee pieleen, tämä on varasuunnitelmamme.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.