3 607 lukukertaa ·
6 vastausta
4k lukukertaa
6 vastausta
Tretex tai celutex
Hei
Olen Tanskassa oppinut, että vanhemmissa taloissa sisäseiniin laitetut pehmeät levyt ovat celutex-levyjä ja että niitä on nykyään laitonta asentaa palovaaran vuoksi ja erityisesti myrkyllisten höyryjen vuoksi, joita syntyy palossa, on tärkeää, että ne vaihdetaan toiseen seinämateriaaliin, jos aiotaan muuten tehdä suurempia töitä seinien kanssa.
Kun hakee ruotsalaisilta sivuilta, ei löydy celutex-levyjä, mutta sen sijaan tretex-levyjä, ja tanskalaisilta sivuilta ei löydy tretex-levyjä! Ovatko ne sama asia? Ja miksi ei ole erityisen tärkeää vaihtaa näitä levyjä Ruotsissa?
Olen Tanskassa oppinut, että vanhemmissa taloissa sisäseiniin laitetut pehmeät levyt ovat celutex-levyjä ja että niitä on nykyään laitonta asentaa palovaaran vuoksi ja erityisesti myrkyllisten höyryjen vuoksi, joita syntyy palossa, on tärkeää, että ne vaihdetaan toiseen seinämateriaaliin, jos aiotaan muuten tehdä suurempia töitä seinien kanssa.
Kun hakee ruotsalaisilta sivuilta, ei löydy celutex-levyjä, mutta sen sijaan tretex-levyjä, ja tanskalaisilta sivuilta ei löydy tretex-levyjä! Ovatko ne sama asia? Ja miksi ei ole erityisen tärkeää vaihtaa näitä levyjä Ruotsissa?
Ei ole epätavallista, että tuotemerkistä tulee koko ilmiön nimi kansan suussa, vertaa esim. "masonite" ja "jeep" tai "band-aid" Yhdysvalloissa. Treetex (sen pitäisi olla kaksi e:tä oikeastaan) oli yksi ensimmäisistä tämän pehmeän boardin valmistajista ja ilmeisesti se oli toinen tuotemerkki, joka onnistui juurtumaan ihmisten tietoisuuteen Tanskassa. En ole kuullut mistään laista Treetexiä vastaan Ruotsissa, mutta tuskin on jäänyt monilta huomaamatta, että kipsilevyä suositellaan sisäseinien uloimmaksi kerrokseksi juuri paloturvallisuussyistä. Tuota höyrystä en ollut kuullut, voiko joku vahvistaa?
Mutta myrkyllisiä höyryjä ei pitäisi ensisijaisesti huolehtia tulipalon yhteydessä, ellei sitten ole palomies tietenkin. Voin kuitenkin myöntää, että ne palavat hirveän hyvin, lämmitin kesämökin saunan kerran purettavalla materiaalilla, hemmetti kun paloikin ja mikä lämmönkehitys!!
Mielenkiintoista kuitenkin... meillä on joitakin treetexiä talossamme - se on ollut pintakerros parissa huoneessa, mutta on nyt rakennettu kipsilevyn taakse aiemman omistajan tekemän sisäpuolisen lisäeristyksen jälkeen.
Mutta GzO mielestäni on kyllä syytä huolehtia myrkyllisistä höyryistä tulipalon sattuessa. Tuli, savu ja myrkylliset höyryt ovat kolme asiaa, jotka kukin erikseen voivat viedä hengen, jos huono onni käy, ja sekä savu että höyryt voivat estää sinua pääsemästä talosta ulos ajoissa.
Klikkaa tästä vastataksesi