Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
SteffeM: Olemme kunnostamassa vanhaa taloa ja yritämme saada hyvän pohjaratkaisun aikaan. Jotta saisimme kaikki haluamamme huoneet yläkertaan, meidän pitäisi joko kääntää portaat, niin että ne nousevat talon toiselta puolelta, tai tehdä portaisiin "mutka". Kuinka paljon työtä on kääntää portaita ja siirtää niitä muutaman metrin suuntaan? Kuinka vaikeaa on muokata portaita niin, että
raveper: On olemassa valmiita kittejä sellaisten halkeamien täyttämiseen. Googlaa parkettikitti tai vastaavaa.
TLovskog: Fantastista tällä foorumilla. Olen juuri aikeissa pystyttää 3 seinää ja pohdin samaa asiaa. Minulla parketti on kelluva, joten ajattelin jyrsiväni sen auki. Naulat ja PL 600 kuulostavat melko järkeviltä. Onko tämä tapa, jolla kirvesmiehet yleensä tekevät?
thewolf: Uskaltaako kysyä mihin aiot käyttää niitä? Vain hankalia käsitellä...
mångstekta: Sinun täytyy varmasti maalata myös päät kunnolla, muuten se voi kestää hetken ja muuten se turpoaa varmasti ensimmäisessä sateessa...
Fasting65: Pieni muistutus ennen kuin aloitat purkamisen: Tukilankut tulee tukea ennen kuin laitat sahan johonkin sääntöön!
tihimas: kiitos vinkistä. Siitä tuli 3x2"6 Tuntui erittäin tukevasti ja koska se on sisätilassa, ei ole paljon kosteutta, joka voi imeytyä.
gaia: vaikuttaa helpommalta kellarin kanssa - vesi ja viemäri ovat jo siellä. Tarvitaan vain lattia ja lämmitys, joten voi olla helpompi pysyä budjetin rajoissa :). Jos ladassa on viemäri ja hyvä eristys, niin asuisin mieluummin maan päällä ... gaia
Fardelin: Olen sekoittanut laatan kiinnityslaastin, mutta valitettavasti en ehtii käyttää kaikkea juuri nyt. Voin kuitenkin jatkaa laatoitusta myöhemmin tänään. Pakkauksessa lukee, että avoin aika on 5 tuntia. Peitin laastin ämpärissä vedellä ja laitoin muovipussin päälle. Onko siitä mitään hyötyä? Vai pitääkö se vain heittää pois? Kestää varmaan vähintään 6-7 tuntia siitä,
Chriskay: Kiitos vagabondo! Toinen kysymys; sääntö, joka on lähimpänä autotallin ovea, ei ole kiinni kynnyksessä vaan suoraan levyn päällä, pitäisikö minun laittaa kynnyseristys sen alle, tai käsitellä jotenkin?
thewolf: Olen purkanut ullakon ritilän nostaakseni katon kellarin portaikossa... Ullakon ritilän "pohjassa" oli pieni lattia, joka nyt poistetaan. Kun puran lattian, mitä löydänkään... Kaksi lämmitysputkea ja kantava palkki, joka tukee pojan makuuhuonetta :( Lämmitysputket voi vain vaihtaa kupariputkiin ja asentaa ne tulevaan uuteen seinään. Mutta se palkki.... On olemassa palkki, joka kulkee
sponken: Puhdistimme tiilistä takkamuuriamme, ja siitä tuli erittäin hyvä C-brukilla. Laajentaaksesi "ylityksen" alapuolella, käytä tavallisia leca-blokkeja, jotka leikkaat sopivaan muotoon. Se on erittäin vakaa ja toimii erinomaisesti rappaukselle. Onnea matkaan
tomlund: Hei! Miten ratkaisit koko asian, olen nyt samanlaisen ongelman edessä. Kiitos etukäteen. Tom
JLindstrom: Hei. Minulta pyydettiin äskettäin tekemään reikä hallin ja keittiön väliin, jonka piti olla pyöreä ja halkaisijaltaan metrin. Riskillä, että reikä näyttäisi Barbapapalta, yritin neuvotella suorakulmaisen reiän saamiseksi, mutta minua melkein pidettiin tietämättömänä ja kuulin jotain muminaa pojista ja sisustuksesta... Ei ollut järkeä keskustella, joten pohdin asiaa hieman ja
morty81: Talo, puolitoista kerrosta, kunnostettu 70-luvun lopulla... Poistin palan puukuitulevyä yläkerran katosta ja löysin jonkinlaista muovia, ruskea toiselta puolelta, joka tuntuu paperilta, kun taas "taustapuoli" on musta ja tuntuu muovilta. Mikä mielestäni oli outoa, oli se, että tämä "muovi" on vain yläkerran käytävässä eikä kahdessa huoneessa? :confused:
mrVoodoo: En voi sanoa 100% varmuudella, mutta minusta tuntuu, että näin 600x3000 Bauhausissa kun olin siellä katselemassa hieman työkaluja tänään. Onhan kyllä Bauhaus gbg:ssäkin, epäilenkö? Siinä tapauksessa ehkä voisit halkaista ne ja saada 2 kpl 300x3000?
JimmyB: Hei! Haluan rakentaa pienen varaston puutarhakalusteille, polkupyörille ym. tontille. Vapaasti seisova. Ehkä noin 5-8 m2. Haluaisin saada vinkkejä täydellisestä piirustuksesta ja materiaalitarpeesta, jotta voin vain mennä kauppaan ostamaan lautoja ym. ja aloittaa rakentamisen. Kiitos!
mrVoodoo: Olen kerännyt paljon hyviä vinkkejä rakennusfroum burgeelta, mutta nyt on aika ensimmäiselle omalle postaukselle :) Olen ollut täällä yli vuoden kirjoittamatta itse mitään :eek: Olen remontoinut yläkertaa, ja erityisesti kattolyhtyä, joka oli erittäin huonossa kunnossa. Koko kattolyhty purettiin ja tehtiin lisäksi kaksinkertaiseksi, jotta vessa ja parvekkeen ovi, jotka sijaitsivat
gnilrub: on melko yleistä, että on 45 mm pystysuorien ulkoseinän rankojen sisäpuolella. En usko, että se on ongelma. Näin aiomme rakentaa.
smidifix: Miksi purkaa vanha??? Onko se huono?? Ei taida olla hyvä idea laittaa kaksi kerrosta muovia, tulee varmasti kosteutta kuten sanot!
niblom: Kiitos tiedosta. Lähden heti ulos lavamaan ja käyttämään uudelleen. Kiitos! /N
Mr Sound: Kuvauksesi perusteella vaikuttaa siltä, että edellinen omistaja teki kattoremontin, koska edellinen oli huonossa kunnossa, mistä johtuvat tummat alueet? Ensimmäiseksi puhuisin vakuutusyhtiön kanssa kuullakseni, onko ok aloittaa purkaminen, sitten aloittaisin purkamisen, repisin pois kipsilevyn ja eristyksen. Tunnen jonkun, jolla oli vesivuoto, jolloin vesi juoksi alapaarteen vieressä, hän
MrWhatever: [citat] Kyllä, seinä kulkee samassa linjassa talon harjan kanssa, mutta talo on noin 100 m pitkä niin en usko, että nämä palkit, jotka eivät ole edes kiinnitettynä seinään, ovat hengenvaarallisia poistaa, kuitenkin aukon molemmilla puolilla on kantavat 30 cm paksut seinät, jotka piirustuksissa ovat kantavia.
joflopp: C/C 600 on maksimietäisyys, mutta sitä voi laskea 300:aan. Valitsin 300 osittain siksi, että lisäsin palkiston osittain olemassa olevaan rakenteeseen ja osittain siksi, että halusin ottaa vähän ylimääräistä.
daveman79: Hei, minä mietin, onko joku, joka voisi jakaa kokemuksiaan kivialustuksesta, onhan suositeltu 300 cc puupalkistolle, sitten lattialastulevy ja kipsi. Tällä hetkellä minulla on erittäin tasainen puulattia ja harkitsen laittavani lattialevyn päälle ja sitten kalkkikiveä, onko jollakin ajatuksia tästä, kiitollinen vastauksista.. David
killian: kiitos kiitos! Aion käyttää lättreglar, ne tulevat kuitenkin olemaan 45mm., joten nyt olen laskenut ulkoseinän ja katon!