Olen ostanut hirveän paljon puutavaraa, joka (hullun aikatauluni mukaan) olisi jo pitänyt käyttää 3 kuukautta sitten. Se on maannut pihalla, pressun alla, eikä näytä kovin hyvältä...

Uloimmilta reunoilta on tullut mustaa hometta, keskellä oleva kasa näyttää ihan hyvältä.

Voinko käyttää puutavaraa?
Mitä teen huonosti menneelle osalle?
Miten minun pitäisi säilyttää sitä, jotta se ei menisi pilalle?

Sisätiloissa on tietysti paras, mutta se ei ole tällä hetkellä mahdollista...

Tässä tapauksessa kyseessä on rihmalevy ja verhoilulaudat.

• Tykkään
kindberg25 ja 1 muu
  • Laddar…
Varmista, että puutavara on kunnolla irti maasta. Vähintään pari desimetriä.

Levittele, jos se on kostunut. Älä peitä pressulla, vaan hanki peltiä! Ilmarako väliin!

Puutavaraa voit todennäköisesti käyttää. Pieni musta/harmaa ei haittaa, kunhan se ei ole mädäntynyt!

Onnea matkaan!

On ihan hyvä peittää tiiviillä pressulla, jos puu on todella kuivaa. Mutta sen ei saa olla maassa kiinni, sillä silloin suljet maankosteuden, joka tiivistyy pressuun. Sinun täytyy olla ilmanvaihto, joka voi puhaltaa peitteen alla. Muovin pitäisi toimia vain sateelta suojaamiseksi ylhäältä.

M
Heitä laudoituksen väliin, ja käännä niin, että vastustat puutavaran vääntymistä, peitä pellillä niin, että ilma pääsee vapaasti kiertämään... Ja tietysti kunnolla ilmaa alle, laita mielellään jotain, joka estää ruohon kasvun...

• Tykkään
Falun023
  • Laddar…
Mikä on ändvänd?

M
niblom sanoi:
Mikä on ändvänd?
Katso puutavaran päätyyn niin näet miten vuosirenkaat ovat kaareutuneet. Kun puutavara kuivuu, se pyrkii kutistumaan vuosirenkaiden kaareutumisen mukaisesti, joten voitaisiin vastustaa sitä asettamalla ne vuorotellen eri suuntiin. Tämä on vain sellaisia, joita olen "oppinut" pienenä, eikä minulla oikeastaan ole tietoa, onko sitä tarpeen ottaa huomioon pinoamisessa. Mutta jos aiot tehdä oven, esimerkiksi yksinkertaisen ulkovaraston oven ilman kehystä, niin puutavara täytyy huomioida, ja myös ajatella että kuidut kulkevat oikeaan suuntaan niin, että vesi valuu pois, jotta ovi ei vääntyisi voimakkaasti. Tai kun naulaat puuterassia esimerkiksi terassille, niin puutavara tulee käyttää niin, että kaikki laudat taipuvat alaspäin, muuten on riski, että lattia tulee epätasaiseksi ja jopa jotkut laudat kiertyvät irti....

magentis

Kiitos tiedosta. Lähden heti ulos lavamaan ja käyttämään uudelleen.

Kiitos!

/N

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.