1 866 lukukertaa ·
7 vastausta
2k lukukertaa
7 vastausta
Vahvin tolppa?
Aion tehdä pylvään, joka tulee kantamaan melko paljon painoa, sanotaan yhdestä kahteen tonnia. Pylväs ei ole ainoa tukipiste, mutta se tulee kantamaan suuren osan katon painosta. Minulla on joitakin 2"6 k12 sahatavarapaloja, joista ajattelin koota 6"6 pylvään parin puuruuvin avulla. Ajattelin, että jos laittaa kaksi kokonaista lankkua ulkokäyttöön ja antaa olla useita paloja välein keskikerroksessa, pylväs saattaa kestää paremmin vinosta tulevaa kuormitusta. Onko joku, joka uskoo minun suunnitelmaan, vai pitäisikö minun koota kolme kokonaista lankkua?
Väli ei lisää lujuutta.
Se säästää puuta ilman, että se vähentää lujuutta erityisesti toiseen suuntaan, mutta vähentää lujuutta huomattavasti toiseen suuntaan.
Ei suositella, jos haluat maksimoida kantokyvyn.
Se säästää puuta ilman, että se vähentää lujuutta erityisesti toiseen suuntaan, mutta vähentää lujuutta huomattavasti toiseen suuntaan.
Ei suositella, jos haluat maksimoida kantokyvyn.
Riippuen tolpan pituudesta, voi murtuma olla kriittisempää kuin puristus, ja silloin voi olla erittäin tärkeää, miten pylväs suunnitellaan. Taivutuskestävyys voi muuttua dramaattisesti tolpan geometriasta riippuen.
Mutta käytetään hitausmomenttia ja hitaussädettä pylväiden mitoitukseen.Gabbe1 sanoi:
Kylläkin läheisesti liittyvä taivutusvastukseen, mutta ei täysin sama.
No, yksi 2"x2" kestää varmasti vähintään tuon painon, ainakin teoreettisesti kuuselle/männylle. Minkälaisen turvallisuusmarginaalin suunnittelija sitten laskee mukaan, en oikein osaa sanoa.
Mutta kun se on taipumisesta, mitä se ei kestä. Joten voi olla fiksua laittaa useampia lautoja yhteen. Ja silloin lopullinen taipumisenkestävyys on parempi, mitä suurempi on tolpan poikkileikkaus (olipa siinä aukko sisällä tai ei).
Luulen, että olet hyvässä asemassa (en tosin tiedä kuinka pitkä on vapaa taipumispituus!) 2"x6" mukaan ...:
2 kpl yhdessä muodostaen 4"x6"
3 kpl muodostaen 6"x6"
2 kpl yhdessä ja 2x3" välissä, profiili näyttää H-kirjaimelta, ulompi poikkileikkaus 6x6"
4 kpl yhdessä, pitkä puoli lyhyttä sivua vasten, ja sitten ympäri niin, että lopputolppa on 8x8" ja keskellä on 4x4" aukko.
Joka tapauksessa sinun tulee ottaa huomioon kosteus, esim. 3 yhteen ruuvattu imee helposti vettä kapillaarisesti rakoon, mutta kuivuu melko hitaasti.
Mutta kun se on taipumisesta, mitä se ei kestä. Joten voi olla fiksua laittaa useampia lautoja yhteen. Ja silloin lopullinen taipumisenkestävyys on parempi, mitä suurempi on tolpan poikkileikkaus (olipa siinä aukko sisällä tai ei).
Luulen, että olet hyvässä asemassa (en tosin tiedä kuinka pitkä on vapaa taipumispituus!) 2"x6" mukaan ...:
2 kpl yhdessä muodostaen 4"x6"
3 kpl muodostaen 6"x6"
2 kpl yhdessä ja 2x3" välissä, profiili näyttää H-kirjaimelta, ulompi poikkileikkaus 6x6"
4 kpl yhdessä, pitkä puoli lyhyttä sivua vasten, ja sitten ympäri niin, että lopputolppa on 8x8" ja keskellä on 4x4" aukko.
Joka tapauksessa sinun tulee ottaa huomioon kosteus, esim. 3 yhteen ruuvattu imee helposti vettä kapillaarisesti rakoon, mutta kuivuu melko hitaasti.
Klikkaa tästä vastataksesi