2 389 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
Tarvitsen rakentaa sisäseinän!
Poistin muutamia kiinteitä vaatekaappeja makuuhuoneesta ja pari kaappia keittiöstä, jotka ovat seinänaapureita. Poistin niiden välisen seinän saadakseni keittiöön suuremman tilan, koska seinä oli siirtynyt makuuhuoneen vaatekaappien vuoksi.
Kävi ilmi, että alusta/lattia oli melko huono, muovimatto, 10 mm lastulevyä ja joissakin tapauksissa ei lattiaa ollenkaan, vain 10 cm soraa!
En halua rakentaa liian paksua seinää huomioiden muiden tilojen vaatimukset, ja osa jäljellä olevasta seinästä on 7 cm syvä (vahvistettu kevytbetoni).
Mikä on sopivaa yksinkertaisuuden ja kestävyyden kannalta? 45*70 koolaukset vai 90 koolaukset? Olen ajatellut laittaa korkeintaan pari kaappia sille seinälle keittiön puolelle ja korkeintaan yhden TV:n makuuhuoneen puolelle.
Kuinka minun pitäisi koolata lattian suuntaisesti saadakseni kestävyyttä, kun joissain tapauksissa voi ruuvata 10 mm lastulevyyn, ja joskus ei voi soran vuoksi. Voin kiinnittää kattoon, todennäköisesti tarpeeksi hyvin kevytbetoniin suunnitellun seinän molemmilla puolilla!
Kiitollinen vastauksesta.
//T
Kävi ilmi, että alusta/lattia oli melko huono, muovimatto, 10 mm lastulevyä ja joissakin tapauksissa ei lattiaa ollenkaan, vain 10 cm soraa!
En halua rakentaa liian paksua seinää huomioiden muiden tilojen vaatimukset, ja osa jäljellä olevasta seinästä on 7 cm syvä (vahvistettu kevytbetoni).
Mikä on sopivaa yksinkertaisuuden ja kestävyyden kannalta? 45*70 koolaukset vai 90 koolaukset? Olen ajatellut laittaa korkeintaan pari kaappia sille seinälle keittiön puolelle ja korkeintaan yhden TV:n makuuhuoneen puolelle.
Kuinka minun pitäisi koolata lattian suuntaisesti saadakseni kestävyyttä, kun joissain tapauksissa voi ruuvata 10 mm lastulevyyn, ja joskus ei voi soran vuoksi. Voin kiinnittää kattoon, todennäköisesti tarpeeksi hyvin kevytbetoniin suunnitellun seinän molemmilla puolilla!
Kiitollinen vastauksesta.
//T
Hei!
Voitko poistaa soraa korvataksesi sen säännöllä?
Vaihtoehto: Valaa soran päälle tai kuten yllä, eli korvaa sora betonilla.
Tai, korvaa/täydennä lastulevy esimerkiksi OSB-levyllä (=vahvempi)
Tai ehkä riittää, että alimmainen sääntö on kiinnitetty ulkopäihin (+joihinkin muihin paikkoihin)?
Riippuu seinän pituudesta mm.
Totta kai voi olla 70 mm paksuus... jos halutaan parempaa äänieristystä - valitse paksumpi mitat.
Jotain, joka voisi toimia?
Voitko poistaa soraa korvataksesi sen säännöllä?
Vaihtoehto: Valaa soran päälle tai kuten yllä, eli korvaa sora betonilla.
Tai, korvaa/täydennä lastulevy esimerkiksi OSB-levyllä (=vahvempi)
Tai ehkä riittää, että alimmainen sääntö on kiinnitetty ulkopäihin (+joihinkin muihin paikkoihin)?
Riippuu seinän pituudesta mm.
Totta kai voi olla 70 mm paksuus... jos halutaan parempaa äänieristystä - valitse paksumpi mitat.
Jotain, joka voisi toimia?
Hei, kiitos nopeasta vastauksestasi.
Voidaan poistaa sora, pelko että uutta tulee vain sivuilta. Vaikuttaa siltä, että soraa on koko lattian alla (vanha eristysmenetelmä?)
Seinä viimeistellään OSB-levyllä ja kipsillä, tarkoitatko, että osa lattiasta pitäisi korvata OSB-levyllä ja sitten rakentaa siitä lähtien?
Arvioin, että voin kiinnittää hyvin toisessa päässä, valitettavasti en sillä puolella, jossa soran aukko kulkee lattian alla rinnakkain suunnitellun seinän kanssa. Noin 40 % siitä alueesta, johon lattiajuoksu on tarkoitettu, on soran ongelma, loput 60 % on, kuten sanottu, 10 mm paksu lastulevy alustana.
Seinän pituus on 290, korkeus tulee olemaan 250.
Paitsi lattiajuoksuongelma, luuletko että siitä tulee kestävä seinä (enintään kaksi ikean keittiökaappia yläkaappistandardilla) 70*45 puutavaralla, OSB ja kipsi. Mitä mieltä olet 6 mm kipsistä?
Lisäksi lattia asennetaan paikan päällä sen jälkeen, kun seinä on paikallaan. Auttaisiko se mahdollisesti pitämään lattiajuoksun paikallaan, jos se ei ole kunnolla kiinni?
Tuhannet kiitokset nopeasta vastauksestasi ja avusta
//T
Voidaan poistaa sora, pelko että uutta tulee vain sivuilta. Vaikuttaa siltä, että soraa on koko lattian alla (vanha eristysmenetelmä?)
Seinä viimeistellään OSB-levyllä ja kipsillä, tarkoitatko, että osa lattiasta pitäisi korvata OSB-levyllä ja sitten rakentaa siitä lähtien?
Arvioin, että voin kiinnittää hyvin toisessa päässä, valitettavasti en sillä puolella, jossa soran aukko kulkee lattian alla rinnakkain suunnitellun seinän kanssa. Noin 40 % siitä alueesta, johon lattiajuoksu on tarkoitettu, on soran ongelma, loput 60 % on, kuten sanottu, 10 mm paksu lastulevy alustana.
Seinän pituus on 290, korkeus tulee olemaan 250.
Paitsi lattiajuoksuongelma, luuletko että siitä tulee kestävä seinä (enintään kaksi ikean keittiökaappia yläkaappistandardilla) 70*45 puutavaralla, OSB ja kipsi. Mitä mieltä olet 6 mm kipsistä?
Lisäksi lattia asennetaan paikan päällä sen jälkeen, kun seinä on paikallaan. Auttaisiko se mahdollisesti pitämään lattiajuoksun paikallaan, jos se ei ole kunnolla kiinni?
Tuhannet kiitokset nopeasta vastauksestasi ja avusta
//T
Ja ajatus oli, kuten sanot, ensin peittää sora OSB-levyllä. Tai lattialastulevyllä.
Tämän levyn pitäisi voida ruuvata ja liimata lattianiskapalkkeihin/koolauksiin, jotka ovat ajatellun seinäsi sivuilla. Kiinnitä sitten vaakatasoinen seinäkoola levyyn.
Mutta miten toimit, riippuu monesta asiasta... onko esimerkiksi sopivia olemassa olevia ja näkyviä lattianiskoja?
Tai riittää, kuten sanottu, kiinnittää "soramontun" sivuille.
Voisi myös ajatella tekevänsä "kotiliimapalkin", eli liimaamalla useita koolauksia yhteen. On varmasti yliampuvaa tässä tapauksessa...
Seinän verhouslevyjen valinnasta: Älä käytä vain 6 mm kipsiä. Vähintään tavallinen 12,5 mm kipsilevy. Laita mielellään OSB alle, jolloin seinästä tulee vahvempi ja jäykempi ja kaikki kaapit on helpompi kiinnittää...
Jos halutaan ohut ja vahva seinä, voi myös koolata pienemmällä kk etäisyydellä...
PS: Siinä päässä, jossa on vaikea kiinnittää lattialistakoolausta, kiinnität sen nykyiseen seinään (tai pystykoquelaukseen, jonka ensin kiinnität seinään). Mutta ehkä oletkin jo ajatellut tämän?
Ystävällisin terveisin.
Tämän levyn pitäisi voida ruuvata ja liimata lattianiskapalkkeihin/koolauksiin, jotka ovat ajatellun seinäsi sivuilla. Kiinnitä sitten vaakatasoinen seinäkoola levyyn.
Mutta miten toimit, riippuu monesta asiasta... onko esimerkiksi sopivia olemassa olevia ja näkyviä lattianiskoja?
Tai riittää, kuten sanottu, kiinnittää "soramontun" sivuille.
Voisi myös ajatella tekevänsä "kotiliimapalkin", eli liimaamalla useita koolauksia yhteen. On varmasti yliampuvaa tässä tapauksessa...
Seinän verhouslevyjen valinnasta: Älä käytä vain 6 mm kipsiä. Vähintään tavallinen 12,5 mm kipsilevy. Laita mielellään OSB alle, jolloin seinästä tulee vahvempi ja jäykempi ja kaikki kaapit on helpompi kiinnittää...
Jos halutaan ohut ja vahva seinä, voi myös koolata pienemmällä kk etäisyydellä...
PS: Siinä päässä, jossa on vaikea kiinnittää lattialistakoolausta, kiinnität sen nykyiseen seinään (tai pystykoquelaukseen, jonka ensin kiinnität seinään). Mutta ehkä oletkin jo ajatellut tämän?
Ystävällisin terveisin.
Viimeksi muokattu:
Ajattelen paljon, mutta en tule paljoakaan viisaammaksi
Joka tapauksessa, nyt varmaankin 70 sääntö cc 40 kanssa!
OSB ja 12,5 kipsi.
"grusgropen" ratkaisen jotenkin.
Onko OSB eri paksuuksina vai onko se standardi?
Avoin useammille ideoille, jos joku keksii sellaisia.
Kiitos vastauksista
Mukavaa iltaa/yötä
Joka tapauksessa, nyt varmaankin 70 sääntö cc 40 kanssa!
OSB ja 12,5 kipsi.
"grusgropen" ratkaisen jotenkin.
Onko OSB eri paksuuksina vai onko se standardi?
Avoin useammille ideoille, jos joku keksii sellaisia.
Kiitos vastauksista
Mukavaa iltaa/yötä
Klikkaa tästä vastataksesi