Hei
Aion rakentaa terassin, joten minun täytyy valaa hieman pilareita.
Ostin Jula:sta maaporakoneen, jonka halkaisija on 150,
Minulla ei ole tarvetta, että pilari nousee maanpinnan yläpuolelle, sillä aion käyttää tolppia "kantopalkkiin" asti.
Maa on hiekkaa, koska asun hiekkaharjulla.
Toimiiko hyvin, jos valan suoraan reikään vai pitäisikö käyttää putkia, jotta routa ei vaikuttaisi pilariin?
Riittääkö halkaisija 150 mm?

/Johan

Viimeksi muokattu:
Se on hyvä valaa suoraan reikään. Meidän on oletettava, että hiekka, jolla asut, ei ole niin löysää, että reikä romahtaa. 150 mm riittää terassille.

Olen kuullut, että pitäisi valaa massa pohjaan, jotta routa ei voisi nostaa pylvästä, pitääkö tämä paikkansa?
Tarvitseeko pylväässä olla raudoitusta?

/Johan

Sinun pitäisi laittaa jonkinlainen muovipussi/säkki reikään ennen valua, muuten betoni voi heikentyä.
Ehkä se menee hyvin ilman?
Mutta se on halpa vakuutus.

Miksi tarvitaan muovipussi/siivilä reikään mitä hyötyä siitä on?

Linda K M sanoi:
Miksi reikään tarvitaan muovipussi/sinkki, mitä hyötyä siitä on?
Se pitää betoniseoksen paikoillaan siellä missä halutaan muodostuvan pilari.

anaitis sanoi:
Se pitää betoniseoksen siellä missä sen pitäisi olla, eli siihen muodostuu pylväs.
Tarkoitatko, että muuten betoni valuu maahan ja häviää?

Osia siitä ainakin, lähinnä ehkä betonipastaa ja sementti/vesi-seosta.

Eikö ole hyvä, jos vähän betong valuu sivuille, niin että tulee parempi pito?

Hiekka saattaa imeä kosteuden betonista niin, että betoni palaa liian nopeasti ja heikkenee siksi.

Tarvitseeko pilariin olla armeringsjärn?

Se menee varmasti hyvin, mutta raudoitus ei ole kovin vaikeaa, joten mielestäni voisit tehdä sen varmuuden vuoksi.

Käytä plintrör, ne eivät maksa niin paljon....

Minä heittäisin joka tapauksessa pohjalle vähän betonia, sitten painat armeringsjärnen ja röret paikoilleen ja kiinnität ne. Kun se on kovettunut, kaadat loput betonista plintille.

Siitä tuli 200 mm:n plinttiputki, joka on 1,2 m maahan raudoituksella. Olen porannut ja kaivanut tänään 6 kuoppaa, joten nyt on vain 7 kuoppaa jäljellä porattavana ja kaivettavana, joten ensi viikonloppuna on valaminen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.