Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
psv79: Hei, Olen laajentanut taloani 18 m2. Tämä 18 m2 sijaitsee kellarin yläpuolella ja on aiemmin ollut terassi, eli betonilaatta kellarin katossa. Tällä betonilaatalla on kaato, mikä aiheuttaa minulle hieman ongelmia. Pinta-ala on 5,4 x 3,3 metriä. Siellä, missä kaato on "matalinta", on 5 cm pelivaraa ja missä se on "syvintä", 10 cm. Ajattelin käyttää uponorin järjestelmää 20mm
eriobe: Ei ole vaarallista, että väri ei imeydy, mutta siitä voi tulla raidallista. Jos maalaat kerran ennen, korjaat tämän ongelman. Voiko oksia liimata siihen? Kyllä sen pitäisi onnistua, jos sinulla on niin onnea, että syntyneet reiät ovat täysin pyöreitä.
Mattias_Jo1: Hei, Autotallini lattia siinä kohdassa, missä autotallin ovi laskeutuu, on noin metrin mittainen, missä ovi jättää aukon lattian ollessa noin 1 cm alempana. Onko paras käyttää betonitasoitetta vai jotain muuta? Pitäisikö minun tehdä jotain lattialle ennen tasoitusta, esimerkiksi tehdä se epätasaiseksi tai pohjustaa?
Mats: Olihan se niin, että ennen laitettiin laudanpala laskiksi sen sijaan, että olisi käytetty peltejä. Käytin itse formplyfa joihinkin kattotuoleihin jokin aika sitten, mutta ne olivat täysin kotitekoisia ilman mitään mitoituslaskelmia tai niin.
valthornet: Ajattelin tehdä kaksi autotallin ovea käyttäen forumissa lukemaani menetelmää vändlimning med störtning. Olen epävarma levyjen materiaalin, ulkopuolen ja sisäpuolen suhteen. Se on kylmä autotalli. Onko 12mm K-plyfa oikea valinta? Onko olemassa parempaa materiaalia? Mitä saranat pitäisi valita, hak vai lyft?
maco1: Hei, olemme keskellä kivitalon (yksikerroksinen) rakennusprosessia, joka rakennetaan siporexista (Ytong), myös väliseinät, ja tällä hetkellä teemme päätöstä siitä, miten käsitellä väliseinät. Ymmärryksemme mukaan on kolme vaihtoehtoa: 1. Käyttää Knauf MP75 kipsilaastia, joka ruiskutetaan koneella ja tasoitetaan pitkällä laudalla. Tällöin saadaan täysin sileä pinta, joka
hyweu: Se oli tylsää. mutta toisaalta se selittää myös, miksi hinta oli niin kiinnostava ;) Kiitos nopeasta vastauksesta!
El_-micke: ajetaan tavallisella 22mm lastulevyllä päissä ja uritetuilla levyillä välissä ja sitten uritetaan itse käsijyrsimellä, niin se on varmasti kustannustehokkain vaihtoehto...sillä vaihtolevyt aiheuttavat suurimmat kustannukset
Stew: [lainaus="kickassford, post: 1124782"]har du kvar dessa skruv o mutter?[/QUOTE] Ei, ne ovat todella myytyjä :)
gluecifer: Uskotteko, että olisi hyötyä käynnistää ilmankuivain ennen kuin puran pakkaukset mäntylattiasta ja kiinnitän sen? Siis, sen pitäisi kuitenkin olla sisällä muutaman päivän, mutta voiko lattiasta poistaa enemmän kosteutta kuivaimella ennen kuin asennan sen. Ajatukseni on poistaa mahdollisimman paljon, ennen kuin syksy ja talvi tulevat kuivemman ilman kanssa. Vai onko se turhaa?
Forrest: Jippi, nyt minulla on laskin, jossa nämä toiminnot ovat hallussa. d^_^b Hehe... teidän avullanne minusta tulee matikan professori rakennusfoorumilla. Kiitos kärsivällisyydestänne.
Crickster: Jos otan alas, niin poistuu toki se eristys, mitä ne antaa, vaikka ehkä ei se ole niin paljon kuitenkaan... en oikein tiedä. Olen kuullut, että se on kuin 3 kipsilevyä. On selvää, että on vaikea laittaa tavaroita Trextexin päälle, koska Trextexin ja betoniseinän välillä on myös etäisyyttä... vai onko siihen joku hyvä tapa? Jos sen sijaan laitan kangasta, tarvitsen silloin jonkin
Hubbe2: sama täällä, tumstock och mattopuukko. Surformar vain silloin kun on otettu liian vähän tai reuna on tullut liian epätasaiseksi. (hankalaa katkaista 3-4 cm pitkin ilman, että siitä tulee hieman epätasainen.) sekä saumausten viistämisessä.
Yrrol: Juuri niin, tulin skeptiseksi kun eräs kirvesmies puhui pulttipistoolistaan, kun taas rakennusinsinööri oli puhunut paljon lujuudesta jne. ennen oikeiden palkkien ostamista, hehe. pitää kiirehtiä liimaamaan kiinni vähän lankkuja ennen kuin hän tulee takaisin. :)
jimmyboy_666: Ei, paloluokitus koskee koko seinää sekä huoneen sisältä että ulkoa. Aion kuitenkin laittaa ulkogyprok-levyn raakalautaa vasten ja sitten 170 mm eristystä "palomuuriksi" katon räystään kohdalle. Täyttää reilusti ei30. Ikkuna vaikuttaa kuitenkin olevan aivan liian kallis saada sivulle, saa riittää ei30-luokiteltu ovi.
Toobster: Kyllä, se on lattia, mutta ei itse se, jolla kävellään, vaan alusta. Oletan, että se on sen ajan versio lattialevystä.
WaldenWoods: Niin kauan kuin se ei haise homeelta, sen pitäisi olla okei niin kuin kuvailet.
Yrrol: Olen säilyttänyt puutavaran ulkona muovin alla. Toimin näin: otin yhden laudan, sahasin sen ja kiinnitin katon alle ruuveilla. Nyt huomasin, että se näyttää hieman noen peittämältä ja oli kosteakin. Onko tämä jotain, mistä pitäisi olla huolissaan, vai pitäisikö minun levittää homeenestoainetta?
Yrrol: Näette kuvani, juuri näin voi väkisin laittaa kipsilevyn koolauksen ja sisäseinän väliin... Olisitteko vetäneet kipsiä koko matkan vai olisitteko pysähtyneet seinään, sitten laittaneet uuden levyn toiselle puolelle... vähän typerää alkaa kiinnittää, jos on tarkoitus, että koko matka pitäisi olla levyjä..
zingo: On kellaritalo. Ikkunat ovat hirveän pieniä (kapeita, vaakasuoria) joissakin huoneissa maan tasolla. Onko suuret todennäköisyydet, että betoniin voidaan tehdä suurempia reikiä, jotta voidaan asentaa suuremmat ikkunat, vai eikö sitä suositella? Paljon työtä? Miten tehdään?
gluecifer: Olen repinyt pois kaiken roskan kylmästä kellaristamme, joka oli melko kostea, ja asentanut ilmankuivaimen, joten nyt tuntuu raikkaammalta. Olen myös purkamassa vanhaa kellarin kattoa, koska se oli huonossa kunnossa, ja otan alas kaiken sahanpurun, joka toimi eristeenä. Tarkoituksena on siis tehdä se kokonaan uudelleen. Kysymykseni on, millaisen katon minun pitäisi laittaa,
Ewald: U-arvo kevyessä rakenteessa oli 0,318 W/m²K ja U-arvo raskaassa rakenteessa oli 0,33 W/m²K. Energiankulutus kyseisellä paikalla oli 4452 kWh kyseisellä ajanjaksolla ja kyseisellä kevytrakenteisella talolla ja 4206 kWh raskasrakenteisella. Yleensä U-arvo on kuitenkin ratkaiseva energiankulutukselle. Lämmönvarastointikyky on kuitenkin usein myös tärkeässä roolissa.
oskis 123: Laho ei varmaankaan ole suurempi riski, jos se sitten voi kuivua. Sen sijaan voi miettiä, mitä tapahtuu, kun puu turpoaa ja siksi muuttaa muotoaan? Kulmat, mitat ja etäisyydet ja niin edelleen.
_bystrom_: Minun talossani on CC120 kattopalkkien välissä ja siellä on glesen CC40, mikä ei ole aiheuttanut mitään pullistumia jne.
Crebel: Se on varmaan parasta kysyä konstruktörilta. Siinä yksinkertaistetussa kaksiulotteisessa maailmassa, joka koostuu viivoista, pisteistä ja nuolista, jonka piirsin, on pikemminkin huonompi ulkoseinästä hirrestä, mutta todellisessa maailmassa voit varmasti olla oikeassa. (Huomautukseni vanhoista taloista, joissa on massiivipuuseinä, koski ratkaisua, jossa on palkki harjalla, ja se oli kuten
Jan-Å: Laitoin tuulensuojakankaan autotalliin viime vuonna, se sujuu todella helposti kun on kaksi, yksi, joka rullaa kangasta ja toinen, joka kiinnittää sen. Käytin sähkökäyttöistä nitojaa enkä koskaan enää käytä paperia, asfaboard jne. kokeiltuani kangasta. En muista merkkiä, mutta se oli vihreä/valkoinen ja piti eristyksen kuivana odottamattoman sadekuuron aikana.
Jan-Å: Molemmat rakenteet toimivat hyvin? jos asetat platonin kuten pitää, tuuletukset sokkeleissa ylöspäin. Meillä on laminaattilattia, joka on styroksilevyjen päällä platonmatto alla, ja vesikiertoinen lattialämmitys styroksissa. Toimii erinomaisesti, mutta meillä ei ollut kosteutta lainkaan meidän laatassa kun tarkistimme kylläkin. Klinkkeri on, kuten kirjoitit, kylmä kävellä, mutta
Mats: Teippi? On olemassa erityinen höyrynsulkuteippi ja sitten pitäisi olla aika reilu limitys (en muista tarkalleen juuri nyt).