Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Lycksta: Kiitos, se on vaakasuuntainen paneli eikä haittaa, jos se näkyy, joten katson, miten järjestän sen. Tigersåg? Ehkä vain ottaa ne pois jotenkin =) Se oli papp, josta olin eniten huolissani juuri nyt, joten kiitos.. aion korjata sen pian..
mrVoodoo: Arvaisin melkein, että se tulee halvemmaksi myös bruk kanssa, mitä maksaa yksi säkki byggmaxissa? 40-50kr? Brukin kohdalla olisin varmaan valinnut C-bruk, jos et varmasti tiedä, että seinät ovat uudemmat/kovemmasta bruk.
pbengtsson: Tulet pärjäämään ex:llä 145x45, mutta se on hieman liian vähän eristykseen, joten käytä sitä kokoa, jonka ajattelit eristää.
cederbusch: Tästä tuli monologiketju, mutta minun täytyy näyttää, miltä lopputulos näyttää. Tiedän ainakin itse, että arvostan nähdä kuvia valmiista projekteista.
callel: Juuri niin minäkin mietin, mutta johtuen vp-putkien viidakosta päädyin aamulla höyläämään pois 2-3mm harvasta paneelista.
på landet: [citat] Kyllä kai kissan saa menemään tarkistusluukun kautta 150x150mm :D, kysymys on vain, miten sen saa ulos taas :x [citat] Juuri sellaisia olen katsonut. Joten VVS-tarkistusluukun standardi on siis noin 400*X? Terveisin, //H
Kave: Ok. Mitä mieltä olette esim. 2 cm Cellplastista paremman eristysvaikutuksen saamiseksi ja sitten kipsi sen päälle? Periaatteessa sisäpuolelta ei pitäisi eristää.
lindqvist71: No niin, nyt ymmärrän miten teet. Mutta minun överliggare menevät siihen pystyyn 70x45:aan, joten en voi antaa överliggaren mennä sisään tolppaan, koska silloin siitä tulisi niin erilaista kuin muusta kaiteesta. Mutta pidän sen mielessä seuraavaa kertaa varten, kun minulla on viisto kulma. Joten aloitan överliggaren koko matkalta tolppien välillä. Mutta minun kaiteeni tuli ihan okay
psv79: Hei, Aion valaa noin 5 cm betonia olemassa olevan betonilaatan päälle. Täällä oli aiemmin ollut tjärpapp. Kun tjärpapp on poistettu, jäljelle jää ohut ohut liimakalvo. Voiko valaa tämän päälle vai täytyykö jäännökset poistaa jyrsimällä? Kiitollinen vastauksesta!
gadu^: Joo, henkisesti olen päättänyt 6mm MDF. Mutta pitäisikö rakentaa pienillä paloilla samaan tasoon lattian kanssa ja asettaa MDF säännön yläpuolelle reunat vastakkain, vai pitäisikö tehdä lisäys 6mm säännön ulkopuolelle niin, että MDF jää alle. Mikä näyttää parhaalta?
prototypen: Vaneri on hyvä materiaali kipsilevyn taakse, se tekee asioiden kiinnittämisestä paljon helpompaa. Kiristä niin ohuesti kuin mahdollista saadaksesi suoran seinän. (koolausten paksuus vaihtelee + täytyy laittaa väliin kovalevy/vaneri/pahvikappaleita, jotta se saadaan suoraksi) Protte
Johan Gunverth: Tismalleen saman ratkaisun keksin kymmenen vuotta sitten, kun rakensin isäni kuistin portaita, ja olen ottanut tämän käyttöön oman portaaseen. Voin vakuuttaa, että se on toiminut erittäin hyvin. Erittäin vakaa ja helppo purkaa vähän sorkkaraudan avulla. Klossini ovat pieniä tammenpaloja, jotka on kiinnitetty uretaniliimalla ja upporuuvattu tolppia vasten. Minulla on myös yläpuolisia
Johan Gunverth: On varmasti niin, että nippu raakaveistettyä puuta on ollut teräsnauhalla niputettuna kuivatuksessa ja nauha on puristanut puutavaran yhteen ulompaan lankkuun.
Ola78: Niin kuin ajattelet, että olisi vain tarvittava osa, jotta vain kuorma pysyisi, mutta varmuuden vuoksi ota yhteyttä suunnittelijaan, voi olla muitakin asioita, jotka vaikuttavat, jos teet näin. Ehkä on olemassa keino, mutta en tiedä, onko se toteutettavissa, mutta monen perheen kiinteistöissä, joissa on kellariperustus ja sitten julkisivutiili, muistan, että siellä olisi vahvistusrauta,
sevilla: Löysin nyt, tämä oli se mitä ajattelin: http://www.novatech.nu/Novatech-367.aspx?ProductID=PROD501 Pitäisi toimia rakojen täyttämiseen kynnyksen ja lattian välillä oletan? On kuitenkin saatavilla vain tammesta, ei pähkinäpuusta.
vojma: [citat] Pysähdy, pysähdy!!! Jos et tarvitse niitä itse, niin haen ne mielelläni, jos asut Piteån 10 kilometrin säteellä.
AXS: Harmi poistaa, minusta se oli hieno! Ainakin tallenna yksi. Aina voi rakentaa lisää saadakseen pöytiä tai vastaavaa. Hauskaa säästää tulevaisuutta varten.
Slyngel: Olenko esittänyt kysymyksen väärin vai eikö todellakaan kenelläkään ole mitään kokemusta vastaavasta??? JW
BigGitt: Ja kiinnitä esimerkiksi Biltema remmillä!
The Tor: Olemme laajentaneet ovenkarmia ja uuden aukon yläreunassa on 120 mm palkki kuorman keventämiseksi. Palkin ja Treetex-seinän väliin on jäänyt rako (noin 5 mm), jota ei voi peittää listalla, vaan se pitäisi täyttää jollain. Olen saanut vinkkejä Husfixistä? Vai toimiiko kitti ja jos, niin minkälainen? Ps. Me aiomme asentaa kipsilevyn seinän toiselle puolelle, mutta se ei ole
cust3000: :) [citat] Nyt kiista koski sitä, käytetäänkö kerrointa 10 vai 9.82, ja se selvisi kiistan lopussa. Asia selvä.
MaZtoR: Kierrä liitokseen niin on helpompaa korjata, jos et enää halua sitä siinä. Koukkua, joka on tarkoitettu vesikouruille, näkee melko usein tikashoukuttajana autotallin seinillä. Näyttää ihan hyvältä mielestäni, mutta siihen ei voi ripustaa paljon enempää.
kalubah: Hmm, okei, hyvä syy pitää raakapontti, joka on tällä hetkellä turpeen päällä. Toisaalta riskinä on saada ilmarako eristystyylien välille, mikä ei välttämättä ole niin onnistunutta. Huomasin painovirheen listassani - tältä se näyttää: Uusi konvektiotiivis tuulensuoja Nykyinen kaksinkertainen raakapontti, välissä pahvia Nykyinen 200mm turve Nykyinen raakapontti (ehkä jaksan
nygård: Hei! Ostin äskettäin lattialautoja 33 mm. Minulla oli käsitys, että ne pitäisi asettaa vuorotellen sydämen sijainnin suhteen. Huomasin, että ura ja torni olivat siirtyneet. Otin yhteyttä höyläämöön, joka väitti, että sen pitäisi olla niin. Sittenhän sydämen sijaintia ei voi vaihtaa. Onko kellään tietoa tästä?
Lagavulin: Kiinnostavaa! Uskon kyllä, että monet matalapisteet tasoittuvat, kun ruuvaat 28mm-lattiasi. Harvat asiat kestävät jännityksiä ruuvauksessa. Mutta höylää huiput niin hyvin kuin voit. Onnea matkaan / Lagavulin
imported_jo: Joo, olen samaa mieltä siitä, että tavallinen kattopelti voi olla melko meluisa sateella, mutta pelti, jonka asensin mökille viime vuonna, on tämä hiekkakivipinnoitettu kattopelti Planjalta. Sitä tuskin edes kuulee kovassa sateessa. Lisäksi vältytään niiltä rumilta lumisulilta. Kun pelti on hiekkapinnoitettua, lumi pysyy paikallaan eikä voi liukua... Äärimmäisissä lumimäärissä
Tocke: ...vaikka molly on hyvä! Minulla oli sama ongelma, kun asuin kerrostalossa kauan sitten... mutta rakensin eräänlaisen säleikön höylätystä puusta. 2 vaakasuoraa hatunhyllyn levyisinä ja sitten pystysuoria, jotka menivät melkein katosta lattiaan asti. Maalasin ne valkolasuurilla... tuli ihan ok. Joten se otti hatunhyllyn kuorman... ruuvasin vain itse säleikön kiinni 4 ruuvilla. Sitten
på landet: Tässä on vähän luonnoksia. Valitettavasti minulla ei ole hyvää piirustusohjelmaa, joten ne ovat huonoja PowerPoint-esityksiä, mutta toivottavasti ne antavat selvemmän kuvan siitä, mitä tarvitsen apua :) Kuva A: Poikkileikkaus rakenteesta kattotuoleilla, uusi väliseinä Kuva B: Esimerkki parven lattiarakenteesta Kuva C: Yleiskatsaus pohjaratkaisusta parven alapuolella oleviin