Hei
Tarvitsen hieman neuvoja seinän rakenteesta. Aloitetaan ulkopuolelta ja edetään sisäänpäin.

Puurappa
Ilmarako
Asfaltboard
Eriste, Isover
Tuulensuoja
OSB-levy
Kipsi
Tapetti

Seinä on rakennettu 12 cm koolauksella.

Tarvitaanko lisäkosteussuojaa? Mitä mieltä olette rakenteesta, voiko sen tehdä näin?
 
Ola78
Tee se näin ulkoa päin laskettuna
Puujulkisivu
Ilmarako 28*70, mielellään viistottu
Tuulensuojapaperi asfalevyn sijaan, nopeammin
Eristys
Ei tuulensuojapaperia lämpimälle puolelle, pitää olla muovia jotta on tiivis,
muuten lämmin sisäilma voi tiivistyä seinään ja aiheuttaa homeen.
OSB-levy, varastopontti tai vastaava.
Kipsi
Tapetti.
 
ja näen mielelläni vaihtaa tuulipaperin moderniin tuulensuojakalvoon.
Hengittää toisesta kohdasta ja tiivis toisesta.

Asfanin etuna on, että se stabiloi rakenteen ennen sisäkipsin saapumista.
 
Ola78
mats_o ratkaisut eivät ole väärin myöskään, omani olivat kuten sanottu ehdotuksia ja asfan ei ole vaikeasti käsiteltävä. mats_o, kun tarkoitit modern vindduk, ajatteletko esimerkiksi Isover Vario Duplexia? Oletko käyttänyt sitä ja toimiiko se hyvin? Se on varmaankin hyvä ratkaisu vanhoissa taloissa, joissa voi olla vaikea saada täysin tiivistä.
 
luulen niin :)
Olen vain kokeillut parocsin versiota, kun rakensin lämpimän varastoni tuttavalta saadun vinkin perusteella, joka on entinen kirvesmies. (hän sai lisäksi mukavan hinnan)
Se, mitä pidän suurena etuna, on osittain paino, 25X2.70 rulla ei paina juuri enempää kuin yksi ainoa asfa levy.
Osittain myös nopeus, jolla sen saa ylös. Kiinnitetään joko pahvinauloilla (niin tein minä) tai voimakkaammalla nitojalla.
Kiinnitä vain runkoon yläosasta ja sitten kävelet ja rullaat seinän. Päätin mennä samalle korkeudelle kuin vasarahihna, jotta pystyin sillä tavalla rullaamaan rakenteen ympäri.
Kas, niin seinät olivat säänkestäviä.

Haittapuoli on, jos aiot rakentaa jotain, mihin et aio laittaa levyjä sisäpuolelle. Esimerkiksi kylmä varasto. Kangas ei vakauta ollenkaan samalla tavalla kuin esimerkiksi asfa, joten jos et laita levyjä sisäpuolelle, ottaisin asfan, mutta muuten mielestäni kangas on harkitsemisen arvoinen.
 
Laitoin tuulensuojakankaan autotalliin viime vuonna, se sujuu todella helposti kun on kaksi, yksi, joka rullaa kangasta ja toinen, joka kiinnittää sen. Käytin sähkökäyttöistä nitojaa enkä koskaan enää käytä paperia, asfaboard jne. kokeiltuani kangasta. En muista merkkiä, mutta se oli vihreä/valkoinen ja piti eristyksen kuivana odottamattoman sadekuuron aikana.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.