7 507 lukukertaa ·
9 vastausta
8k lukukertaa
9 vastausta
Suljettu räystäsrakenne
Jäsen
· Västra götaland
· 335 viestiä
Olemme saaneet vaatimuksen autotallimme seinälle. Se täytyy paloluokitella yhdellä pitkäpuolella naapurin suuntaan EI30:llä nyt kun olemme vaihtaneet tasakaton kaltevaksi.
Onko kenelläkään tietoa siitä, mitä vaaditaan tämän toteuttamiseksi katonharjan kohdalla?
Sen pitäisi olla ilmanvaihdoton tai ns. suljettu räystäs, jotta riski liekkien leviämisestä ullakolle vähenee.
Riittääkö esimerkiksi vaneri tai ulkokipsi seinän yläosassa vai tarvitaanko enemmän?
Olin ajatellut, että paneeli päättyy juuri kattopalkkien alapuolelle ja että alakatto on tasainen.
Kiitollinen vastauksista
J
Onko kenelläkään tietoa siitä, mitä vaaditaan tämän toteuttamiseksi katonharjan kohdalla?
Sen pitäisi olla ilmanvaihdoton tai ns. suljettu räystäs, jotta riski liekkien leviämisestä ullakolle vähenee.
Riittääkö esimerkiksi vaneri tai ulkokipsi seinän yläosassa vai tarvitaanko enemmän?
Olin ajatellut, että paneeli päättyy juuri kattopalkkien alapuolelle ja että alakatto on tasainen.
Kiitollinen vastauksista
J
Jäsen
· Västra götaland
· 335 viestiä
Kyllä, otan sen. En ole aloittanut seinän tekemistä vielä, joten mietin, pitäisikö minun peittää se kipsillä, mutta jos sitä ei tarvita, se tuntuu turhalta. Mietin juuri sitä osaa kattopalkkien välissä. Minulla on ns. homeenestokappaleita hieman ylhäällä raakalautapaneeleissa ja ajattelin laittaa masoniitilevyä, jotta eristys ei kosketa raakalautapaneeleja. Siellä ei ole eristystä ja mitä vaaditaan, jotta saavutetaan ei30? Vai pitäisikö minun yksinkertaisesti eristää koko matka raakalautapaneeleihin asti sillä eristyspaksuudella, jota vaaditaan (on varmaan noin 90 mm) vai voinko laittaa kipsilevyn ulkopuolelle sen sijaan? Mutta täyttävätkö pelkästään 2 kerrosta kipsilevyä ehkä ei30??
Kipsi on vaatimus, http://gyproc.se/ voit lukea lisää.
Jäsen
· Västra götaland
· 335 viestiä
Mitä tarkoitat sillä, että kipsi on vaatimus? Ulkopuolella tarkoitatko??
Ei sisäpuolella. Rakensin samanlaisen autotallin useita vuosia sitten. Silloin riitti vaneri ja 13 mm kipsiääriä ulkokaton sisäosaan, jotta se kesti EI30. Mutta tarkista kunnasta, riittääkö se yhä. Jos aiot laittaa kipsiä kattoon, lisää 95 mm eristettä siihen, niin se riittää.
Jäsen
· Västra götaland
· 335 viestiä
Kyllä, olen tullut siihen tulokseen, että jos asennan kuten sanot sisältä päin: 13 mm kipsi, yksi OSB-levy, vähintään 95 mm kivivilla, niin se täyttää EI30. Mutta minun tapauksessani pieni ongelma on, että autotalli on jo olemassa, jossa on tasainen katto, ja sen jälkeen olemme rakentaneet kaltevan katon tasaisen yläpuolelle, mikä tarkoittaa, että yläpuolella on tila, joka on paloluokiteltava. Ei siis ole mahdollista nostaa kipsiä aivan sisältä päin raakaponttiin asti.
Mietin, voisiko laittaa vain kipsilevyn ulkopuolelle, joka on vain noin 50 cm korkea ja yhdistää raakaponttiin, ja sitten asettaa kivivillan vintille tiiviisti vastaan. Kuitenkin saan haittapuoleksi, että se on vasten raakaponttia, mutta jos haluaa EI 30 suljetulla räystäällä, täytyykö eristyksen olla raakaponttia vasten, muutenhan siitä ei ole mitään hyötyä??
Hometorjunnat on asennettu noin 25 cm ulkoseinän sisäpuolelle, joten katto yläpuolella on tuulettuva.
Onko kellään kokemusta tai vinkkejä tähän?
Mietin, voisiko laittaa vain kipsilevyn ulkopuolelle, joka on vain noin 50 cm korkea ja yhdistää raakaponttiin, ja sitten asettaa kivivillan vintille tiiviisti vastaan. Kuitenkin saan haittapuoleksi, että se on vasten raakaponttia, mutta jos haluaa EI 30 suljetulla räystäällä, täytyykö eristyksen olla raakaponttia vasten, muutenhan siitä ei ole mitään hyötyä??
Hometorjunnat on asennettu noin 25 cm ulkoseinän sisäpuolelle, joten katto yläpuolella on tuulettuva.
Onko kellään kokemusta tai vinkkejä tähän?
Jäsen
· Västra götaland
· 335 viestiä
Luin, että puu tuhoutuu nopeudella 1mm/min. Senhän pitäisi tarkoittaa, että voi laittaa 30mm paksun laudan kattotuolien väliin, joten ei 30 täyttyy!?
Miksi sinun täytyy paloluokitella tila? Jos itse autotalli on luokiteltu EI30, se muodostaa palosolun. Ei yleensä tarvitse paloluokitella ullakkotilaa, jos sitä ei käytetä. Sinullahan on jo eristetty kipsilevykatto?
Jäsen
· Västra götaland
· 335 viestiä
Ei, paloluokitus koskee koko seinää sekä huoneen sisältä että ulkoa. Aion kuitenkin laittaa ulkogyprok-levyn raakalautaa vasten ja sitten 170 mm eristystä "palomuuriksi" katon räystään kohdalle. Täyttää reilusti ei30.
Ikkuna vaikuttaa kuitenkin olevan aivan liian kallis saada sivulle, saa riittää ei30-luokiteltu ovi.
Ikkuna vaikuttaa kuitenkin olevan aivan liian kallis saada sivulle, saa riittää ei30-luokiteltu ovi.
Klikkaa tästä vastataksesi