Hei,

Me saadaan talon hallinta syyskuussa ja suunnittelu on käynnissä, meillä on yläkerrassa kaksi huonetta, joissa on vaatekaapit kulmissa, katso liitetyt kuvat. Olen saanut hieman eri tietoa, että vaatekaappien seinämissä on "tukijalkoja" kattotuoleille ja niiden välinen tila on purettu (missä sängyt ovat).

Voiko se olla niin? Haluaisimme poistaa molemmat vaatekaapit, etenkin huoneessa B (b_rum.jpg) ja ehkä huoneessa A, onko se mahdollista tehdä jollain tavalla?

Talo on vuodelta 1924 ja se on kunnostettu useissa vaiheissa. Liitän alkuperäisen piirustuksen.

Kiitos etukäteen!

• Huone, jossa on sänky kulmassa, kukkatapetti, pöytä, tuoli ja ovi parvekkeelle. Yläkerran huone remonttikohteena.
  • Yläkerran huone, jossa vinokatto, sänky parilla tyynyillä, ikkuna verhoilla ja kulmassa vaatekaappi. Seinillä on valaisimia.
  • Vanhan talon leikkauspiirustukset vuodelta 1924, näyttäen kolmen kerroksen huonejaon ja mitat. Rakennepiirustus sisältää mittoja ja huoneiden sijoittelua.
  • Orignaliramin kuvia vuodelta 1924, näyttää kahden huoneen suunnitelman yläkerrassa, joissa on vaatekaappeja kulmissa, mukaan lukien portaat.
Oletko itse tarkistanut, mistä vaatekaappi on tehty? Minkä materiaalin/säännön avulla kattotuoli on tuettu?

jeffkan sanoi:
Oletko itse tarkistanut, mistä materiaaleista vaatekaappi on tehty? Mikä on materiaali/sääntö, joka tukee kattotuolia?
En ajatellut tätä tarkastuksen yhteydessä, eikä minulla ole vielä pääsyä taloon. Yritän suunnitella, miten toimimme niiden kuvien/piirustusten perusteella, joita meillä on.

Johan

jeffkan sanoi:
silloin on melko vaikea seurata kaavaa osoitteesta [linkki] joten voit saada vähän karkkilukemista kuten esim. [linkki]
Kiitos!

Pohdintani on enemmänkin, talon rakenteen mukaan, pitäisikö siinä olla "stödben" ja ovatko he jo purkaneet näitä kantavalla palkilla, jossa sängyt ovat?

Luulen, että puuttuu horisontaalinen palkki (jolla on varmasti joku hieno nimi, jota en tiedä) vaatekaapin yläpuolelta juuri huoneessa B. Vai onko se eristyksessä, joka sitten täytyy olla todella paksu?

Sen jälkeen kun olen tutkinut omaa laajennustani korotetulla seinämällä, vaikuttaa siltä, että on olemassa kolme tapaa varmistaa, ettei tällainen kattoristikko romahtaisi:
1. Tukijalat
2. "Ripustaa" kaikki kattoristikot vankkaan palkkiin harjalla.
3. Varmista, että liitokset ovat riittävän momenttijäykkiä. Vain yksi kaikista kattoristikkovalmistajista, joiden kanssa puhuin, uskoi pystyvänsä saavuttamaan tämän, mikä herättää kysymyksen, onko se mahdollista.

Olen nähnyt useita vanhoja taloja ilman tukijalkoja (eli yläkerran huoneet ovat yhtä leveitä kuin alakerran, joten en voi nähdä tukijalkoja), ja arvelen, että heillä on ratkaisu tukevalla hirrellä harjaan, eli ratkaisu 2.

Kun katsoo piirustuksia, näyttää ehdottomasti siltä, että alun perin tukijalat ovat olleet kattoristikoissa, myös siellä, missä nyt on sänkykomeroita.

Vaikka ennen ylidimensionoitiin, jos rakenne alun perin oli piirretty tukijaloilla, oletan, että ne ovat edellytys kestävyyteen ja että kuormitus on poistettu vain sänkykomeroiden kohdalla ja että tukijalat ovat edelleen muualla.

Mutta nämä ovat amatöörispekulaatioita, teidän täytyy puhua rakennesuunnittelijan kanssa ennen kuin teette mitään radikaalia tietenkin.

Koska minulla on tämä kiinnostuksen kohde, jatkan, anteeksi TS. Onko se estääkseen kattotuolien erottumisen harjassa, johtuen korkeiden jalkojen taipumismomenteista, kun ne kiinnitetään palkkiin harjassa (katso luonnos). Eikö pitäisi samalla vahvistaa korkeita jalkoja? Ja nämä voimat riippuvat paljon jännevälisestä ja kattokulmasta, eikö?

• Rakennesuunnitelma, jossa näkyy kattotuolien kiinnitys ja voimasuunnat harjassa. Mukana mittasuunnitelma ja käsin kirjoitettuja muistiinpanoja oikeassa kulmassa.
Ei, palkin on estettävä puhujakorokkeita romahtamasta ylimääräisen kulman tuoman korotetun seinämän vaikutuksesta. Se lepää (minun tapauksessani, koska se oli ratkaisu, johon päädyttiin) kahden pystysuoran liimapuupalkin päällä, yksi kummassakin päässä, ja kattotuolit ovat ikään kuin pujotettu siihen yläosassaan, joten se ei ole varsinaisesti katon harjalla vaan hieman sen alapuolella.

Katso liitetty kuva, joka esittää pari kattotuolimallia. Niiden oletetaan koostuvan jonkinlaisista ideaalitukeista, jotka eivät katkea tai taivu (siksi ei ole piirretty ylätukea). Sitä vastoin liitoksilla on nollan kiertojäykkyys, eli ne taipuvat kuin saranat.

Tavallinen kolmionmuotoinen kattotuoli on edelleen vakaa, vaikka katon paino painaa sitä alaspäin.

Korotetulla seinämällä varustettu kattotuoli taas romahtaa välittömästi ylhäältä tulevasta painosta.

Palkin tuen avulla (sininen suorakulmio viimeisessä kuvassa) romahdusta estetään, ja paino otetaan vastaan palkilla.

Oikeiden kattotuolien kanssa liitokset eivät tietenkään ole saranoita, vaan kattotuolit ja palkki toimivat yhdessä kantaakseen katon painon.

Vanhat talot korvaavat, oletan, pystysuorat liimapuupalkit massiivipuisilla päätyseinillä.

• Kolme kuvaa, joissa on erilaisia kattoristikkorakenteita: tavallinen, korotetulla seinällä ja palkilla tuettu korotetulla seinällä.
Viimeksi muokattu:
Ok, joten jos korotettu seinäelämä on oikeastaan hirren ulkoseinä, kuten minun tapauksessani, niin tukijalkoja ei tarvita edellyttäen, että korkeat jalat kestävät taivutusvoimat?

Se on varmaan parasta kysyä konstruktörilta.

Siinä yksinkertaistetussa kaksiulotteisessa maailmassa, joka koostuu viivoista, pisteistä ja nuolista, jonka piirsin, on pikemminkin huonompi ulkoseinästä hirrestä, mutta todellisessa maailmassa voit varmasti olla oikeassa.

(Huomautukseni vanhoista taloista, joissa on massiivipuuseinä, koski ratkaisua, jossa on palkki harjalla, ja se oli kuten sanottu vain olettamus!)

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.