Olen miettinyt pitkään, onko todellakin mitään etua betonikaton tai tiilikaton asentamisessa??
Se ei käy nopeasti. Se vaatii vahvemman kattorakenteen, mikä tekee kattotuoleista/palkeista kalliimpia. Vaatii aluskatteen, joka on kalliimpi. Kestävyys/tiiviys?

Jos joku sanoo, ulkonäkö. Niin, mutta tänään on saatavilla hiekkakivipinnoitettu kattopelti, joka näyttää tiilikatolta... mutta nopeampi, yksinkertaisempi, edullisempi asennus kokonaisuudessaan.

Olenko ihan hakoteillä vai?

...ja se on ollut koeteltu monen vuoden ajan, uskon että se on syy.

On varmasti muita, joilla on eri mielipiteitä...miksi

Kuka haluaa maalata ruostuvan peltikaton uudestaan 20 vuoden kuluttua? Ja kuinka kävellään sen päällä ilman, että se muuttuu 2-aaltokuvioisesta 3-aaltokuvioiseksi :S.

Ja raakalauta ei ole kovin kallista...

Jos katsoo taloa ja kustannusta...katto on halvinta suhteessa muihin.

Ihmiset käyttävät 200-250 tuhatta kylpyhuoneeseen ilman ajatustakaan...mutta valittavat, että katto on kallis kun se ehkä maksaa 1/4 kylpyhuoneen hinnasta.

Katto on yksi tärkeimmistä asioista talossa...ellet katto ole kunnossa, kylpyhuone tulee olemaan aika huonossa kunnossa ajan myötä.

Vaihdettiin tiilikatto betonitiiliksi…ne painavat yhtä paljon nykyään, sama väri, parempi hinta...tiiviimpi...

Huopa, ruodelaudoitus, tiilet, kattotiilet, noin 100 neliömetriä = 18 tuhatta...on mukavaa tietää, että on uusi katto.

Mutta varmasti on muita, joilla on hyviä argumentteja minua vastaan ja muita asioita puolustavia.

Vaikka saisin hiekkakivellä päällystettyä peltikattoa ilmaiseksi, kieltäytyisin ja maksaisin tiili-/betonikatoista ;)

C
Yksinkertaisesti pyysin tarjouksia erilaisista kattotyypeistä, ja tulos oli se, että betonikatto tuli kokonaisuutena halvimmaksi. Icopal Decra tuli kalleimmaksi, lähemmäs 270 euroa neliöltä luulisin (lähemmäs 300, jos ei enemmän, muistaakseni silloin, kun olin kiinnostunut kiiltävänmustasta), kun taas betonitiilet olivat noin 70 euroa neliöltä, tavallinen pelti 100 euroa, shingelkatto noin 150 euroa ja tiili 200-250 euroa tyypistä riippuen.

Tämä on siis ilman raakaponttia ja huopaa, mutta sisältää ruoteet, listat, tuulilaudat ja tarvittavat pellit.

Nyt olen siis täydellä tohinalla asentamassa Mjöbäckspannan MP201 (vaaleanharmaa) talonpoikassiniseen autotalliini.

Tocke, tämä 20 vuoden jälkeen hilseilevä peltikatto herättää epäilystäni...nykyiset peltikäsittelyt ovat huomattavasti parempia kuin 20-30 vuotta sitten. Vaikka väri hilseilisi, se on silti täysin tiivis! Tätä ei voi sanoa tiilikatoista 20 vuoden jälkeen.

Suurin etu peltikatossa on varmaankin se, että talon saa nopeasti sadesuojattua.

No, olen yhä peltikaton kannattaja, kunhan laatu on korkea. (ei kuitenkaan esimerkiksi byggmax 0,4 mm tai trp 20)

imported_jo sanoi:
Tocke, tuo 20 vuotta vanhojen peltikattojen maalin hilseily...päivän plääkäsittelyt ovat huomattavasti parempia kuin 20-30 vuotta sitten. Vaikka maali hilseilisi, se on silti täysin tiivis! Tätä ei voi sanoa tiilikatoista 20 vuoden jälkeen.

Suurin etu peltikatossa on varmasti, että talo saadaan nopeasti säänsuojaiseksi.

No, olen edelleen laadukkaiden peltikattojen kannalla. (en kuitenkaan rakennusmax 0,4 mm tai trp 20)
En halua antaa periksi ;) mutta varauksella, kuka toimittaja on...meillä (minulla) on taipumus jahdata halvinta, ja silloin saat mitä maksat.

Voit varmasti osoittaa, että mielipiteeni ei pidä paikkaansa jossain katossa...kun taas minä voin osoittaa päinvastaisen.

Kirjoitin henkilökohtaisen mielipiteeni...mikä ei tarkoita, että se on oikea ;)

Mutta käyttämäni peltiseppä kertoi, että nyt on tullut ongelmia erittäin suositun aluzinkin kanssa ja juuri pintakäsittelyn kanssa... joten voimme olla yhtä mieltä, että tiili on kuitenkin paras ;) (Se kellastuu)

Mutta kuten sanoin, mielestäni (yleisesti ottaen) peltikatto ei ole mitä toivoisin pääni päälle ;)

Ymmärrän, että se on sinun henkilökohtainen mielipiteesi, ja kunnioitan sitä.
Mutta se, että aluzinkki kellastuu, ei ole hyvä asia, mutta en ole nähnyt kovin monta puhdasta tiili/betonikattoa....monissa on tahroja jne.
Ei kaunista.

imported_jo sanoi:
Ymmärrän, että se on henkilökohtainen mielipiteesi, ja kunnioitan sitä.
Mutta että aluzinkki kellastuu, ei ole hyvä, mutta en ole nähnyt montaa tiili/betoni kattoa, jotka olisivat puhtaita....monet ovat tahraisia ym.
Ei kaunista.
Aivan kuten kunnioitan sinun mielipidettäsi tietenkin.

On täysin selvää, että tiili/betoni katot likaantuvat ja etenkin siellä missä antenni on ...koska se on lintujen pieni ulosteiden suosikki paikka.

Olen kinastellut paljon naapurini kanssa tästä peltikatoista...hän puolesta...ja minä vastaan.

Hän on asentanut peltiä laajennukseensa...ja jos olemme olleet sisällä sateella, koen, että se kuuluu enemmän....mutta se voi olla vain "mielikuvitusta", koska olen anti-peltikatto.

Mitä mieltä olet?

Peltikatto on nopea, helppo ja halpa tapa tehdä katon tiiviiksi. Pienempiin ulkorakennuksiin mielestäni tavallinen aaltopelti sopii erittäin hyvin. Väite, että on olemassa peltikattoja, jotka näyttävät tiililtä, on sinun mielipiteesi. En pidä jäljitelmistä. Oikeat saumapeltikatot ovat kauniita myös suuremmissa taloissa, mutta silloin ne eivät ole enää halpoja.

Tiilikatto voi kestää erittäin pitkään. Jos ei anna sammalen kasvaa paksuksi, tiilet voivat kestää satoja vuosia. Jos tulee vaurioita, on helppo vaihtaa yksittäisiä tiiliä. Se ei ole yhtä helppoa pellin kanssa.

Erik

Luulen, että se on ulkonäkö ja perinne yhdistettynä pitkäikäisyyteen, mikä tekee tiili-/betonilaatoista yleisimpiä, sekä se, että ne eivät ropise sateella.

Joo, olen samaa mieltä siitä, että tavallinen kattopelti voi olla melko meluisa sateella, mutta pelti, jonka asensin mökille viime vuonna, on tämä hiekkakivipinnoitettu kattopelti Planjalta. Sitä tuskin edes kuulee kovassa sateessa.
Lisäksi vältytään niiltä rumilta lumisulilta. Kun pelti on hiekkapinnoitettua, lumi pysyy paikallaan eikä voi liukua...

Äärimmäisissä lumimäärissä se voi kerrostua ja esimerkiksi puolet paksuudesta liukua pois. Tämä on hyvä etu, koska suurilla lumimäärillä tavalliset lumisuojat eivät kestä, vaan hajoavat, mikä usein johtaa vaurioituneeseen kattoon!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.