Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Kestääkö se ilman läpää katossa kattotuolien välillä c/c 1200? Vai taipuvatko ne?

kirjoitin saman kysymyksen jokin aika sitten ja silloin vastaus oli varmaan, että se taivutetaan.. riippuu myös kattosi kaltevuudesta!

En tiedä kuinka paljon lisään, mutta olen asentanut vaakasuoran paneelin (råspont 21mm) cc1200:lle 215mm eristyksellä. Se toimi hyvin ilman mitään pullistumista noin 45 asteen kaltevuudessa. Kuitenkin olisin ehdottomasti harventanut, jos eristys olisi ollut yli 300mm.

PS. Tarvitsetko 400 täällä Skånessa? Tosin oli s**an kylmää talvella, mutta silloin yläkerta oli ilman mitään! Lasken "kylmäksi" sen, että 215 riittää ja monet muut, joiden kanssa olen puhunut, ovat uusissa rakennuksissa käyttäneet vain 195.

Voit rauhassa tehdä kuten ajattelit.....

Stresstesti:
Jännitys-analyysikuva, joka näyttää rakenteen värikoodatun muodonmuutoksen nuolilla; osoittaa maksimijännityksen 11 080 N/m² alueella.

Siirtymä:
Muodonmuutoksen simulointi analysoidulle palkille, jossa näkyy jännityskeskittymiä ja siirtymiä.

ylikurssi, turvallisuuskerroin:
Mallinnus jännitystutkimuksesta, sininen palkki ja punaiset sekä vihreät nuolet; teksti "Model name: Parti Simulation".

Laskin 10N/m^2

Viimeksi muokattu:
Toobster sanoi:
Gullfiber kretsull I 26 kg/m3
Rockwool lösull 127-03 33 kg/m3
Ekofiber vind 32 kg/m3

[linkki]
....ja 33kg/m3:lla se on ~1,46N/m^2 400mm eristyksellä/m2

Siirtymä:
Tietokonesimulaatio, joka näyttää levyn muodonmuutoksen erivärisinä stressitasoina nuolen osoittamilla voimilla.

jännitys:
Simulaatiokuvaus rakennuspaneelista, jossa näkyy von Mises -jännitysjakauma ja materiaalin siirtymävoimat nuolina.

Viimeksi muokattu:
på landet sanoi:
En tiedä kuinka paljon lisään, mutta olen asentanut vaakapaneelin (råspont 21mm) cc1200:aan 215mm eristyksellä. Se toimi hyvin ilman mitään pullistumia n. 45 asteen kulmassa. Kuitenkin olisin ehdottomasti harventanut, jos eristys olisi ollut yli 300mm.

PS. Tarvitsetko 400 täällä Skånessa? Tosin oli hemmetin kylmä talvella, mutta silloin yläkerta oli ilman mitään! Lasken "kylmäksi" sen, että 215 riittää ja monet muut, joiden kanssa olen puhunut uusissa rakennuksissa, ovat ainoastaan 195)
Muutos. 3x95 tulee 45 asteessa. Käsittääkseni se on ok?

kamilenski sanoi:
Muutos. 3x95 tulee 45 asteessa. Käsittääkseni se on ok?
Kyllä, ja katon kaltevuus tekee siitä vielä paremman, laskin kuorman suoraan ylhäältä...

Muutos. 3x95 on 45 asteessa. Ymmärtääkseni se on ok?
(en vieläkään ymmärrä kuinka lainataan lisäämällä tekstiä, mutta kokeilen yllä olevaa, jos se ei toimi, voisitko joku kertoa hitaalle oppijalle)

@ Kamilenski: tarkoititko, riittääkö 285mm eristys? Onhan olemassa suosituksia 400-500mm uudisrakennuksessa, mutta mielestäni on myös otettava huomioon sovellettavuus remontissa. Appiukkoni rakentaa uutta Härjedalenissa ja hänellä on 500mm katossa. Sen ymmärrän hyvin, kun on pidempiä aikoja -30 astetta ja hän rakentaa uutta, mutta Skånessa, missä vuosikeskiarvo ei mene paljon alle +10 astetta, mielestäni se on ylimitoitettu, varsinkin jos tilaa on vähän eikä halua käyttää liikaa ylätason tilaa. 285 riittää mainiosti mielestäni. (toinen vinkki on ruiskueristys, työskennellä useiden levyjen kanssa on aivan **van vaikeaa, varsinkin jos sinulla on vanhempi talo epätarkoilla jaoilla

Ystävällisin terveisin,
//H

aion ruiskueristää hieman alle 40 cm katon kanssa, joka on yli 40 astetta. Minulla on epäsäännöllisiä kattotuoleja (115-125 cc), mutta harkitsen stopparien laittamista jokaiseen osaan, jotta eristys ei painu liikaa kasaan..

på landet sanoi:
(fattar fortfarande inte hur man citerar genom att infoga text, men provar som ovan, om det inte funkar kan någon please berätta för en slow learner)

//H
Tydligen gick det bra d^_^b

Det är inte jag personligen som ska isolera. Jag hjälper en ung vän med hans nybyggnation. Det gäller ett nytt Älvsbyhus som har inredningsbar övervåning. Ä-hus lämnade ett stor antal rullar 95mm isolering som borde ha lagts på golvet på övervåningen. För att uppfylla dom nya energikraven skulle man rulla ut 2x95mm. Eftersom övervåningen ska inredas tyckte vi man kan köra med den 95mm isoleringen.
Har funderat ut det enklaste och billigaste sättet att jobba med. Detta skulle innebära att första våden av isoleringen skall "dras" vertikalt. Andra horisontellt och tredje vertikalt igen.
Det kräver dock att salningen görs på ett sätt som möjliggör detta. Lösningen ligger i att sala på sidan av hanbjälke och stödbenet så att en spalt på 95mm bildas mellan salningen och takstolen. I stället för gips eller annat har vi tänkt oss spika på vanlig 21mm utepanel som ska målas senare. All installation av samtliga media skall ske i kattvinden. Själva taket på öv ska ha 5x95mm isolering. Vi får se vad dom på byggnadsnämnden säger...

H
cust3000 sanoi:
....ja 33kg/m3 on ~1,46N/m^2 400mm eriste/m2

Siirtymä:
[kuva]

jännitys:
[kuva]
Ei pidä paikkaansa. 33 kg/m3 on 330 N/m3, on 33N/m2 10 cm kohdalla.
40 cm kohdalla se on 4*33=132 N/m2 tai noin 13 kg/m2 400 mm eristeellä.

Näin se on tarkoitettu.
Odotan vain selkeää signaalia teiltä ja rakennuslautakunnalta :)

• Kolmion muotoinen ullakkorakenne piirretty viivapiirroksena, jossa näkyy keltaisella värillä korostetut eristekerrokset.
H
400 mm vinossa katossa on aivan liikaa. Riittää n. 200 mm. Katossa määrätään meille eteläisessä Ruotsissa 300 mm. On kuitenkin tärkeää vaihtaa eristystä horisontaalisesti ja vertikaalisesti, jotta ei synny kylmäsiltoja. Itse laitoin 120 + 45 + 45 vinokattooni ja alhaisin lämpötila oli talvella 17 astetta, eikä yläkerrassa ollut minkäänlaista lämmönlähdettä!

kamilenskiTästä on kyse.
Odotan vain selkeää signaalia TEILTÄ ja rakennuslautakunnalta :)
Näyttää hyvältä kamilenski. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että eristystä on paljon, mutta pianhan se on rakennusstandardi, jossa on 1m eristys :P . Älä ymmärrä väärin, jos minulla olisi tarpeeksi tilaa, siis ettei se häiritse liikaa asuintilaa, olisin ottanut enemmän kuin mitä meillä on tänään. JA ruiskueristänyt, mutta se on toinen juttu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.