Moro! Asunnossani on tulossa remontti. Kerrostalo on rakennettu noin 1898-1901.

Jokatapauksessa, seinät koostuvat lastulevyistä, jotka on naulattu lasturimoihin, jotka on myös naulattu suoraan rappaukseen. Ei ruuveja tai tulppia täällä.

Olen nyt repinyt lastulevyt pois ja rappaus on niin huonoa, että se irtoaa vain hieman painamalla. Joten olen alkanut purkaa myös sitä.

Mutta mitä teen nyt? Pitäisikö minun korjata rappari uudestaan vai laittaa 45-koolausta ja kiinnittää vaneri ja kipsilevyt niihin koolauksiin?

Tiiliseinä on muuten erittäin epätasainen, joten se vaatii paksumpaa rappausta rappausriman kanssa ja koko homman.

Terveisin Jonas

Hei
Lähden siitä, että tiili ei ole savupiippu. Siinä tapauksessa mielestäni voit jättää tiilen rappaamatta, jos ajattelit vain piilottaa sen vanerin taakse. Mutta spontaanisti ajattelen, että 45 koolaukset tuntuvat todella ylimitoitetuilta. Ovatko poimut todella niin vinot?

//Erik

eriobe sanoi:
Hei
Lähtökohtana on, että tiili ei ole savupiippu. Siinä tapauksessa mielestäni voit jättää puhdistamatta tiilen, jos aiot vain piilottaa sen vanerin taakse. Mutta mielestäni spontaanisti 45 koolauspuut vaikuttavat ylidimensionoiduilta. Ovatko kierteet todella niin vinoja?

//Erik
Tiedän, että savupiippu on vanhanaikainen tapa päästää savua ulos ja levittää lämpöä, esimerkiksi kaakeliuunista? Mutta ehkä olen ymmärtänyt aivan väärin? Olenhan vain iloinen aloittelija VIELÄ niin kauan ;)

Tiiliseinä on seinä makuuhuoneen ja olohuoneen välillä, se on yhteensä 25 cm syvä. Ehkä 15 cm tiiltä, 2 cm rappausta molemmilla puolilla ja 2 cm kuitulevyn höyläys/koolauspuu ja 1 cm kuitulevy.

Luulen, että tämä on kantava seinä. Useat muut seinät koostuvat vain yksinkertaisista koolauspuista ja kuitulevyistä.

Koolauksista mainitsin vain yhden, kierteet eivät ole erityisen vinoja. Totta kai haluan mahdollisimman paljon pinta-alaa, ehkä 12/45 koolauspuu tai mitä asiantuntijat täällä sivustoilla pitävät sopivana?

Yritän hankkia kuvan. :)

Viimeksi muokattu:
Vanhanmallinen tai ei, mutta on olemassa sääntöjä siitä, kuinka paljon voi olla vasten käytettävää savupiippua. Tämä liittyy paloturvallisuuteen.

Sinulla ei kuitenkaan näytä olevan savupiippua, vaan pelkkä tiiliseinä. Jos seinä ei ole kovin vino, ehkä voisit kiinnittää kipsilevyt suoraan seinään? Hyvällä liimalla, kuten PL-600, sen pitäisi toimia erinomaisesti. Sitten vältät paljon työtä.

Vaneri on hyvä materiaali kipsilevyn taakse, se tekee asioiden kiinnittämisestä paljon helpompaa. Kiristä niin ohuesti kuin mahdollista saadaksesi suoran seinän. (koolausten paksuus vaihtelee + täytyy laittaa väliin kovalevy/vaneri/pahvikappaleita, jotta se saadaan suoraksi)

Protte

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.